Hej!

Har ett gammalt hus från början av 1900-talet. Tanken är att vi skall bo i det ett tag och sedan bygga ett nytt hus på tomten och använda det lilla huset som gårdshus. I kammaren på nedervåningn drar det vid golvet vid övergånen till vägg. Det troliga är att spånet i trossbotten sjunkit ihop närmast ytterväggen. Jag är inte så pigg på att för tillfället riva upp golvet och isolera om. Rummet skall så småningom göras om, och reglas upp inåt och tilläggsisoleras med 70mm isolering, och då får jag även ta ställning till om jag ska passa på att riva upp och isolera om golvet. Min ide nu är att borra hål i golvet med ca 30 cm mellanrum längs väggen och spruta in skum för att fylla ut det troliga hålrummet. Är det någon som har erfarenhet av något liknande, och duger det isåfall med vanligt fogskum eller finns det bättre produkter. det kommer att stå en soffa framför väggen, så jag behöver inte tänka så mycket på det estetiska.

Tacksam för svar från någon som VET, och inte bara tror sig veta.....
 
Hade gjort som Du tänkt,fast borrat hålen
tätare typ 20c/c.
Och fyllt i 2 omgångar så Du inte trycker ut
nått av misstag.
Är det en lång vägg och kräver mycket skum
använd halvmask med gasfilter.
Fogskum är inte nyttigt.

Mvh Putte
 
Det fungerar bra att isolera med fogskum. Vi har gjort det på ett flertal objekt. För att dölja borrhålen har vi pillat bort golvsockeln och borrad så nära det bara går. När golvsockeln sedan återmonteras syns inget av hålen.

Kom ihåg att duscha i lite vatten i hålen innan du sprutar skum, skummet expanderar med fukten i luften och i spånfyllda trossbottnar brukar det vara extremt torrt så man knappt får någon expansion.

Avståndet mellan hålen bestäms av c/c avståndet mellan bjälkarna vilket brukar kunna variera på gamla hus. Men lämpligt är nog 20-30 cm.

Tartan
 
amazonraggare skrev:
Hej!

Har ett gammalt hus från början av 1900-talet. Tanken är att vi skall bo i det ett tag och sedan bygga ett nytt hus på tomten och använda det lilla huset som gårdshus. I kammaren på nedervåningn drar det vid golvet vid övergånen till vägg. Det troliga är att spånet i trossbotten sjunkit ihop närmast ytterväggen. Jag är inte så pigg på att för tillfället riva upp golvet och isolera om. Rummet skall så småningom göras om, och reglas upp inåt och tilläggsisoleras med 70mm isolering, och då får jag även ta ställning till om jag ska passa på att riva upp och isolera om golvet. Min ide nu är att borra hål i golvet med ca 30 cm mellanrum längs väggen och spruta in skum för att fylla ut det troliga hålrummet. Är det någon som har erfarenhet av något liknande, och duger det isåfall med vanligt fogskum eller finns det bättre produkter. det kommer att stå en soffa framför väggen, så jag behöver inte tänka så mycket på det estetiska.

Tacksam för svar från någon som VET, och inte bara tror sig veta.....
Skulle aldrig företa mig någon skum sprutning nånstans i min kåk om det inte var under dödshot....

Nåt man behöver ansiktsmask för att använda är det bra material att ha i en inomhusmiljö där man vistas mesta tiden på dygnet?

Hur vet du att skummet fyller ut hela hålrummet? när du inte kan se det?
Vad händer när skummet torkat o trät\huset rör sig lite pga skiftande temperatur o sättningar? Hur tätt är det runt skummet då?
Eller när råttorna käkat hål i det?

Nej det enda rätta som jag kan se är att bryta upp golvet längs med väggarna o fylla ut tomrumet eller att ringa nån expert som kan komma och spruta cellulosafiber(ekofiber el liknande).
Då får du ett naturligt material som trivs bra ihop med övriga naturmaterial i ett tidigt 1900tals hus.

Är kåken timrad? I annat fall så ska ju huset vara byggt så att spånet i väggarna kan rinna ner o fylla på i golvet vid behov. Då skulle det kunna hjälpa att dunka lite i väggarna för att få spånet att trilla ner o fylla ut.
 
gogu skrev:
Skulle aldrig företa mig någon skum sprutning nånstans i min kåk om det inte var under dödshot....

Nåt man behöver ansiktsmask för att använda är det bra material att ha i en inomhusmiljö där man vistas mesta tiden på dygnet?

Hur vet du att skummet fyller ut hela hålrummet? när du inte kan se det?
Vad händer när skummet torkat o trät\huset rör sig lite pga skiftande temperatur o sättningar? Hur tätt är det runt skummet då?
Eller när råttorna käkat hål i det?

