Vi anlitade en firma som skulle slipa vårt parkettgolv, trestav askparkett, ca 10 år gammalt, 30 kvm, en enda stor rektangulär yta.

Golvkillen gjorde ett väldigt fint jobb och slipningen var slät och fin, sammetslen.
Därefter hade vi beställt en vitpigmentering av golvet, detta gjordes i tre steg, allt såg jättebra ut efter sista lagret.
Sen lade han på topplacken som var helt klar (inget pigment). Vi tyckte det såg konstigt ut, men tänkte att det kanske blir bra när det har torkat-

Dagen efter kunde vi gå in på golvet och titta. Det var en mindre katastrof.
Vissa ställen var det knottrigt, som apelsinskalsliknande yta. I ena hörnet var det fullt med hår inlackat i golvet.
På ett par ställen var det en del gruskorn.
Det såg för jävligt ut rent ut sagt.
Vi klagade och killen kom tillbaks och tittade, erkände att det inte var bra och erbjöd sig att slipa bort topplacken och lägga på en ny. Han sa att det måste varit nåt fel på lacken. Sen visade det sig att han hade tömt ihop några slattar från andra överblivna spänner med lack, och att han aldrig varit med om detta tidigare, och att lacken helt enkelt inte har flutit ut som den ska och torkat för fort.

Jag ifrågasatte om det verkligen skulle fungera, att försöka slipa bort det översta, eftersom det var olika tjockt med lack på golvet, men han menade att det inte skulle vara några problem. Håren i lacken menade han att det inte var hans fel, han hade dammsugit noga, så de måste ha kommit dit på nåt annat sätt. Men ingen hade ju gått på golvet mellan hans dammsugning och sista lackningen. Katten har hela tiden varit instängd i badrummet, så han har givetvis inte varit där och rullat sig i lacken.....

Jag är rätt så säker på att golvkillen hade lagt ifrån sig den nya oanvända rollern på en bänk i hallen, där vår katt har legat innan, rollern har genom statisk elektricitet dragit till sig håren, och han har sen lackat in dem i golvet. Håren satt ju dessutom i det hörnet där han började lacka.
Men vi tjafsade inte mer om det eftersom han hade lovat göra om lacken.

Sagt och gjort, han polerade med maskinen. Lade på ny topplack. Och nej... det blev inte alls bra, nästan värre.
Han hade ju naturligtvis inte lyckats att polera bort allt det som var för tjockt med lack, det blev istället en massa små gropar kvar och fula märken överallt.
Nu ringde vi firman igen, bad dem att komma och inspektera, det gjorde vi redan vid första misslyckandet, men de kom aldrig utan hade bara bett golvkillen att göra om allt.
De kom inte och tittade nu heller, men vi kom överens om att de skulle skicka en ny kille som skulle slipa ner golvet helt och börja om från början.

Sagt och gjort, han kom i morse, satte igång och slipade och lade på två omgångar med vitpigment. Tydligen var det nåt fel med hans dammsugare.... så hela huset blev fullt med stoft från lacken som han slipade ner....
Men well, det var inte det värsta. Nu blev resultatet istället att hela golvet känns väldigt grovt i ytan och det är fullt med små cirklar, som repor, överallt på hela golvet....

Det är en väldigt stor skillnad på hur golvet såg ut när den förste killen hade slipat och lagt på vitpigmentet. Det var en jättefin yta, len som sammet. Det var ju först när han lade på den sista topplacken som allt gick snett.

Jag har mailat firman nu ikväll, och vill att de kommer och tittar innan vi går vidare. Känner mig som den värsta gnälliga kunden.... men ska det verkligen vara så här?
Jag är så besviken.... Hänger inte ut några namn eller så, de ska ju få chansen att förklara sig, men tar gärna in en second opinion från nån här som kan detta med att slipa golv.

Bifogar bilder på golvet, den första misslyckade lackningen tog jag tyvärr aldrig några foton på, eftersom jag i min enfald trodde att det skulle blir bra, så bilderna visar hur det såg ut först efter lackning nummer två gjord av golvkille nr1 och hur det ser ut nu, efter omslipning och två lager vitpigment gjort av golvkille nr2

Ska det verkligen vara så här?
 
