Hej!
Förra året byggde vi ett trädäck. Underlaget är grus, reglar på stenplattor, cellplast mellan reglarna.

I år tänkte vi bygga ett uterum från willab på trädäcket. Vad tror ni om vår grund? Kommer däcket kunna bära upp uterummet i många år framöver, eller bör vi göra om/stärka trädäcket på något sätt?

Hade ju varit så skönt och underlättat om det går att bygga på detta. Men vill ju att det ska bli bra.

tackar för input!
 
  • Trädäcksgrund med grus, reglar på stenplattor och cellplast mellan reglarna nära en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att känna till vilka dimensioner ni har använt till däcket eller vilken typ av uterum ni tänker köpa, så kan jag inte se något principiellt fel. Användningen av dubbla reglar är välmotiverad vid klena dimensioner på grund av tvärkrafter. Tänk på att däcket behöver vara förankrat i vertikalled när ni ska ställa ett uterum ovanpå. Lyftkrafterna kan vara rätt stora i vissa vindriktningar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ett ganska standard uterum.
J justusandersson skrev:
Utan att känna till vilka dimensioner ni har använt till däcket eller vilken typ av uterum ni tänker köpa, så kan jag inte se något principiellt fel. Användningen av dubbla reglar är välmotiverad vid klena dimensioner på grund av tvärkrafter. Tänk på att däcket behöver vara förankrat i vertikalled när ni ska ställa ett uterum ovanpå. Lyftkrafterna kan vara rätt stora i vissa vindriktningar.
Ett ganska standard uterum.
Hur förankrar man i vertikalled i detta fall?
 
Jag nämnde det eftersom de flesta inte tänker på det. Enklast är nog att gräva ner ett par färdiggjutna plintar i däckets framkant.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hej!

Jag funderar på samma sak. I mitt fall ett fristående uterum 6x4 m med glasdörrar på tre sidor. Vågar jag lägga hela trall(golv-)konstruktionen på marken utan plintar? Jag tänker att många friggebodar står direkt på grusat underlag utan plintar.

Hur gjorde ni till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.