Hej

Köpte en vanlig billig väggklocka för något år sedan. Idag gav urverket upp. Har öppnat upp det och det driver ibland och ibland inte. Allt ser för övrigt väldigt "rackligt" ut. Alla kugghjul är i plast.

Istället för att köpa en ny klocka så tänkte jag lägga pengarna på ett urverk med mer kvalité. Men det här är ingen värld jag varit inne i innan så tänkte be er om hjälp.:D

Idag sitter där ett Quartz rd6833dr urverk. Måtten som jag får fram när jag mäter det är 55x55x15,5.

Någon som har koll på vart jag hittat ett sådant urverk jag är ute efter? Givetvis vill jag inte lägga tusentals kronor på det. Själva klockan kostade nog 200-300. Men jag gillar att spara på jordens resurser och vill inte köpa mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Clas i sjön har: [länk]
och Kjell har också: [länk]
Tänkte om där finns ett urverk med mer kvalité? Kanske med kugghjul i metall eller i alla fall bättre kvalité på tillverkningen än i dessa Kines urverk:D
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
MultiMan
Anekdot: Byggde en klocka på högstadiet, runt 1978-79 och köpte billigaste kvartsverket som då fanns på Clas Ohlson. Minns inte exakt pris men vill minnas runt 50kr. Det har gått oavbrutet sedan dess, och hänger fortfarande på väggen i detta nu. Håller fortfarande tiden. Imponerande! Allt verkar vara i plast, iaf de kugghjul man ser.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Har du kollat vad denna firman har: [länk] ?
Nej, men spanade in den nu. Verkar ha klockor av bra kvalité men hittar inte att de säljer bara själva urverket.
 
harry73
F FRS05 skrev:
Köpte en vanlig billig väggklocka för något år sedan. Idag gav urverket upp. Har öppnat upp det och det driver ibland och ibland inte. Allt ser för övrigt väldigt "rackligt" ut. Alla kugghjul är i plast.
När det händer mig, är det alltid batteriet som är slut. Går sekundvisaren upp, funkar det inte, men går den ner, då funkar det igen
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Anekdot: Byggde en klocka på högstadiet, runt 1978-79 och köpte billigaste kvartsverket som då fanns på Clas Ohlson. Minns inte exakt pris men vill minnas runt 50kr. Det har gått oavbrutet sedan dess, och hänger fortfarande på väggen i detta nu. Håller fortfarande tiden. Imponerande! Allt verkar vara i plast, iaf de kugghjul man ser.
Jag har samma erfarenhet av deras urverk.
 
MultiMan
Enda märkning jag hittar:

Märkplåt med texten "871-B-DBP 647 FA" och symbol, antyder tyskt urverk för Braun-klockor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man googlar får man träff på ett gammalt tyskt urverk till Braun-klockor.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
För ett år sedan sålde rusta ett komplett ur för 20 spänn, med kvartsverk. Det skulle du kunna slakta men då har uret ju redan tillverkats.
Kolla på loppis eller second hand efter väggur som donator.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För ett år sedan sålde rusta ett komplett ur för 20 spänn, med kvartsverk. Det skulle du kunna slakta men då har uret ju redan tillverkats.
Kolla på loppis eller second hand efter väggur som donator.
Funderat på detta också eftersom det verkar billigare än bara köpa ett urverk. Går dock mot mina principer lite. Får se hur jag gör. Är ledig snart några dagar så ska ta tag i detta:D
 
MultiMan MultiMan skrev:
Anekdot: Byggde en klocka på högstadiet, runt 1978-79 och köpte billigaste kvartsverket som då fanns på Clas Ohlson. Minns inte exakt pris men vill minnas runt 50kr. Det har gått oavbrutet sedan dess, och hänger fortfarande på väggen i detta nu. Håller fortfarande tiden. Imponerande! Allt verkar vara i plast, iaf de kugghjul man ser.
Men det var också innan västvärlden gav upp all tillverkning av konsumentprodukter och vi började köpa billigaste slit och släng skiten från Kina. Fascistlandet jublar och naturen gråter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.