Hej,

Vi ska förhoppningsvis påbörja ett rejält garagebygge till sommaren, bygglovet är klart och vi väntar bara på exakt kalkyl från byggaren.

Det kommer blir dubbelgarage med övervåning, delvis i sutteräng. Själva utformningen och måtten är vi väldigt nöjda med och passar tomten, men vi funderar lite på hur vi bäst ska "möblera" både garage och övervåning samt om vi ska dra in avlopp för ev. WC.

Garaget är tänkt att ha följande funktion;
- Daglig parkering för 1 bil.
- Parkering för 1-3 MC
- Mekplats för MC (troligtvis kommer det in en MC-lyft), så arbetsbänk och hyllor för delar/verktyg o.d.
- Förvaring av lite smått och gått såsom cyklar/skidor/pulkor m.m.

Mest naturligt blir ju att parkera bilen på höger sida med tanke på placering av förardörren. Det innebär att bilen troligtvis kommer få köra in en bit för att dörren in ska gå fri.

Övervåningen är tänkt som lite hobbylokal. Den kommer inte byggas klart med en gång utan den kommer vi färdigställa invändigt själva och det ska få ta sin tid, kanske 2-3år. Vi vill inte stressa fram den. Men det vi vill ha är;
- Syhörna, arbetsplats för 2-3 symaskiner, strykbräda och klippbord.
- Musikhörna, plats för 3st gitarrer, ett par förstärkare samt ett par sittplatser/spelplatser och mindre datorbord
- Ev. mindre pentry med liten kyl, diskbänk m.m.
- Mindre WC, här är vi lite kluvna om det verkligen behövs. Det är bara 7m till huset, men å andra sidan kanske en liten WC är en mindre kostnad.
- Diverse hyllor för förvaring av tyg, hobbyutrustning m.m
- Plats för Soffa att chilla lite i.

Ritningsmässigt ser garaget ut såhär i dagsläget;
Arkitektritningar för ett dubbelgarage med övervåning, inkluderar fasadvyer och planlösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har ni några bra förslag på hur man ska tänka med innerväggar m.m.? För garage tänker vi att vi kanske inte vill ha så mycket innerväggar men på plan 2?

Tacksam för tips att fundera kring!

/Styrmannen
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Är bara på paddan just nu, men ett snabbt svar, planera definitivt in en liten toa! Sju meter kan vara långt om man håller på med roliga saker och glömmer tid och rum och blir karatepissnödig! ;)
 
  • Haha
saiter
  • Laddar…
Om ni har möjlighet angående avloppsrörens dragning så ska ni absolut passa på att förbereda för en toalett.
(Blir inte så överdrivet mycket mer arbete om ni ändå ska förbereda för ett pentry)

I övrigt så bygger ni de väggar ni vill efter att golvet är klart. Kanske en vägg för att dela av lite vid syhörnan.

Motorcyklar :love::cool:

//AA
 
Planlös garaget och placera portarna så det går att kliva ur en bil vettigt på båda platserna. Sidodörrens placering gör att du alltid måste ha ytan fri bakom bilen om den skall nyttjas. Det är värdefulla kvadratmeter i ett garage.
 
G Guson skrev:
Planlös garaget och placera portarna så det går att kliva ur en bil vettigt på båda platserna. Sidodörrens placering gör att du alltid måste ha ytan fri bakom bilen om den skall nyttjas. Det är värdefulla kvadratmeter i ett garage.
Ja, den dörren "stör" lite, men det finns ingen annan bra naturlig placering av den med hänsyn till tomten i övrigt så det är något vi får leva med. Troligtvis kommer det bli MC-parkering på den sidan.

I övrigt så skulle jag vilja ha haft garaget lite bredare för att kunna kliva ur bil vettigt på båda sidor men det passade inte tomten.

En variant för att lösa detta skulle vara att ha en stor port istället för två små till garaget, men jag tycker det ser lite konstigt ut.
 
