J jawen skrev:
Ett smart sätt för framför allt vattenledningen, som bara är att fimpa och skuta på ett större rör/slang, men vilket "skyddsrör" använder du till gamla avloppsröri betong NoOne2k ?

Inte bara att fimpa sedan lyfta upp och skuta ett stort markrör över direkt.

/Jawen
Varför inte?

Visserligen lägger vi vid nyanläggning enbart ledningar i plast (i princip, vissa undantag finns) för både vatten och avlopp. Med andra ord så har vi bytt ut de gamla ledningarna och lagt nya ledningar på den aktuella sträckan. Polyeten för vatten och PVC/PP på avloppet som sedan skarvas ihop med betongen igen.

Vill man nödvändigtvis ha kvar de gamla betongrören går det precis lika bra att relina dem med en strumpa i ex. glasfiber eller polyeten-rör och på så sätt får man ett nytt självbärande rör innuti det gamla.

Nu blir det lite specialfall men i vissa applikationer kan det vara så att man vill ha betongrören på grund av markförhållandena och risken för att de ska flyta upp. Då finns det bland annat weholite som är ett dubbelväggs plaströr där man kan fylla mellanrummet med betong för att öka vikten på röret.

Det finns alltid lösningar. Skulle det vara så att det är svårt att få fall går det alltid att pumpa avloppet sk. LTA (ex. Skt LPS 2000e eller Flygt compit 900). Då gräver man ner en liten pumpstation och behöver bara läggs en liten tryckledning (40mm) under huset.
 
P
D dsgbjgfxh skrev:
Det finns inga avtalsservitut på lantmäteriet eller officiella dokument för ledning på vår tomt
Det kan ha funnits ett servitut som har förkommit. Ett avtalsservitut behöver inte vara inskrivet hos Lantmäteriet, men det är förstås väldigt bra att göra det när man skapar ett servitut.

Leta lite mer på vinden.:cool:
Eller bättre: finns några tidigare ägare kvar nånstans att fråga om det här?
 
P
Magnus Filip skrev:
Dessutom är det är rätt dåligt för bilar i Sverige att garagera dem året runt. Bilar som används ofta bör helst stå ute eller bäst i en carport.
Men det är mycket bättre för bilföraren att ställa bilen i ett garage, oavsett om bilen används ofta eller sällan. Man kan ge sig f*n på att det har snöat en halvmeter natten innan man för första gången på ett par veckor ska åka nånstans. Eller hela pendlingsveckan.

Jag har kallgarage. Det tror jag är lika bra för bilen som en carport.

Men nu har ju TS tänkt sig att bygga ett garage, så om han inte ändrar sig så tror jag att det är ett garage vi har att utgå från vid vidare diskussion.

TS: Går det att dra om grannens avloppsledning så att den inte går under din fastighet alls? I så fall behöver ni kanske gräva upp lite i gatan, och ett litet prat med kommunen är nog lämpligt då. Om du flyttar röret inom din tomt så är upprättandet av ett servitut att rekommendera. Det borde gå att komma överens om grannen om det.

Inte för att ett servitut hade magiskt löst ditt nuvarande problem, men det är alltid bra att ha koll på sånt som finns på den egna fastigheten och som berör grannar.
 
Du kanske kan koppla på garaget på samma avlopp? Fråga chefen.
 
B
J jawen skrev:
Absolut, det kan fungera.BSOD

Gammelavlopp brukar vara 200-250 mm betongrör och ligga på mellan 1,5-2 meter djup, och om har bara har 1 granne/chefen som "skjuter på" i systemet, så har jobbet inte mycket marginaler.
Men BARA är det garanterat inte, och man ska veta vad man håller på med, så inget "hemma-hobby-jobb" direkt och det kostar nog en hel del att anlita "proffs" som kompakterar rätt och är vana med fall-jobb.
Och man brukar ha väldigt lite höjdskillnad att "spela på", så 15 meter är MYCKET....Och skulle det visa sig att "nya" röret "sätter sig" eller börjar krångla/bli stopp efter "hemma-ingrepp", så blir det hopplöst att fixa efter ett garage är byggt.& kommunen lär ju inte jubla direkt hahaha.

/Jawen
Har själv bytt runt 70m rör utan problem (i alla fall inte första 10åren...), har släkt o bekanta som också bytt sitt avlopp/trekammarbrunnar som glada (och noggranna) amatörer utan efterföljande problem. Är det verkligen så vanligt att amatörer misslyckas med sitt avlopp?

Tid tar det, men det är inte så dyra material, och inte direkt svårt heller. Betalar man nån för jobbet, så är det klart att pengarna drar iväg mer, så är det ju alltid.

Kommunen bryr sig nog inte alls, eftersom de inte äger rören i fråga.
 
M Mederman skrev:
Du kanske kan koppla på garaget på samma avlopp? Fråga chefen.
Vanligtvis har man en anslutningspunkt för respektive fastighet till den kommunala VA-anläggningen. Skulle TS ansluta dit och inte till sin egna servisanslutning kan det tillkomma en del tråkiga anslutningsavgifter om det skulle komma fram.
 
