Vi har ett uthus på tomten som vi tänkt göra iordning fasaden på i vår/sommar. Tidigare husägare sa att det var målat med falurödfärg. Gavlarna vet jag inte riktigt. Under den gamla färgen är det som en grön färg. Någon som vet vad det är?
 
  • Närbild av en faluröd fasad med flagande färg som visar underliggande gröna lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande vit övermålning på en röd träfasad som blottar underliggande grönt lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastfärg! Bläää! Slipa med maskin och sen faluröd kanske?
 
Ser inte ut som falurödfärg i mina ögon. Fick rådet här på sidan att dra på färgen med fingret och blir man röd om finget så är det äkta slamfärg. Du kan jämföra med fasaden på mitt gamla uthus, som man blir röd om fingrarna av. Rödmålad trävägg på uthus med falu rödfärg, intill en vit dyna på en svart solstol, över grus och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Knutbrädorna är troligtvis målat med linoljefärg med tanke på krackuleringen.
Det gröna kanske är en grund eller linoljefärg,inget att oroa sig över.

Fasaden är jag mer osäker på ser ut som man målat över rödfärg med en alkydfärg alt. att man bara målat för tjockt med rödfärg när det begav sig.
Testa att skrapa och borsta av.
 
Kan grundfärg vara grön alltså? Och grundfärg brukar man väl inte ha under Falu rödfärg?
 
Jag tror att fasaden varit målad med en oljefärg, förmodligen linoljefärg från början.
Jag är mkt tveksam till om det röda verkligen är en slamfärg. Det kan visserligen bli konstigt med en linoljefärg under slamfärg men jag känner inte riktigt igen att det skulle spricka så där.

Det kan vara så att de tidigare ägarna inte riktigt hade koll på vad slamfärg är och refererade till kulören snarare än färgtypen.

Jag tycker mer att det ser ut som plastfärg målat på linoljefärg.

Ang den väldigt gröna knuten kan det vara linoljefärg men de är väldigt grön. Ser alla knutar ut så där?

Hur som helst börja med att skrapa bort färgen. Det ser ju ut att gå lätt.

Det ska gå att måla slamfärg på väldigt torr linoljefärg, jag har inte provat. Men jag rekommenderar linoljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.