K karlmb skrev:
Undrar om elektrikerna kommer att gilla denna utveckling?
[länk]
Snart blir det ingen kabel kvar att dra och klamra upp...
Jag tror på lågspänningssystem i husen i framtiden. Det finns ingen anledning att skicka runt 230V växelström i husen för att sedan ta ned det till 12V, 5V och 3V3. Kök, tvättstuga och garage kommer naturligtvis att ha kvar 230V, men i övrigt misstänker jag att man kommer att välja 48V likspänning, vilket inte kräver installation av en elektriker.

Å andra sidan har jag förutspått detta i många år utan att det skett...

Men, solceller och vindkraftverk, samt batteribackuper gör att man måste tänka om för att minska omvandlingsförlusterna. Jag har inte hittat någon bra batterilösning till vettigt pris för hemmet ännu, men de kommer snart när bilbatterierna fortsätter att utvecklas. En stolpe med en liten propeller på tomten får man ju dessutom sätta upp utan bygglov, så laddning av batterierna kan man också lösa själv, då klarar man elavbrott från nätet också, för de lär bli vanligare framöver med den energipolitik som förs.
 
  • Gilla
alaojo och 1 till
  • Laddar…
230 V växelspänning är lågspänning... Dessutom krävs det elektriker även för 48 V om effekten överstiger 200 VA, vilket den troligen gör i ett normalt hus.
 
useless useless skrev:
230 V växelspänning är lågspänning... Dessutom krävs det elektriker även för 48 V om effekten överstiger 200 VA, vilket den troligen gör i ett normalt hus.
Jag (och många andra) har tolkat det som att man inte får ha mer än 200VA per krets.

3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
 
  • Gilla
Calissendorff och 2 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror på lågspänningssystem i husen i framtiden. Det finns ingen anledning att skicka runt 230V växelström i husen för att sedan ta ned det till 12V, 5V och 3V3. Kök, tvättstuga och garage kommer naturligtvis att ha kvar 230V, men i övrigt misstänker jag att man kommer att välja 48V likspänning, vilket inte kräver installation av en elektriker.
Jag tror inte alls på det. Systemet med 230VAC vi har idag är så etablerat att det skulle krävas diktatorisk styrning för att den övergången ska ske.

Dessutom är fördelarna få och nackdelarna stora. 3.3 och 5V kan du glömma direkt. Det blir helt enkelt för svårt att hantera spänningsfall med rimligt dimensionerade ledningar. 48V kommer fungera något bättre, men för apparater som förbrukar hög effekt blir det återigen ett problem med ledningsdimensioner. Låter 48V-dammsugare som en god idé? Sladden till dem blir ju ljumna redan idag med 230V.

Möjligtvis att det till viss del kommer att ske en del parallella installationer där lågspänning dras för att driva exempelvis belysning och elektronik med modesta effektkrav, och att transformeringen sker centralt i huset. Men jag är inte ens säker på det, och det troligaste är att det fortsätter som idag med lokal nedtransformering.

Så ledsen, jag tror inte du kommer få se en övergång till lågvoltig likspänning under din livstid. Det är ingen jättebra idé helt enkelt :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag (och många andra) har tolkat det som att man inte får ha mer än 200VA per krets.
Skyddsklenspänningskretsen är allt efter transformatorn. Visst kan man ha ett helt gäng transformatorer på max 200VA styck, men det kanske är dåligt av andra skäl?
 
R RoAd skrev:
Jag tror inte alls på det. Systemet med 230VAC vi har idag är så etablerat att det skulle krävas diktatorisk styrning för att den övergången ska ske.

Dessutom är fördelarna få och nackdelarna stora. 3.3 och 5V kan du glömma direkt. Det blir helt enkelt för svårt att hantera spänningsfall med rimligt dimensionerade ledningar. 48V kommer fungera något bättre, men för apparater som förbrukar hög effekt blir det återigen ett problem med ledningsdimensioner. Låter 48V-dammsugare som en god idé? Sladden till dem blir ju ljumna redan idag med 230V.

Möjligtvis att det till viss del kommer att ske en del parallella installationer där lågspänning dras för att driva exempelvis belysning och elektronik med modesta effektkrav, och att transformeringen sker centralt i huset. Men jag är inte ens säker på det, och det troligaste är att det fortsätter som idag med lokal nedtransformering.