A
P pmd skrev:
Men det är mycket bättre för bilföraren att ställa bilen i ett garage, oavsett om bilen används ofta eller sällan. Man kan ge sig f*n på att det har snöat en halvmeter natten innan man för första gången på ett par veckor ska åka nånstans. Eller hela pendlingsveckan.

Jag har kallgarage. Det tror jag är lika bra för bilen som en carport.

Men nu har ju TS tänkt sig att bygga ett garage, så om han inte ändrar sig så tror jag att det är ett garage vi har att utgå från vid vidare diskussion.

TS: Går det att dra om grannens avloppsledning så att den inte går under din fastighet alls? I så fall behöver ni kanske gräva upp lite i gatan, och ett litet prat med kommunen är nog lämpligt då. Om du flyttar röret inom din tomt så är upprättandet av ett servitut att rekommendera. Det borde gå att komma överens om grannen om det.

Inte för att ett servitut hade magiskt löst ditt nuvarande problem, men det är alltid bra att ha koll på sånt som finns på den egna fastigheten och som berör grannar.
Väldigt viktigt att kolla vad olika servitut innebär och var ledningarna går innan man köper ett hus, men vem gör det? Vi har tex fiskerätt i ett vattendrag enligt servitut. Det innebär att man får fiska där utan fiskekort.

En granne vill stycka av sin tomt med det går inte för det går några ledningar och rör, eller blir krångligt för man behöver gräva upp alltför mycket. Det är gammalt och det står typ att ledningen går 5,5 meter öster om boden. Men det finns ingen bod kvar idag. Så ingen vet riktigt var de går. Kommunen har varit där och försökt fastställa flera gånger, utan att lyckats.

Bilar som sätts in i garage dagligen får rostproblem och kondensorbyten tidigare. Alla bilar har väl idag kupévärmare? Ser sladdarna eller hör muller när man är ute och promenerar.
Annars en obetydlig kostnad att montera om man inte har kupévärmare.
 
D dsgbjgfxh skrev:
Hej,

I en svensk småstad bor vi i en villa utan garage men vi har en central ganska stor tomt där man lätt skulle kunna bygga ett 60 kvm garage. Nu i uppstarten av bygglovsansökan inser jag att grannens vatten och avlopp går precis där vi tänkt bygga.

Det finns inga avtalsservitut på lantmäteriet eller officiella dokument för ledning på vår tomt så nu till självaste problemet. Grannen är också min chef och hur ska jag närma mig detta? Och vad säger lagarna om ansvarsfördelning om vi nu måste flytta på dessa ledningar.
Kvarteret är från tidigt 1900-tal och avloppen har väl kommit till efter hand. Tror att stammarna väl skulle kunna bytas. Tacksam för input!
Hur djupt ligger rören? En kulvert av något slag kanske kan vara en lösning.
 
P
Magnus Filip skrev:
Bilar som sätts in i garage dagligen får rostproblem och kondensorbyten tidigare. Alla bilar har väl idag kupévärmare? Ser sladdarna eller hör muller när man är ute och promenerar.
Men det är sällan man ser bilar med inbyggda snöröjningsanordningar och elslingor på samtliga rutor.

F.ö. så kan jag inte komma på varför min bil skulle rosta snabbare bara för att den står i mitt garage.
 
Det har väl att göra med smältande snö och hög relativ fuktighet. Det är alltså bara ett problem i varmgarage och vissa årstider, om jag förstått det rätt.
 
P
Just det. :)

P pmd skrev:
Jag har kallgarage. Det tror jag är lika bra för bilen som en carport.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom ledningarna ligger där utan rättighet så är det ju ledningsägarens problem tänker jag. En start är att meddela ledningsägaren att man har fått kännedom om ledningarna och att de saknar rättighet att ligga där. Och stipulera ett sista datum när ledningarna ska ha tagits ur bruk så att de kan avlägsnas vid schaktningen.
Behöver de avlägsnas vid schaktningen? De kanske kan ligga där så länge de fungerar, när de inte längre fungerar kan de kanske antas vara uttjänta och då kan den brukaren vid stambyte lika gärna se till att de nya inte går över TS mark. Sedan är det förstås upp till TS om han vill ta risken att det blir någon form av vattenskada på det överbygda garaget men det kanske går att undivika med extra dränering?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
F.ö. så kan jag inte komma på varför min bil skulle rosta snabbare bara för att den står i mitt garage.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har väl att göra med smältande snö och hög relativ fuktighet. Det är alltså bara ett problem i varmgarage och vissa årstider, om jag förstått det rätt.
Lägg till det också all kondens som bildas på varenda kall yta på bilens delar när du kör in den i ett varmt och snart också fuktigt garage. Det blir fukt verkligen precis överallt på den bilen. Men det funkar säkert om man har en bil som på något sätt inte tar skada av det. Eller om man har tjänstebil.
 
Diskussionen gäller rör som kan ställa till problem i framtiden, inte om kall/varmgarage är farligt för bilar.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Vad har garage med bilar att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.