Hej! Jag är på jakt efter en borrhammare som inte kostar skjortan, har fått upp ögonen för en Bosch PBH2100 RE.
(https://www.jula.se/catalog/verktyg...are/elektriska-borrhammare/borrhammare-006577)

Är den något att ha? Har ni tips på en annan i ungefär samma prisklass?

Bor i lägenhet och kommer använda den lite då och då för att borra i betongvägg. (Sätta upp hyllor och barnsäkra möbler tex). Därav vill jag inte lägga allt för mycket pengar på en proffsmaskin.

Tack!
 
Jag har denna:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/

Den jag har är dock av en äldre iteration, men borde vara exakt likadan i stort. Jag har inte testat andra borrhammare, men den har varit kanon till att göra hyfsat stora biljobb i betong och bruk i källaren. Att borra för typ expanderbult i betong har varit busenkelt med den.

Det är klart det är meec, så den kanske inte är lika snajsig som den bosch du länkade, men avsevärt mycket starkare(6J vs 1.7J).
 
O OTGI skrev:
Jag har denna:

[länk]

Den jag har är dock av en äldre iteration, men borde vara exakt likadan i stort. Jag har inte testat andra borrhammare, men den har varit kanon till att göra hyfsat stora biljobb i betong och bruk i källaren. Att borra för typ expanderbult i betong har varit busenkelt med den.

Det är klart det är meec, så den kanske inte är lika snajsig som den bosch du länkade, men avsevärt mycket starkare(6J vs 1.7J).
Kollat på meec också, men har läst att dom ofta går sönder relativt snabbt. Men den är mycket starkare helt klart!
 
Mikael_L
Jodå, det där är nog en trevlig och lagom maskin för den som bor i lägenhet och vill ha en bra maskin för sitt eget bruk där. Dvs, det finns lite billigare, som också gör jobbet nöjaktigt.
Men känner du att priset är rätt, dvs att det inte finns behov av att jaga någon enstaka hundralapp till så tror jag det är blir perfekt för dig.

Vad maskinen klarar avgörs av slagenergin, den där är på 1,7 joule, och det finns ingen anledning att tro att Bosch ljuger fram några glädjesiffror.
Och en maskin för detta bruk tycker jag passar bra om de är på 1,5 till 2,5 J på ett ungefär.
Egentligen ingen nackdel med mer heller, förutom att maskinerna blir onödigt stora, tunga och dyra, till ingen större nytta då.
I hård betong kommer du borra upp till 8-10mm hål utan några problem med 1,7J.

Maskinen du kikar på har fördelarna, lite lagom lätt, smidig och billig.
Varvtalsreglering, vilket ger bättre precision vid borrstart. troligen har den även slirkoppling (momentbegränsing och vad det nu kan heta) som räddar din handled när det hugger fast.

Är man lite om och kring sig så kan man hitta något hyggligt motsvarande men av inte lika känt märke för nedåt en 500-ing, T.ex. passa på när lidl har en parkside borrhammare i sitt veckoerbjudande (händer väl 1 eller 2 ggr per år).
Men om de hundralapparna inte känns så väldigt viktiga så är ju en Bosch alltid en Bosch, även om den råkar vara grön.

Finns 1,9J också.
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Bosch-PBH-2500-RE/p/40-8974
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Magnus E K
En större och tyngre maskin ser jag som en rejäl nackdel om man ska stå och jobba med den i huvudhöjd (snarare än bila betonggolv), om man nu inte råkar vara rejält stor och stark själv. Jag har exakt den Boschen som länkas i första inlägget och den har fungerat bra för mig att borra i betong och betonghålsten. Enorm skillnad jämfört med en vanlig slagborr som jag använde tidigare (innan 2019).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det där är nog en trevlig och lagom maskin för den som bor i lägenhet och vill ha en bra maskin för sitt eget bruk där. Dvs, det finns lite billigare, som också gör jobbet nöjaktigt.
Men känner du att priset är rätt, dvs att det inte finns behov av att jaga någon enstaka hundralapp till så tror jag det är blir perfekt för dig.

Vad maskinen klarar avgörs av slagenergin, den där är på 1,7 joule, och det finns ingen anledning att tro att Bosch ljuger fram några glädjesiffror.
Och en maskin för detta bruk tycker jag passar bra om de är på 1,5 till 2,5 J på ett ungefär.
Egentligen ingen nackdel med mer heller, förutom att maskinerna blir onödigt stora, tunga och dyra, till ingen större nytta då.
I hård betong kommer du borra upp till 8-10mm hål utan några problem med 1,7J.

Maskinen du kikar på har fördelarna, lite lagom lätt, smidig och billig.
Varvtalsreglering, vilket ger bättre precision vid borrstart. troligen har den även slirkoppling (momentbegränsing och vad det nu kan heta) som räddar din handled när det hugger fast.

