J
Hej!

Hoppas någon kunnig vill hjälpa mig på traven. Vi bor i en stor trea idag men behöver som de flesta andra i rådande situation ett extra arbetsrum istället för ett gigantiskt vardagsrum med matsal. Med tanke på rådande huspriser så planerar vi därför att flytta köket till vardagsrummet och på så sätt får vi en fyra. Flera boende i huset har genom åren flyttat köket men inte enligt min vetskap till den placering som jag funderar på (så föreningen är inte emot det, bara det görs rätt och OVK blir godkänd). Med den placeringen
kan vi bevara ursprunglig planlösning och komma väldigt nära stammen med avlopp och vatten (avlopp hamnar på samma avstånd som idag). Min fundering är hur vi gör med frånluftsdon. Det finns redan ett i den delen i vardagsrummet där vi tänkt placera köket, dock inte direkt anslutning vid spishäll, utan vid vägg i ett hörn där jag tänkt placera alla högskåp. Tror ni att vi kan använda detta befintliga frånluftsdon som finns i vardagsrummet idag eller behöver vi förlänga den från köket? Är det negativt att den inte är placerad precis vid hällen, den hamnar ca 3m ifrån sådana fall med en dörröppning emellan dessutom. En i föreningen trodde att kökets och vardagsrummets frånluftsdon sitter i samma kanal men det framgick inte av ritningarna som jag fick ut, huset byggt på 50-talet. Jag kan ju inget om detta ämne. Har försökt läsa mig till under en tid nu men hittar inte så mycket mer än att det bör vara placerat vid matlagningsplats. Jag vill ju hellre använda befintligt annars får vi ju dessutom två frånluftsdon i köket.

Tacksam för input :giggle:
 
Förmodligen är det enda som blir godkänd på ovk en frånluft och kolfilterfläkt i närheten så det ska nog gå bra. Hör med styrelsen hur systemet är byggt och vad andra grannar gjort. Det ska för övrigt inte sitta några frånluft i vrum.
 
BirgitS
J Johannabygger skrev:
Det finns redan ett i den delen i vardagsrummet där vi tänkt placera köket, dock inte direkt anslutning vid spishäll, utan vid vägg i ett hörn där jag tänkt placera alla högskåp. Tror ni att vi kan använda detta befintliga frånluftsdon som finns i vardagsrummet idag eller behöver vi förlänga den från köket?
Som jag har uppfattat det så måste en frånluftskanal från ett kök vara brandskyddad och separat från andra lägenheter. En av de vanligaste anledningarna till att räddningstjänsten rycker ut till privatbostäder är att en kastrull har blivit kvarglömd på spisen och torrkokar tills det börjar brinna och då ska inte branden kunna sprida sig till andra rum eller lägenheter. Det leder till att man oftast måste förlänga från det gamla köket.

Glöm inte att det måste fixas friskluft till arbetsrummet.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen är det enda som blir godkänd på ovk en frånluft och kolfilterfläkt i närheten så det ska nog gå bra. Hör med styrelsen hur systemet är byggt och vad andra grannar gjort. Det ska för övrigt inte sitta några frånluft i vrum.
Tack för ditt svar! Huset är byggt på 50-talet och samtliga lägenheter som ser ut som vår har ett frånluftsdon i vardagsrum som är nästan halva boarean. Kanske gjorde man så på den tiden... De andra i huset har inte satt köket där jag tänkt. De har ändrat på planlösningen helt så det befintliga frånluftsdonet hamnar inte vid deras kök ändå. Men jag har sett att någon har satt igen det. Det var en i styrelsen som trodde att det vara samma kanal men det låter som jag behöver ta in en expert för utlåtande för detta.
 
Om du inte kopplar köksfläkten på frånluftskanalen är det OK, ingen extra brandisolering behövs m.m.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag har uppfattat det så måste en frånluftskanal från ett kök vara brandskyddad och separat från andra lägenheter. En av de vanligaste anledningarna till att räddningstjänsten rycker ut till privatbostäder är att en kastrull har blivit kvarglömd på spisen och torrkokar tills det börjar brinna och då ska inte branden kunna sprida sig till andra rum eller lägenheter. Det leder till att man oftast måste förlänga från det gamla köket.

Glöm inte att det måste fixas friskluft till arbetsrummet.

Välkommen till forumet också!
Tack för ditt svar, jag har läst dina svar på andra medlemmars frågor tidigare .
Jag får höra med styrelsen igen om de vet hur kanalerna går. Det framgick inte på ritningarna från stadsbyggnadskontoret.
Jag har nämligen en eventuell andra plan på att använda befintligt frånluftsdon i nuvarande kök till att göra en garderob mellan arbetsrum och hall med tvättpelare och golvbrunn om styrelsen säger ok till det (tveksamt men vill fråga ändå). Tilluft i nya rummet löser vi med spaltventil i fönsterkarmen.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du inte kopplar köksfläkten på frånluftskanalen är det OK, ingen extra brandisolering behövs m.m.
Ok vad bra. Vi får nämligen absolut inte koppla på fläkten på frånluftsdonet enligt föreningen. Det är kolfilterfläkt som gäller för vår del.
Men tror du det är ok med avstånd mellan spis och frånluftsdon? Ca 3m?
 
BirgitS
J Johannabygger skrev:
Tilluft i nya rummet löser vi med spaltventil i fönsterkarmen.
Kräver normalt tillstånd från styrelsen eftersom karmen normalt är deras ansvarsområde (förutom målning).
 
  • Gilla
Johannabygger
  • Laddar…
J Johannabygger skrev:
Ok vad bra. Vi får nämligen absolut inte koppla på fläkten på frånluftsdonet enligt föreningen. Det är kolfilterfläkt som gäller för vår del.
Men tror du det är ok med avstånd mellan spis och frånluftsdon? Ca 3m?
Jag tror det, men se till att få OK från ventilationsbolag/styrelsen innan ni spikar det.
 
  • Gilla
Johannabygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.