Förr eller senare kommer det att bita dig eller din efterträdare i garaget i r*ven att det inte går att kliva ut på båda platserna. Jag byte två enkelportar till en 5,5 m bred port och breddade öppningen en halvmeter dessutom i samma veva men det var inte så mycket för att kunna kliva ur på båda platserna som att portarna var så smala att ena bilen nätt och jämt gick in i dörröppningen. Jag använder inte garaget dagligen, det hade annars varit lite jobbigt vintertid med utsläpp av goa värmen. Sommartid har jag två leksaksbilar i garaget och på vintern ena leksaksbilen och brukisen.
78401415_10157811047383114_3681252203529502720_o.jpg
 
G Guson skrev:
Förr eller senare kommer det att bita dig eller din efterträdare i garaget i r*ven att det inte går att kliva ut på båda platserna. Jag byte två enkelportar till en 5,5 m bred port och breddade öppningen en halvmeter dessutom i samma veva men det var inte så mycket för att kunna kliva ur på båda platserna som att portarna var så smala att ena bilen nätt och jämt gick in i dörröppningen. Jag använder inte garaget dagligen, det hade annars varit lite jobbigt vintertid med utsläpp av goa värmen. Sommartid har jag två leksaksbilar i garaget och på vintern ena leksaksbilen och brukisen.
[bild]
Nja, jag kommer aldrig ha mer än 1 bil i garaget och troligvis oftast bara vid ”städning” eller tvätt vintertid.

Hur tycker ni vore en bättre placering av dörr? Tänk på att större delen av garaget i övrigt är suteräng.
 
Behövs dörren alls? Det är en halv meter till porten. Om du tänkt tvätta bilen inne behövs i princip lika mycket utrymme runt bilen som om du skulle kliva ur den. Du kommer knappt förbi bilen på högersidan när den är parkerad till höger se det ut som.
 
Det går bra att backa in eller att alla utom föraren kliver ur bilen innan den körs in.

Om redan bygglovet är klart så kör på enligt ritning.
Annars kan du kanske bredda en halvmeter.

//AA
 
S saiter skrev:
Det går bra att backa in eller att alla utom föraren kliver ur bilen innan den körs in.

Om redan bygglovet är klart så kör på enligt ritning.
Annars kan du kanske bredda en halvmeter.

//AA
Ja, självklart går alla utom föraren ut ur bilen innan man kör in. Huvudsaken är att förardörren och bagage går fritt.

Men dörren kanske kan utgå. Det är mest att det känns som overkill, och slöseri med värme, att öppna en stor port om man bara vill gå in och meka med bågen.
 
Om man har slagportar så behöver man ju ingen ”gångdörr”.

//AA
 
S saiter skrev:
Om man har slagportar så behöver man ju ingen ”gångdörr”.

//AA
Jag vill ha slagportar men Sambon är inställd på takskjutsportar för att kunna ha en motordriven port. Vi får se vart vi landar.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hur går det? Kommer ni att ha golv hela vägen ut till yttervägg? Ingen kattvind på ÖV?
 
Mja. Vi är i stargroparna planeringsmässigt men som vanligt tar allt längre tid än man tänkt sig.

Vi tänker inte ha någon kattvind. Därför vi dragit upp vägglivet såpass.
 
Som allt annat tar det tid att komma igång. Men nu är schaktbotten gjord med avlopps, vattenrör och rör för el.

Vi har tagit in offerter för materialet till grunden men leveranstiderna är inte så roliga just nu.

Däremot har jag jobbat lite med planlösningen och kommit fram till att garaget förstås egentligen är för litet för allt man vill ha in. Så har fått kompromissa lite. Så här ser det ut just nu;
Ritning av en garageplan med mått, MC-parkering, arbetsbänk, hyllor och pumprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen bara plats för 1st MC för parkering men jag tänker mig en flyttbar MC-lyft som man kan köra undan lite när man inte mekar. Kan till och med tänka mig att man kör ut bilen och har MC-lyften där när man exempelvis gör service och arbeten som bara tar över dagen/helgen.

Portmässigt tänker jag mig en större 4m port samt en gångdörr på framsidan istället. Det blev för krångligt med en dörr på sidan man L-block och saker eftersom den sidan av garaget är i suteräng.

Så vad tror ni? kan det funka? Man vill ju alltid ha mer yta för arbetsbänk m.m. men nu har jag den storleken som vi kan få in på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.