  • Parkettgolv med vitpigmentering och ojämnheter som små cirklar och repor efter omslipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitpigmenterat parkettgolv med ojämnt lackat yta och synliga repor och gruskorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med vitpigmentering och synliga defekter som gruskorn och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med ojämn lack med knottror och små cirkulära repor efter slipning och vitpigmentering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med synliga repor, grov yta och små cirkelformade märken efter slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov yta och cirkulära repor på nyvitpigmenterat slipat parkettgolv med synliga defekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med knottrig, defekt lackfinish och apelsinskalsliknande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med defekter och gruskorn efter dålig lackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Askparkettgolv efter misslyckad lackning som uppvisar ojämn yta och små partiklar inlackade i ytskiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med vitpigmentering och defekter såsom knottrig yta och inlackade föroreningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med vitpigmentering och synliga repor och ojämnheter, en katt sitter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslipat parkettgolv med ojämn yta och synliga repor efter omlackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov yta med synliga repor och cirklar på ett nyligen vitpigmenterat askparkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovt slipat trestav askparkettgolv med ojämn, knottrig yta och små cirklar som repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett trägolv med synliga repor och ojämnheter i vitpigmenterat lack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett parkettgolv med synliga repor och ojämnheter efter en misslyckad lackbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en slipad och vitpigmenterad parkettgolv yta med synlig ojämnhet och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och knottrigt parkettgolv efter felaktig lackbehandling med synliga ojämnheter och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Askparkettgolv med ojämna repor och knottrig yta efter misslyckad lackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med ojämn vitpigmentering och synliga repor samt knottrig yta efter misslyckad lackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Du får stå på dig tills det är bra.
Men det kan vara bra att tänka på att besiktningar aldrig görs med släpljus utan ljus rakt ovanför och man ska titta på minst 1 m avstånd (eller något sånt).
 
Hej! Det där ser inte bra ut. Har verkligen nr2 gjort om hela jobbet? Svårt att misslyckas så om man inte är en riktig klåpare. Finns inte en chans att det där skulle klara en besiktning. Hoppas det löser sig. Mvh
 
Ser ju ut som man slipat bort asken på sina ställen.
 
Det ser bra mycket bättre ut nu när golvkille nr2 lagt på alla lager med lack. Men man ser på flera ställen dessa repiga cirklar, och ett konstigt återkommande mönster, och på nåt ställe, en mindre ruta, har han missat att lägga på topplacken, ett konstigt märke efter att man typ stannat med rollern syns också. Vet inte om man ska klaga på det eller vara nöjd, det ser ju trots allt bättre ut. Chefen på firman skulle iallafall komma och besiktiga golvet. Vi har tidigare mycket goda erfarenheter av den här firman, men då var det andra ägare.
 
Jag undrar också hur fint papper man använder på sista slipningen innan man lägger på första vitpigmentet? Det kändes som väldigt grovt..... brukar man göra det?
 
Det ser inte bra ut men jag tror att chefen på firman kommer att hålla med och se till att de fixar till det.

De brukar sällan vara på gott humör när de får komma och kika på liknande saker, men själv har jag hittills inte haft någon som inte låtit gubbarna (eller gummorna) komma och göra om.
 
  • Gilla
Igor Kraszewski
  • Laddar…
Jag är inte heller nöjd med lackningen av vårt golv. Vår golvfirma gjorde som er, kom hit och ruggade upp ytlacken och la på ytterligare ett lager lack. Sista lagret lack innehöll dock massa skit eller så blev det inte rengjort ordentligt, så har en massa bubblor, småskit, hår inlackat i golvet här o där, men det är tyvärr inte det värsta. Jag hade kunnat leva med det, men lacken håller inte måttet för fem öre. Vi kan inte ens ha barnen i rummet utan att det blir fula repor i lacken som syns extremt tydligt. Stora fettfläckar ser det ut som men som är nedslitning av lacken. Senaste lacken lades på för ca 2 månader sen och jag funderar redan på vilket golv jag ska lägga uppepå den här skiten. Tragiskt men sant. Du kan kolla in min tråd om detta, finns i samma forumdel. Inte värt alla tusenlappar som vi slängt ut på det, även om underarbetet var utan anmärkning. Det hjälper ju inte när lacken är skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.