Nej det enda rätta som jag kan se är att bryta upp golvet längs med väggarna o fylla ut tomrumet eller att ringa nån expert som kan komma och spruta cellulosafiber(ekofiber el liknande).
Då får du ett naturligt material som trivs bra ihop med övriga naturmaterial i ett tidigt 1900tals hus.

Är kåken timrad? I annat fall så ska ju huset vara byggt så att spånet i väggarna kan rinna ner o fylla på i golvet vid behov. Då skulle det kunna hjälpa att dunka lite i väggarna för att få spånet att trilla ner o fylla ut.
Hej!

Och tack för alla tips, men klokare blev jag ju inte.....

Fogskummet avger vad jag förstår bara isocyanater medan det härdar, så det skall inte vara några problem om man använder mask, och utrymmer huset någon dag. Jag är också lite skeptisk till att spruta in skum i golvet, just med samma anledning av vad du skriver, men jag känner samtidigt att jag inte varken har tid, lust eller råd att göra några stora arbeten, och sen gillar jag golvet som ligger där. Vi har redan lagt ner ganska mycket tid och pengar på huset som ändå bara är ett mera tillfälligt boende tills vi byggt det nya huset.

Att börja bryta i golvet känns lite så där....brukar vara svårt att få det snyggt sedan. Kortväggen där det är mest problem går inte att bryta upp eftersom golvändarna är där.

Huset är timrat....att ta dit någon "expert" och spruta drar fort iväg i pengar. Har ev funderat på att krypa under kåken och isolera underifrån, men jag känner mig lite less på att ligga där. Har tillbringat många timmar där redan. Jag tror inte heller jag kommer tillrätta med golvdraget på det viset heller..... Får väl sätta mig med en säck spån, en tratt, och en stor påse tålamod och försöka få ned så mycket spån som möjligt.... :O)

Finns många bra sätt att åtgärda det på , men jag vill som sagt inte lägga ner för mycket tid eller pengar på det, och jag vill inte heller frysa fötterna av mig. Att riva upp golvet är inget alternativ nu i vinter.... Det går bra med ett par sjysta tjocksockar ner till -10*C, men hur blir det när det är -35*C ?

Tacksam för fler ideer, och erfarenheter!

 
Jag tycker du ska spruta med fogskum. Det finns miljövänliga alternativ om du är rädd för gaserna. Men låter du det härda i 30 minuter och sedan öppnar fönstret och vädrar med korsdrag ser jag inga problem alls.
Jag har rivit upp golv som jag själv tätade för ca 10 år sedan. Resultatet var förvånansvärt bra, och golvet hade varit dragfritt under dessa år och till stor belåtenhet för de boende. Jag kan ju nämna att det var ett hus från slutet på 1800-talet och typ herrgård med en bottenvåning på över 200 m2. Golvet revs ut på flera ställen då värmesystem byggdes om, för att sedan återmonteras. Det fungerade alldeles utmärkt och golvet är idag en fröjd för ögat och en fröjd för fötterna i två av rummen där golvvärme installerades. Detta trots motvillighet från rörmokaren då golvplanken var mellan 35-45 mm tjocka.

Sammanfattningsvis tycker jag alltså att du kan spruta med gott samvete.

Tartan
 
Jag lånar denna tråden.

Jag undrar om fogskum tar upp vatten? Fogskum är ju synomymt med polyuretanskum, och polyuretan är ju ett bra tätmedel. Men hur är det med fogskum? Vad händer om man t.ex får en läcka och fogskummet står i vatten? Blir det som en svamp eller håller det emot vattnet?
 
Jag är mer inne på Gogu's linje. I ett hundra år gammalt hus känns det som vansinne att spruta in fogskum. Främst för att man inte vet tillräkligt om hur det klarar rörelser, fuktigheter etc. i 20..50..100 år framöver. Cellulosa-ull blåses in på samma sätt: borra små hål i golvet, om du inte kan riva upp sista brädan (liksom jag gjorde). ställ in blåsaren på mycket blås och lite ull. då kan du lyckas blåsa in ullen ganska långt i bjälklaget. när du är klar proppar du igen hållen med träproppar. Med Cellulosafiber vet säkrare att du att du inte gör någon skada i huset.
 
gogu skrev:
Är kåken timrad? I annat fall så ska ju huset vara byggt så att spånet i väggarna kan rinna ner o fylla på i golvet vid behov. Då skulle det kunna hjälpa att dunka lite i väggarna för att få spånet att trilla ner o fylla ut.
Jag har inte på fötterna att motsäga påståendet men det är en ny lärdom för mig.
Om väggarna som ska vara fyllda av spån töms blir de väl kalla? Är det mellan timmervägg och innervägg som spånen ska finnas?
 
Du har rätt, så funkar det inte. Spånet i väggarna och i golven är åtskilda.

Sen skriver han ju att om det inte är ett timmerhus så funkar det så, det är plankväggar det finns spån i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.