Eluttagshål i vägg fyllt med Casco Husfix rapid, kablar och pluggar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttagsdosa i en vägg med synliga sladdar och en hand som håller en löstagbar front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering. Då har jag fyllt igen hålen med Casco Husfix rapid och lämnade pluggar i hålen.

Det har dock uppstått ett nytt problem! Jag får inte tillbaka uttaget i dosan!

Det var väldigt snålt om plats redan innan.Det borde kanske gå om man meckar lite mer och trycker till kablarna bättre. Dock så gick JFB och strömmen i resten av lägenheten när jag höll på och försökte trycka in dosan. Jag kände att det kanske var bra att stoppa och kolla på forumet innan jag tar nästa steg.

Vad hade ni gjort nu? Varför gick strömmen?

Om det är att ringa en elektriker: Vi skall tapetsera och hade helst velat:
1. Tapetsera hela väggen
2. Ta dit en elektriker som fixar uttaget.

dock så är jag lite nojig över att elektrikern kanske behöver komma innan vi tapetserar över ifall denne behöver greja något kring hålet och kanske förstör tapeten.
 
Även om spänningen till uttaget är bruten via säkring, så kan jordfelsbrytaren lösa ut om jord- och neutralledare kommer i kontakt med varandra. Gäller speciellt om där är annan utrustning aktiv, ex spis/tvättmaskin el. dyl.

Du får väl försöka lirka in uttaget. Det har ju bevisligen suttit där en gång. Fixar du inte det, så får du ta professionell hjälp. Ett annat alternativ är att du använder en förhöjningsram , det bygger ut från väggen och ger mer utrymme för själva uttaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F funkislägenhet skrev:
[bild] [bild]

Uppdatering. Då har jag fyllt igen hålen med Casco Husfix rapid och lämnade pluggar i hålen.

Det har dock uppstått ett nytt problem! Jag får inte tillbaka uttaget i dosan!

Det var väldigt snålt om plats redan innan.Det borde kanske gå om man meckar lite mer och trycker till kablarna bättre. Dock så gick JFB och strömmen i resten av lägenheten när jag höll på och försökte trycka in dosan. Jag kände att det kanske var bra att stoppa och kolla på forumet innan jag tar nästa steg.

Vad hade ni gjort nu? Varför gick strömmen?

Om det är att ringa en elektriker: Vi skall tapetsera och hade helst velat:
1. Tapetsera hela väggen
2. Ta dit en elektriker som fixar uttaget.

dock så är jag lite nojig över att elektrikern kanske behöver komma innan vi tapetserar över ifall denne behöver greja något kring hålet och kanske förstör tapeten.
Du kortslöt och skapade läckström så att JFB löste ut troligtvis. Du borde satt något på kabeländarna.
 
E etompau skrev:
Även om spänningen till uttaget är bruten via säkring, så kan jordfelsbrytaren lösa ut om jord- och neutralledare kommer i kontakt med varandra. Gäller speciellt om där är annan utrustning aktiv, ex spis/tvättmaskin el. dyl.

Du får väl försöka lirka in uttaget. Det har ju bevisligen suttit där en gång. Fixar du inte det, så får du ta professionell hjälp. Ett annat alternativ är att du använder en förhöjningsram , det bygger ut från väggen och ger mer utrymme för själva uttaget.
Hm, kablarna satt fastskruvade i uttaget på bilden när JFB gick så de var långt ifrån varandra. Jag tryckte mest hela uttaget in mot dosan och höll på och lirkade när JFB gick så förstår inte riktigt vad som kunnat hänt, antingen tänker jag att jag på något sätt ruckade hela ledningen (känns ej troligt) eller att jag kom när väggen med neutral/jord som då kanske skapade någon spänning?

Ja, jag får kanske ge det ett nytt försök. Får kolla upp förhöjningsram/professionell hjälp annars.
 
Shakula Shakula skrev:
Du kortslöt och skapade läckström så att JFB löste ut troligtvis. Du borde satt något på kabeländarna.
Kablarna satt i uttaget när JFB gick så jag ser inte hur jag lyckats kortsluta!
 
Det sitter eltejp runt den ena blå kabeln, är det någon skada på isoleringen på den?
 
Jag hade nog sågat ur dosan med multiverktyget och gjutit in en ny i rätt nivå, gissar jag rätt är väggen som kex. Men nu när du kommit så långt tycker jag att du ska försöka slutföra det påbörjade.
 
S Strontus skrev:
Det sitter eltejp runt den ena blå kabeln, är det någon skada på isoleringen på den?
Nej, om jag får gissa så det för att göra så att kabeln inte kommer i kontakt med väggen.
 
W witten skrev:
Jag hade nog sågat ur dosan med multiverktyget och gjutit in en ny i rätt nivå, gissar jag rätt är väggen som kex. Men nu när du kommit så långt tycker jag att du ska försöka slutföra det påbörjade.
Mm, det är en fasadvägg från 1949 så det är rejält poröst. Det är därför jag var tvungen att fylla med husfix från första början!
Jag tror att dosan är i rätt läge men det är väldigt trångt då det har dragits kablar vidare från denna dosan till ett eluttag längre bort på väggen.
 
Fundera på om det går att sätta ett 4-vägsuttag utanpå alltihopat? De brukar ha skruvarna längre isär ut i hörnen så du kommer ut i friskt material?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.