Hej!
Köpte denna lampa från IKEA https://www.ikea.com/se/sv/p/trollbo-taklampa-ljusgroen-80346875/ (och manualen finns på https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/trollbo-pendant-lamp__AA-2108475-1_pub.pdf)
Lampan kom inte med en kontakt till taket, utan slutar med en konstig adapter, se bild:
IKEA lampanpassningsadapter och en elsladd utan kontakt som visar en brun och en blå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA tror att jag har två kablar i taket, men det har jag inte. Jag letade bland mina reservdelar, och hittade en sladd som har en lampkontakt i ena sidan, och samma adapter som IKEA-lampan i andra sidan, se bild:
Adapter till IKEA-lampa med blå och brun kabel ansluten till en platt vit kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både IKEAs kabel samt min sladd består av två mindre kablar, en brun och en blå. Min gissning är att jag från min sladd tar bort bruna och blåa kabeln, och sen sätter in dom i adaptern från IKEA-lampan. Och att jag sätter de två mindre kablarna åt rätt håll, så att det blir brun-brun och blå-blå.

Stämmer min gissning? Jag kan NOLL om el, så jag vill gärna kolla med er innan jag eller mitt barn får en stor elstöt ;)
 
Fairlane
H HeavenBunny skrev:
Hej!
Köpte denna lampa från IKEA [länk] (och manualen finns på [länk])
Lampan kom inte med en kontakt till taket, utan slutar med en konstig adapter, se bild:
[bild]
IKEA tror att jag har två kablar i taket, men det har jag inte. Jag letade bland mina reservdelar, och hittade en sladd som har en lampkontakt i ena sidan, och samma adapter som IKEA-lampan i andra sidan, se bild:
[bild]

Både IKEAs kabel samt min sladd består av två mindre kablar, en brun och en blå. Min gissning är att jag från min sladd tar bort bruna och blåa kabeln, och sen sätter in dom i adaptern från IKEA-lampan. Och att jag sätter de två mindre kablarna åt rätt håll, så att det blir brun-brun och blå-blå.

Stämmer min gissning? Jag kan NOLL om el, så jag vill gärna kolla med er innan jag eller mitt barn får en stor elstöt ;)
Korrekt. Det kommer fungera utmärkt
 
  • Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…
Ja det är korrekt. Polariteten spelar i detta fall ingen roll, men sätt du färg mot färg.
 
  • Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…
Tack båda! Nu lyser lampan fint! (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.