Är man lite om och kring sig så kan man hitta något hyggligt motsvarande men av inte lika känt märke för nedåt en 500-ing, T.ex. passa på när lidl har en parkside borrhammare i sitt veckoerbjudande (händer väl 1 eller 2 ggr per år).
Men om de hundralapparna inte känns så väldigt viktiga så är ju en Bosch alltid en Bosch, även om den råkar vara grön.

Finns 1,9J också.
[länk]
Tack för ett väl utvecklat svar. Tror du det är värt att lägga 300 kr extra på den andra bosch du länkade? :)
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
En större och tyngre maskin ser jag som en rejäl nackdel om man ska stå och jobba med den i huvudhöjd (snarare än bila betonggolv), om man nu inte råkar vara rejält stor och stark själv. Jag har exakt den Boschen som länkas i första inlägget och den har fungerat bra för mig att borra i betong och betonghålsten. Enorm skillnad jämfört med en vanlig slagborr som jag använde tidigare (innan 2019).
Jag kör själv med en slagborr idag, men har lånat hem en slaghammare från jobbet och inser hur mycket skillnad det faktiskt gör, därav att jag vill uppgradera :)
 
Använd borrmaskin från Cotech i en verktygslåda med sladdar och borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cotec från clas ohlsson funkar bra sen flera år ganska billig tror jag
 
  • Gilla
TomRosen
  • Laddar…
Mikael_L
TomRosen TomRosen skrev:
Tack för ett väl utvecklar svar. Tror du det är värt att lägga 300 kr extra på den andra bosch du länkade? :)
Inte plättlätt att svara på.
1,7J räcker ju rätt bra ofta.
Själv har jag en batteriHitachi DH18DSL på 1,4J på jobbet, jag proppar allra mest med 5,5 mm borr och det är den lysande bra för, jag skulle bara vara belastad av att ha en tyngre maskin och bli utsliten i kroppen.
Men jag borrar även mycket grövre, 12 och 18 mm är inte helt ovanligt, men över 12mm är den definitivt för klen, går bra om det inte är riktig betong, men väldigt segt i hård betong.
Men jag har borrat ett 12mm hål genom 900mm tjock skyddsrumsvägg med den, gick hyggligt, men tog sin tid och flera batteribyten, där hade en 3-6J-maskin varit bättre.


Men vad vill jag säga, jo att större/starkare är inte nödvändigtvis bättre, det kommer nackdelar också. Om du tror att du nästan aldrig kommer borra över 8mm så är det nog inte till någon större nytta på den extra slagenergin. Det blir bara en tyngre och något dyrare maskin.

Jag skulle nog själv ha lite svårt att välja, skulle kanske tänka "Hmm, bara utifall att ..." :)
 
  • Gilla
TomRosen och 1 till
  • Laddar…
Jag har en liknande Jula/Meec som länkades tidigare. Jag tror den blir overkill för att borra i en lägenhet. Jag har borrat genom 30 cm betongvägg med den samt bilat lite. Den är ganska tung och otymplig att hantera om man ”bara” ska borra några hål. Speciellt om det är i obekväm arbetshöjd. Jag lyckades dessutom slarva när jag använde min och stod illa till och den högg fast och frikopplade inte omedelbart så min arm skadades. Är man riktigt oförsiktig/har otur får man ansiktet ommöblerat också...

En mindre maskin räcker säkert gott till en lägenhet. Du ska väl inte borra in till grannen eller riva en hel vägg :D
 
P Pin skrev:
Jag har en liknande Jula/Meec som länkades tidigare. Jag tror den blir overkill för att borra i en lägenhet. Jag har borrat genom 30 cm betongvägg med den samt bilat lite. Den är ganska tung och otymplig att hantera om man ”bara” ska borra några hål. Speciellt om det är i obekväm arbetshöjd. Jag lyckades dessutom slarva när jag använde min och stod illa till och den högg fast och frikopplade inte omedelbart så min arm skadades. Är man riktigt oförsiktig/har otur får man ansiktet ommöblerat också...

En mindre maskin räcker säkert gott till en lägenhet. Du ska väl inte borra in till grannen eller riva en hel vägg :D
Hehe tack för bra input, jag tror inte min granne uppskattar om jag skapar en genväg till hissen!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bra maskin för en lägenhet. Batterier mår dåligt av att bli liggande halvårsvis. Lätt hänt att de är döda nästa gång maskinen behövs. En maskin med sladd är mycket pålitligare.
Med en lös chuck går den att använda till vanlig borrning och skruvdragning också.
Borrchuck med nyckel och löstagbara delar för borrning och skruvdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
TomRosen
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Glöm inte köpa BRA borrar också.
Gå inte och köp en kanonmaskin och sen försöker du borrar med en blyertspenna från biltema.

Förslag:
[länk]

Dessa klarar även armeringsjärn i betongen vilket alla borrar inte gör.
Tack för tips! Kör givetvis något med bra kvalitet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.