Hej.

Jag har ett kallgarage byggt 2016. Det var aldrig tänkt att isoleras men jag har nu kommit fram till att det ska isoleras till varmgarage. Problemet är att det nu inte sitter någon ångspärr (plast) mellan takpanel och takreglar. Se bilder. Jag orkar såklart inte riva ned all panel för att sätta ångspärr. Går det att lägga typ asfaltspapp AC350 mellan takstolarna mot ovansidan takpanel och därefter spruta 25cm cellulosa direkt på pappen mellan takstolarna? Är det någon som har erfarenhet av denna typ av efterisolering med cellulosa?
 
  • Interiör av ett kallgaragetak med synliga takreglar och träpanel utan ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneltak utan ångspärr i ett kallgarage som ska isoleras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och takpanel i kallgarage utan synlig ångspärr, möjlig förberedelse för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga erfarenhet av att isolera i efterhand, men din idé bör definitivt fungera. Kanske går klyva till fyrkantsläkt och skjuta fast längs takstolarna för att riktigt låsa fast asfaltspappen.
 
  • Gilla
freelander
  • Laddar…
sunnis
Du borde kunna skära till plast i facken och häfta längs med takstolarna så det blir som en "säck" som isoleringen ligger i. Omständigt men ingen risk att fuktig luft kondenserar i isoleringen.

Eller så skiter du i det, isolerar med cellulosa-isolering.
 
  • Gilla
freelander
  • Laddar…
Tror du kan skippa plast och kratta eller blåsa ut isoleringen direkt på virket.

Saxat från icell.se som tillverkar cellulosaisolering.

"Cellulosa har många egenskaper som gör det bra som isolering. Den absorberar fukt, vilket motverkar fuktproblem och också gör att diffusionsplast inte behövs när man bygger."
 
  • Gilla
freelander
  • Laddar…
Fick mail från iCell support.
Deras svar: Om jag sätter dubbelgips med förskjutning av skarvar + målning av taket i garaget (för brandskydd) så fungerar det att spruta lösull cellulosa direkt på takpanelen. Jag testar och håller lite koll första året.
 
sunnis
Det hänger även på ventilationen. Många kör med självdrag i garage och det är inte bästa för att dra ut fukten, speciellt vid den här årstiden och då blir det hög belastning i tak.

Tips är ju ett FTX aggregat, eller forcerad frånluft (men då har har man ingen återvinning)

En billig mellanvariant är "fusk"-FTX typ Mitsubishi VL-100 som ger hyffsad återvinning på värmen och är enkel att installera.
 
Ja det blir väl en hel del fukt när man kör in i garaget dagligen med snöig bil. -15 ute och +15 i garage. Tänkte prova med en badrumsfläkt typ Klimat K7 som styr ventilation. Borde kunna reglera fuktnivån hyggligt tänker jag. Alt avfuktare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.