Har precis flyttat till en ny bostadsrätt. Frånluftsdonet i badrummet suger inte över huvud taget, det är noll. Ändå är det öppet. Vad kan det bero på? Är det något jag kan göra eller ligger det på föreningen? Sen undrar jag vad en liten lucka vid golvet för för något. Den här att sätta upp på glänt i olika steg. Se bild.
 
  • Vit ventilationslucka nära golvet i badrum, öppningsbar i olika steg, placerad vid kakelvägg och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får kolla lite vad för vent.system som fastigheten har.
Äldre fastigheter kan ha självdragssystem och då blir det inte mycket drag i frånluftsdonet.
Andra system kan förlita sig på lokala fläktsystem i lägenheten, då ex. kombinerat med köksfläkten.
Ett tredje alt. är att det sitter någon central fläkt på taket.

Föreningen ska göra regelbundna vent.mätningar (OVK) och beroende på vent.system kan antingen innehavaren eller föreningen bli ansvariga att åtgärda ev. brister.

Luckan, kanske finns där avstängningsventiler för vatten. Öppna och titta.
 
Precis som Etompau skriver ska OVK visa ventilationen i byggnaden. Är det tänkt. Min brf satte upp lappar i trapphuset om godkänd OVK men när jag bad om OVK från stadsbyggnadskontoret så visade det sig att kontrollören aldrig skickade in OVK till kommunen. Styrelsen kontrollerade aldrig heller om den vart inskickad.
Sensmoral: Be kommunen om byggnadens OVK. Lita inte på styrelsen. Lägg upp den här kan vi hjälpa dig med tolkningen om du vill.

Om du öppnar badrumsdörren och ett fönster, suger det då? Testa om ett papper sugs fast i frånluftsdonet.

Stäng ytterdörren och fönster. Gå igenom alla frånluftsventiler i den bostad. Suger de?
Försök att kolla om luft sugs in i din bostad och varifrån.

Om du inte hittar något dedikerat friskluftsintag kan det ha blivit igensatt i någon renovering. Kallskafferi brukar ha luftintag mitt på köksväggen och vid köksrenovering sätts dessa ofta igen. Ibland syns ventilerna på fasaden.

Öppna upp eventuella tilluftsventiler o kolla att filtret inte blivit igengrott eller att de blivit igensatta.
Kan dina fönster- och dörrkarmar blivit lufttäta när någon satt upp fönsterlister för att förhindra kalldrag?
 
  • Gilla
Effar
  • Laddar…
BirgitS
Det finns en del badrum i mycket gamla hus ett system med både friskluftsintag och frånluft i badrummet, åtminstone i Stockholm. Då brukar friskluften komma in lågt och frånluften sitta högt. Detta kanske är ett sånt system och då behöver friskluftsintaget vara öppet, lite normalt och mycket efter dusch.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en del badrum i mycket gamla hus ett system med både friskluftsintag och frånluft i badrummet, åtminstone i Stockholm. Då brukar friskluften komma in lågt och frånluften sitta högt. Detta kanske är ett sånt system och då behöver friskluftsintaget vara öppet, lite normalt och mycket efter dusch.
Det skulle förklara varför lyckan går att öppna i olika steg. Men jäkligt äckligt där inne. Man kanske ska dammsuga hålet där inne.
 
BirgitS
Föreslår att du pratar med styrelsen eller grannar om hur ventilationen är tänkt att fungera i just ert hus och vilket underhåll som krävs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en del badrum i mycket gamla hus ett system med både friskluftsintag och frånluft i badrummet, åtminstone i Stockholm. Då brukar friskluften komma in lågt och frånluften sitta högt. Detta kanske är ett sånt system och då behöver friskluftsintaget vara öppet, lite normalt och mycket efter dusch.
Kom det till för att man (ofta) har badrumsdörren stängd när man duschar/badar och luck-tilluften då balanserar undertrycket?
 
BirgitS
oshu oshu skrev:
Kom det till för att man (ofta) har badrumsdörren stängd när man duschar/badar och luck-tilluften då balanserar undertrycket?
Jag vet inte hur man tänkte om ventilationen för 100 år sen. Kanske man ville ha en tät badrumsdörr (som alltid hölls stängd) för att inte riskera att lukter spred sig ut i lägenheten? En del av de här badrummen är väl så gamla att de inte ens var badrum från början utan bara toalett och handfat.
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur man tänkte om ventilationen för 100 år sen. Kanske man ville ha en tät badrumsdörr (som alltid hölls stängd) för att inte riskera att lukter spred sig ut i lägenheten? En del av de här badrummen är väl så gamla att de inte ens var badrum från början utan bara toalett och handfat.
Som du är inne på ser det ut som Stockholmsventilation, luckan verkar vara ett friskluftsintag.
Det är ett sätt att underlätta för frånluftsventilationen i badrummet att fungera som avsett.
Eftersom självdrag bygger på väldigt små tryckskillnader och äldre hus är betydligt mindre täta än dagens riskerar luftombytet i innerzoner att bli betydligt mindre utan friskluft här.

Min erfarenhet av denna typ av ventilation är att man försöker att bygga bort den, när det är rimligt.
 
D jonas_t skrev:
Som du är inne på ser det ut som Stockholmsventilation, luckan verkar vara ett friskluftsintag.
Det är ett sätt att underlätta för frånluftsventilationen i badrummet att fungera som avsett.
Eftersom självdrag bygger på väldigt små tryckskillnader och äldre hus är betydligt mindre täta än dagens riskerar luftombytet i innerzoner att bli betydligt mindre utan friskluft här.

Min erfarenhet av denna typ av ventilation är att man försöker att bygga bort den, när det är rimligt.
Intressant. Två saker har hänt sedan jag postade inlägget. 1. Jag klagade hos tekniska förvaltaren och samma dag började utsuget suga som bara den. Vet inte hur det gick till, satte de igång någon fläkt eller tog de bort något som blockerade? Eller är det slumpen? I alla fall... 2. Det visar sig att luckan en gång i tiden varit insug men den används inte längre, den bara är där och ser ful ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Palleball skrev:
Intressant. Två saker har hänt sedan jag postade inlägget. 1. Jag klagade hos tekniska förvaltaren och samma dag började utsuget suga som bara den. Vet inte hur det gick till, satte de igång någon fläkt eller tog de bort något som blockerade? Eller är det slumpen? I alla fall... 2. Det visar sig att luckan en gång i tiden varit insug men den används inte längre, den bara är där och ser ful ut.
Om det är som du säger har något uppenbarligen förändrats, men det behöver inte vara så enkelt som att man anslutit en fläkt till kanalen.
Det låter inte otroligt att frånluftsdonen tidigare inte sög av någon anledning och att en granne har ett betydligt större flöde på sitt don och att friskluften för grannens badrum i praktiken tas från ditt badrum.
 
P Palleball skrev:
Intressant. Två saker har hänt sedan jag postade inlägget. 1. Jag klagade hos tekniska förvaltaren och samma dag började utsuget suga som bara den. Vet inte hur det gick till, satte de igång någon fläkt eller tog de bort något som blockerade? Eller är det slumpen? I alla fall... 2. Det visar sig att luckan en gång i tiden varit insug men den används inte längre, den bara är där och ser ful ut.
Kanske har ert hus mekanisk ventilation men att fläkten var avstängd eller varit blockerad? Annars betyder ju det att någon gjort ett ingrepp i ventilationen till din nackdel o det är ju inte så kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.