Och om det hänger på spacklet vilket inte är otroligt så funderar jag på hur känsligt flytspacklet är för fukt. Hör väll inte till denna del av forumet kanske.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Vissa (de allra flesta nuförtiden?) flytspackel är vattenskadestabila, alltså de tål en skada och att sen torkas ut. Men jag tror inte det finns något flytspackel som tål att ligga med 100% RF kontinuerligt.

Men som sagt, det blir ju att lägga mattan i fix som gäller, inte i spackel.
 
jon_h skrev:
Vissa (de allra flesta nuförtiden?) flytspackel är vattenskadestabila, alltså de tål en skada och att sen torkas ut. Men jag tror inte det finns något flytspackel som tål att ligga med 100% RF kontinuerligt.

Men som sagt, det blir ju att lägga mattan i fix som gäller, inte i spackel.
Men detta borde innebära att det inte är vettigt att ta ett vanligt flytspackel om man ska fixa ett badrumm i källaren där man inte har tätskickt?
 
snuttjulle skrev:
Men detta borde innebära att det inte är vettigt att ta ett vanligt flytspackel om man ska fixa ett badrumm i källaren där man inte har tätskickt?
Good point. Jag kikade runt lite, och det visade sig att jag inte hade hängt med riktigt. Förut tror jag att i princip alla flytspackel innehöll aluminatcement, och jag tror att det var det som gjorde dem fuktkänsliga. Men nu hittade jag massor av flytspackel som tål att ligga utomhus, och då lär de ju tåla hur mycket vatten som helst. Men man ska nog se till att spacklet man tänker använda klarar hög fuktighet kontinuerligt.

Och förresten, även i källare med direkt markkontakt brukar man ju vilja ha tätskikt i duschhörnan och runt brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.