Hej, har ett hus från -72 med kallvind. Jag är lite sugen på att lägga gångbart golv uppe på vinden. Idag finns bara en mittgång lagd med spånskivor.

Om man skulle vilja utöka gångbart område hur måste man då gå tillväga för att inte skapa fukt/problem?

Tänker jag rätt att man kanske bör lägga reglar uppepå takstolsreglarna, och uppepå det gångbart material, för att i så fall skapa en luftspalt mellan nuvarande isolering och gångbart material, eller är luftspalten helt onödig?

Idag ligger ju papper över isoleringen. Förstör jag isoleringsförmåga om jag skulle sätta reglar/gångbart på taktsolsreglarna, då dessa ligger under pappen?
 
  • Träbjälkar i ett husvind med mittgång av spånskivor och isolering täckt av papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte lägga golv men det har inte blivigt gjort mer än att jag "tagit vad man haver" och gjort där jag har behövt ha golv.
Kände till slut att det var överkurs att göra golv överallt.
Jag har gjort av skivor eller bräder bara
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Idag ligger ju papper över isoleringen. Förstör jag isoleringsförmåga om jag skulle sätta reglar/gångbart på taktsolsreglarna, då dessa ligger under pappen?
Hur långt under isoleringens skyddspapp ligger takstolarnas underramar?
Om det är stor höjdskillnad, så klämmer du ju ihop isoleringen, och den isolerar sämre, om du lägger golvbrädor kloss an mot takstolarna.
Så vad är höjdskillnaden?
Om det är mer än en centimeter skulle jag salat på takstolarna, så jag kom upp i jämnhöjd med isoleringen, och sedan lagt längsgående golvplank tvärs takstolsriktningen. Sådana här alltså:
Furu golvträ B-kvalitet med information om mått, pris per kvadratmeter, paketinnehåll och tillgängliga längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Dessa finns i södra Halland, så du får hitta liknande i din omgivning)

Hur höga är förresten takstolarnas underramar? Och hur tjock är isoleringen?
Du kanske skulle passa på och isolera lite mer innan du lägger igen bjälklaget.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur långt under isoleringens skyddspapp ligger takstolarnas underramar?
Om det är stor höjdskillnad, så klämmer du ju ihop isoleringen, och den isolerar sämre, om du lägger golvbrädor kloss an mot takstolarna.
Så vad är höjdskillnaden?
Om det är mer än en centimeter skulle jag salat på takstolarna, så jag kom upp i jämnhöjd med isoleringen, och sedan lagt längsgående golvplank tvärs takstolsriktningen. Sådana här alltså:
[bild]
(Dessa finns i södra Halland, så du får hitta liknande i din omgivning)

Hur höga är förresten takstolarnas underramar? Och hur tjock är isoleringen?
Du kanske skulle passa på och isolera lite mer innan du lägger igen bjälklaget.
Tack för tipset. Skall kolla upp det.

Isoleringen är inte mer än ca 20 skulle jag tro, då det var väl ungefär det man lade -72. Skulle vilja isolera lite mer, men samtidigt har jag läst att hus med kallvind kan man få rejält med fukt/mögel problem vid tilläggsisolering, och nu är vinden fortfarande kanonfin (vad jag kan se) efter dryga 50 år, så är lite rädd att jag skulle förändra bilden med det. Samtidgt mäter jag ju fukten däruppe och den senare tidens varmare klimat har även gjort att fuktigheten ligger på gränsen kan jag tycka.

Så vi får se om ett tag då jag vill ha en längre mätperiod, om det fortsätter på detta vis. I så fall får jag nog åtgärda för att få ner fuktigheten lite, och då kan det ju bli tal om att tilläggsisolera med
 
N Nygge72 skrev:
Tack för tipset. Skall kolla upp det.

Isoleringen är inte mer än ca 20 skulle jag tro, då det var väl ungefär det man lade -72. Skulle vilja isolera lite mer, men samtidigt har jag läst att hus med kallvind kan man få rejält med fukt/mögel problem vid tilläggsisolering, och nu är vinden fortfarande kanonfin (vad jag kan se) efter dryga 50 år, så är lite rädd att jag skulle förändra bilden med det. Samtidgt mäter jag ju fukten däruppe och den senare tidens varmare klimat har även gjort att fuktigheten ligger på gränsen kan jag tycka.

Så vi får se om ett tag då jag vill ha en längre mätperiod, om det fortsätter på detta vis. I så fall får jag nog åtgärda för att få ner fuktigheten lite, och då kan det ju bli tal om att tilläggsisolera med
Jepp, Fick rådet av besiktningsmannen då jag köpte denna kök som är från -62 att INTE tilläggsisolera kallvinden. Skulle jag vilja göra det i framtiden så skulle jag dels behöva mekaniskfrånluft eller ännu bättre FTX samt nånting motsvarande "TrygghetsVakten Vind" för att verkligen se till att det inte blir fukt.

Har installerat FTX och sitter just och beställer Raspberry Pie för att bygga en egen variant av trygghetsvakten bara för att det är kul.

Sen då jag fåttigång det kommer jag nog att tilläggsisolera
 
M MrDizzy skrev:
Jepp, Fick rådet av besiktningsmannen då jag köpte denna kök som är från -62 att INTE tilläggsisolera kallvinden. Skulle jag vilja göra det i framtiden så skulle jag dels behöva mekaniskfrånluft eller ännu bättre FTX samt nånting motsvarande "TrygghetsVakten Vind" för att verkligen se till att det inte blir fukt.

Har installerat FTX och sitter just och beställer Raspberry Pie för att bygga en egen variant av trygghetsvakten bara för att det är kul.

Sen då jag fåttigång det kommer jag nog att tilläggsisolera
Ja det är trygghetsvakten jag kikat på med utifall jag behöver åtgärda. Spännande att bygga själv :)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.