Funderar på att bygga en lekstuga till ungarna. Vi har ett nyfunkishus och jag skulle vilja ha en matchande lekstuga. Risken är väl att den kommer att se ut som ett pumphus om man bygger en fyrkantig lekstuga med pulpettak...

Jag behöver lite inspiration! Har ni bilder, eller har ni sett bilder på en lekstuga som skulle kunna passa?

/fredrik
 
Vi har ett äldre funkishus och så här byggde vi vår lekstuga
 
  • lekstuga.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt tips är att du bygger ngt som kan användas som lekstuga ett tag , men som du har användning av när barnen tröttnat. Verktygsbod eller liknande med fullhöjd.
/CC
 
Hittade den här bilden på nätet, kanske inte exakt vad jag tänkt mig, men rätt cool lekstuga!
 
  • playhouse2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
chris47 skrev:
Mitt tips är att du bygger ngt som kan användas som lekstuga ett tag , men som du har användning av när barnen tröttnat. Verktygsbod eller liknande med fullhöjd.
/CC
Precis så som vi funderade, vi har fullhöjd i vår stuga. Vi isolerade även och drog in el. Senare kan man ha den som en liten friggebod eller förråd.

Vill du hitta inspiration på nätet så sök på "playhouses" på Google.

/Funkis
 
Den här är snygg
 
  • stuga.jpg
o här finns ritningar (hämtat fr skogsindustrierna.se)
 
  • mritn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mritn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mritn3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mritn4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mritn5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MYCKET tjusigt bygge Funkishus_36 :)

Matchar stugan Ert hus? Har du någon bild med lekstuga och hus tillsammans?
 
Tack!

Jag har ingen aktuell bild men jag har en bild hur det såg ut när vi köpte huset för snart tre år sen.

Vi har inte gjort så mycket på utsidan ännu, bara renoverat fönster. Eterniten är ju ett hållbart material så vi tar utsidan när insidan är klar om tre-fyra år sådär :)

Men sen skall vi ha samma färger på huset som lekstugan har.

/Funkis
 
  • test.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där matchade ju hus och lekstuga varandra bra :) Har dörr och tak fullhöjd? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bygga en liknande lekstuga till barnen... Får jag höra av mig i sådana fall... om fler biler och mått? ;)

Som du säger är det nästan synd att bygga bort eternitplattorna på huset... Nog för att de är fula men OJ så hållbara!
 
Dörren är en FRIGGEBODDÖRR 80x185 CM från Byggmax.
Invändig takhöjd är 2,4m plus att det är öppet upp mot nock.
Yttermåtten är 2,4x2,4
Man vill ju gärna kunna vara med barnen i lekstugan utan att krypa på alla fyra, dock måste man böja sig lite för att inte slå huvudet i verandataket.

/Funkis
 
Men varför inte bygga en friggebod som är stor nog att vara vuxen i som man kan ha som gäststuga sommartid (eller isolera och in med el & värme, kanske t o m vatten?) Och som när barnen växt ur den så är det fritt fram att använda som förråd eller att stuva in långväga gäster eller övernattande svärmor ;-)

mvh

Fin lekstuga Funkis-36, jättefräsch!!! Får jag fråga om färgkoden, för exakt de färgerna skulle jag kunna tänka mig på huset vårt! Snyggt!
 
Fredwel: En sådan lekstuga är ju precis vad man drömde om som barn! Som en kojja fast mer rejäl och med rutschkana - perfekt. Det gäller att ta fram barnasinnet när man bygger åt de små. Litet & mysigt där man kan sitta med sina kompisar och käka bulle och dricka hemmagjord jordgubbssaft...
 
Det är ju så att jag vill bygga en lekstuga för barnen och inte en friggebod. Har redan ett litet förråd och även bygglov på en gäststuga på 27 m2 (och vatten, avlopp och elrör är framdraget dit) så jag har inte behov av en friggebod.

När ungarna inte vill ha den längre kan man ju sälja den på blocket eller nåt.

Ska räkna lite på vad det skulle kosta att bygga en lekstuga i stil med den jag hittade på nätet.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.