Så ledsen, jag tror inte du kommer få se en övergång till lågvoltig likspänning under din livstid. Det är ingen jättebra idé helt enkelt :)
5V och 3V3 handlade om att dra ned spänningen till prylarna från 48V.
 
useless useless skrev:
Skyddsklenspänningskretsen är allt efter transformatorn. Visst kan man ha ett helt gäng transformatorer på max 200VA styck, men det kanske är dåligt av andra skäl?
Eller så är det bra för att man får redundans.

För att få upp strömmen på 5V så rekommenderar många att man skall ha 24V istället, men om man har ett switchat nätaggregat så spelar ju inte det någon roll. Måste vara bättre med 48V så att resistansen I kablarna blir ett mindre problem.

Men nu glider vi ifrån ämnet en del...
 
Jo, tanken är god. Men problemet är att man i praktiken kommer att få flera parallella system för att både kunna hantera höga effekter och låga spänningar. Möjligen kanske man kan börja med lite mer lokala lösningar, typ att nästa version av HDMI etc klarar av att driva en del ström också så bara en av prylarna i hela bioanläggningen behöver spänningsmatas, bildkärmar, skrivare, etc strömförsörjs från själva datorn eller en annan central punkt, all aktiv utrustning i nätverket drivs via PoE, etc...
På så vis får man iallafall bort alla 'lokala' nätaggregat och kan satsa på effektivare centrala sådana tills det finns en passande likspänning att tillgå.
 
E
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så är det bra för att man får redundans.

För att få upp strömmen på 5V så rekommenderar många att man skall ha 24V istället, men om man har ett switchat nätaggregat så spelar ju inte det någon roll. Måste vara bättre med 48V så att resistansen I kablarna blir ett mindre problem.

Men nu glider vi ifrån ämnet en del...
Ser dina idéer som rimliga för framtiden. Kanske kunde lett strömmen direkt genom väggarna om dessa byggs av ledande isolerat materiel så bör inte resistans bli en issue.
Till de tunga strömförbrukarna kunde ett 1kV AC eller 1,5kV DC nät användas för att öka kapaciteten, det förstnämnda nog mer användbart för att skicka ut ström på distributions nätet.

Minskar strömförbrukning och effektförluster och därmed totala effekten också. Gäller att säkerheten slipas.
 
R
useless useless skrev:
Jo, tanken är god. Men problemet är att man i praktiken kommer att få flera parallella system för att både kunna hantera höga effekter och låga spänningar. Möjligen kanske man kan börja med lite mer lokala lösningar, typ att nästa version av HDMI etc klarar av att driva en del ström också så bara en av prylarna i hela bioanläggningen behöver spänningsmatas, bildkärmar, skrivare, etc strömförsörjs från själva datorn eller en annan central punkt, all aktiv utrustning i nätverket drivs via PoE, etc...
På så vis får man iallafall bort alla 'lokala' nätaggregat och kan satsa på effektivare centrala sådana tills det finns en passande likspänning att tillgå.
USB-C är ju en bit på vägen. Den standarden hanterar ju en mängd olika protokoll och kan dessutom driva en del effekt. Jag ansluter numera min laptop med enbart USB-C till min bilskärm och så sköts laddning, bild, nätverk, mus, och tangentbord via denna enda sladd.
 
  • Gilla
bingoberra och 1 till
  • Laddar…
E
R RoAd skrev:
USB-C är ju en bit på vägen. Den standarden hanterar ju en mängd olika protokoll och kan dessutom driva en del effekt. Jag ansluter numera min laptop med enbart USB-C till min bilskärm och så sköts laddning, bild, nätverk, mus, och tangentbord via denna enda sladd.
Från Plejd vs övrig hemautomation till att hylla USB-c, då ska jag slå till med att Thunderbolt 3 minsann är dubbelt så snabbt, då är det alltså bäst tills USB 4 kommer, då blir det i princip sak samma som TB4 men fortfarande begränsat till 100W.

Nu är det dock som så att historien visat att det långt ifrån alltid är den tekniskt överlägsna som vinner då det finns andra faktorer som spelar överlägsen roll, exempelvis marknadsföring, och där tror jag inte du kan säga att Plejd lyckats annat än bra.

@pacman42 länk?
 
