I dagsläget har profilerad takplåt (skarvad) använts på vårat tak. Huset har två huskroppar med sadeltak och en mittendel med lägre taklutning (10,7 grader).

Vi behöver byta taket, på sadeltaket kan man ju tex. lägga tegel men vad lägger man på mellandelen? Bandtäckt har vi fått pris på, men vilka alternativ finns? Kan man använda hellängder av profilerad plåt, är det godkänt?

Tittar man här så verkar det ju ok att använda TRP1 ner till 5,7 grader.
teokonsult

Ska tillägga att det är detta tak vi har idag.
Plannja Royal & Plannja Waterfront - Plannja
 
  • Gilla
Fradelev
  • Laddar…
Har pratat med sakkunniga på området och det är ok att lägga hellängder utan skarv med denna typ av tak vi har idag.

Synd att det är skarvat idag och med fuktskador som följd. Får riva bort befintliga plåtar och kontrollera hur stora skadorna är.
 
Problemen med TRP är ju oftast inte mitt på taket när man kör med hellängder. Och inte är det vid långskarverna heller, för där kan man ju täta.
Problemen med TRP och låglutande tak är vid anslutningar och genomföringar. Vatten kan ju som bekant krypa kapilärt bakåt, framförallt efter några år när det vuxit lite mossa mm.

Så se upp med anslutningar och genomföringar.
Bandtäckning må vara dyrt, men utslaget på många år utan några skador eller andra problem håller nog jag det som det bästa och tätaste alternativet.

Snyggt är det också.

Tartan
 
Varför inte lägga papp? Protan som tidigare talare föreslår är oxå en bra ide förutom att det är ganska fult. Vill man göra det lite snyggare så har de profiler som imiterar bandtäckning som svetsas fast på den platta ytan.
 
Taket på ett hus utgör en ganska stor yta, och därför tycker jag att man inte skall spara på pengarna här, om man nu vill tycka om sitt hus.
Icopals decra plåtpanna är både vacker och hållbar.
taklggning.jpg
 
följde länken ang Protan, men undrar om någon här använt det?

erfarenheter?
kostnad?
ehum...färger?
 
Hallå, jag jobbar som takläggare och har under det senaste året lagt ganska mycket Protan. Ang. priset så tror jag att det är hyfsat billigt, men det är inget du kan göra själv. Dels för att du måste vara certifierad entrepenör för att få lägga det och dels för att man måste ha svindyra maskiner för att svetsa fogarna. Vi var på besök i protanfabriken för några månader sedan och där berättade om att du kan få det i EXAKT vilken färg du vill. Men det kostar.
MVH/ Johan
 
Du behöver inte vara certificerad för att få lägga det, däremot måste man vara certificerad för att få lämna garanti. (däremot kan det vara svårt att få tag på materialet då dom "endast" säljer till sina auk. entreprenörer) detsamma gäller papp från bla. Icopal och Mataki

men visst är det som johan skriver att det är inget man pysslar med själv utan man måste ha både maskiner och kunnande.
 
Ok, my bad. :)
 
.........;)............
 
jo verkar ju vara ett möjligt alternativ, tack jocke-mejsel och pappskallen :)
 
saturnus skrev:
Taket på ett hus utgör en ganska stor yta, och därför tycker jag att man inte skall spara på pengarna här, om man nu vill tycka om sitt hus.
Icopals decra plåtpanna är både vacker och hållbar.
hur liten lutning kan man lägga Decra på?
 
Har bestämt för mig att det är tio grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.