  • Haha
bingoberra och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Från Plejd vs övrig hemautomation till att hylla USB-c, då ska jag slå till med att Thunderbolt 3 minsann är dubbelt så snabbt, då är det alltså bäst tills USB 4 kommer, då blir det i princip sak samma som TB4 men fortfarande begränsat till 100W.

Nu är det dock som så att historien visat att det långt ifrån alltid är den tekniskt överlägsna som vinner då det finns andra faktorer som spelar överlägsen roll, exempelvis marknadsföring, och där tror jag inte du kan säga att Plejd lyckats annat än bra.

@pacman42 länk?
Nu är det väl antagligen Thunderbolt 3 som RoAd använder sig av, då det är skärm med i det hela?

Inte så mycket VHS vs Betamax i det här, snarare "Hue vs Zigbee"
 
E El-Löken66 skrev:
@pacman42 länk?
Nu blev jag lite osäker på vad du ville ha en länk till?
- 24volt.eu har massor om likspänningssystem för hemmabruk och där diskuterar man vad man får göra själv också. Om det nu var det du ville ha en länk till...

De som hänger där bygger antingen egen elproduktion, eller så har de sommarstuga bortom elnätet. Eller båda två samtidigt. Finns också en del som tittar på lösningar för båtar osv.
 
E
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blev jag lite osäker på vad du ville ha en länk till?
- 24volt.eu har massor om likspänningssystem för hemmabruk och där diskuterar man vad man får göra själv också. Om det nu var det du ville ha en länk till...

De som hänger där bygger antingen egen elproduktion, eller så har de sommarstuga bortom elnätet. Eller båda två samtidigt. Finns också en del som tittar på lösningar för båtar osv.
Hej, tänkte snarare på den sidan du hade hittat med billiga Zigbee-prylar.
 
R
E El-Löken66 skrev:
Från Plejd vs övrig hemautomation till att hylla USB-c, då ska jag slå till med att Thunderbolt 3 minsann är dubbelt så snabbt, då är det alltså bäst tills USB 4 kommer, då blir det i princip sak samma som TB4 men fortfarande begränsat till 100W.
Ok, antingen är du bara ute efter att tjafsa, eller så är du oförmögen att förstå skriven text.

På inget vis "hyllade" jag USB-C. Mitt inlägg var bara en replik på att det useless pratade om (att kombinera flera typer av funktioner i samma kabel) redan idag finns. Och så gav jag ett exempel på hur jag använder det.

På vilket vis var det att "hylla USB-C" och på vilket vis antydde jag ens att inte thunderbolt är ett bättre gränssnitt?

Mitt inlägg var alltså inte ett inlägg i debatten kring plejds stängda system vs. andra öppna, men när du nu ledde in den där så kan vi ju lika gärna nämna att p.g.a. öppna standarder så kan jag plugga in min laptop med USB-C i en enhet med Thunderbolt eftersom de anväder sig av två standarder som är kompatibla. Bra va?

Hade det varit plejd som gjort laptopen så hade det bara gått att koppla den till andra plejd-laptops. Hur det fungerar hade de inte berättat, men om man köper till en "gateway" så kan man också ansluta den till Chromebooks. Stöd för macbooks "är på gång". Men det räcker väl förstås för 99% ;)

E El-Löken66 skrev:
Nu är det dock som så att historien visat att det långt ifrån alltid är den tekniskt överlägsna som vinner då det finns andra faktorer som spelar överlägsen roll, exempelvis marknadsföring, och där tror jag inte du kan säga att Plejd lyckats annat än bra.
Nej det är inte alltid den tekniskt bästa lösningen vinner, och det har jag inte sett någon här hävda heller (återigen verkar du läst in ngåot som ingen skrivit).

Det brukar oftast vara den teknik som flest produkter anammar. Antingen för att flera stora företag gått samman och bestämt sig för en standard (som ex. USB), eller att de p.g.a. sin stora användarbas blir sk. de facto standard. Väldigt sällan vinner den lösning som låser in sig och inte kan samarbeta med andra system. Detta är det flera större företag (stora nog att faktiskt ha en chans med försöken) som tvingats inse under åren när de fått lägga ner sina proprietära protokoll och anpassa sig till standarderna.

Eftersom plejd på inget vis har en så bra/unik produkt att de kan hoppas bli någon slags de facto standard annat än i svenska elektrikerskrået, så kommer de att få anpassa sig efter befintliga standarder eller se sig bli frånsprugna av konkurrenterna.
 
  • Gilla
Trokadero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.