Mikael_L
P Pin skrev:
Jag brukar hävda att det aldrig finns några oförutsedda händelser. Ge mig några exempel! Sedär, nu när du uttalat dem är de inte oförutsedda längre ;)
OK.
Övertapetserade dosor. Dosor täckta med masonit. Rostiga rör. Rostiga dosor. Dosor med trasig dosring, dosor med trasig botten, knäckta rör, rör med spik genom, rör med skruv genom, rör med för snäva böjar. rör där det använts olämpligt smörjmedel som nu klistrar. Asbesthaltigt material, förekomst av VVS-installationer där man tänkt komma genom. Vägg av annat material än vad man trott från början, ledningar man tänkt använda är skadade, ledningar man tänkt återanvända av fel sort eller dimension, Det förekommer fuljordningar, det förekommer läckströmmar, det förekommer ringmatningar, det förekommer sammanblandningar av grupper.

åååhh, puhh, nu har jag säkert fått ihop snart 10% av alla möjliga oförutsedda problem.

Och som du själv skriver, nu är de inte oförutsedda längre, utan jag har kommit på möjligheten av dessa. Så då ska vi se, hur ska jag nu räkna på en offert och ta med alla förutsedda möjliga problem problem.
Japp, du vill alltså ha en halv lägenhet fixad, ja då offererar jag dig det facila priset av 270.000 kr, varav 29.000 för material...

Eller så är det möjligen lite mer lämpligt att inte förutsätta att allt oförutsett inträffar, men vad ska jag välja bort?
Så det ramlar egentligen ner till det vi redan sagt, det vettiga anbudet är att förutsätta att inga speciella problem, mer än det som vanligtvis blir, kommer att hända, och att man sen gör någon skrivning om att ifall det uppstår problem så blir det extra för det.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Övertapetserade dosor. Dosor täckta med masonit. Rostiga rör. Rostiga dosor. Dosor med trasig dosring, dosor med trasig botten, knäckta rör, rör med spik genom, rör med skruv genom, rör med för snäva böjar. rör där det använts olämpligt smörjmedel som nu klistrar. Asbesthaltigt material, förekomst av VVS-installationer där man tänkt komma genom. Vägg av annat material än vad man trott från början, ledningar man tänkt använda är skadade, ledningar man tänkt återanvända av fel sort eller dimension, Det förekommer fuljordningar, det förekommer läckströmmar, det förekommer ringmatningar, det förekommer sammanblandningar av grupper.

åååhh, puhh, nu har jag säkert fått ihop snart 10% av alla möjliga oförutsedda problem.

Och som du själv skriver, nu är de inte oförutsedda längre, utan jag har kommit på möjligheten av dessa. Så då ska vi se, hur ska jag nu räkna på en offert och ta med alla förutsedda möjliga problem problem.
Japp, du vill alltså ha en halv lägenhet fixad, ja då offererar jag dig det facila priset av 270.000 kr, varav 29.000 för material...

Eller så är det möjligen lite mer lämpligt att inte förutsätta att allt oförutsett inträffar, men vad ska jag välja bort?
Så det ramlar egentligen ner till det vi redan sagt, det vettiga anbudet är att förutsätta att inga speciella problem, mer än det som vanligtvis blir, kommer att hända, och att man sen gör någon skrivning om att ifall det uppstår problem så blir det extra för det.
Kanske är beställaren seriemördare.

Men rör som inte fungerar är ju ingen höjdare och kräver en backupplan innan arbetet påbörjas. Kanske till och med ligger lösa kablar i väggen numera men det blir nog snarare nästa generations problem.

Annars är väl det mesta ganska förutsägbart, tilläggsarveten hamnar utanför.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Kanske är beställaren seriemördare.

Men rör som inte fungerar är ju ingen höjdare och kräver en backupplan innan arbetet påbörjas. Kanske till och med ligger lösa kablar i väggen numera men det blir nog snarare nästa generations problem.

Annars är väl det mesta ganska förutsägbart, tilläggsarveten hamnar utanför.
Men trollar du eller?

Kan inte du bara säga hur man ska offerera om man ska ta hänsyn till alla problem som kan uppstå?
Du är krångligare än precis alla kunder man någonsin har haft, jag har aldrig sett en kund säga emot en klausul om oförutsedda problem. Det är inte rimligt att lämna offert inklusive varenda tänkbart problem inräknat. Det skulle isåfall kunna ge elektriker en timdebitering på kanske 5 000:- i timmen. Jag kan utan problem tänka mig att räkna på jobb åt dig för 5000:- timmen och då lovar jag att eventuella problem ingår i den offerten :).
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Övertapetserade dosor. Dosor täckta med masonit. Rostiga rör. Rostiga dosor. Dosor med trasig dosring, dosor med trasig botten, knäckta rör, rör med spik genom, rör med skruv genom, rör med för snäva böjar. rör där det använts olämpligt smörjmedel som nu klistrar. Asbesthaltigt material, förekomst av VVS-installationer där man tänkt komma genom. Vägg av annat material än vad man trott från början, ledningar man tänkt använda är skadade, ledningar man tänkt återanvända av fel sort eller dimension, Det förekommer fuljordningar, det förekommer läckströmmar, det förekommer ringmatningar, det förekommer sammanblandningar av grupper.

åååhh, puhh, nu har jag säkert fått ihop snart 10% av alla möjliga oförutsedda problem.

Och som du själv skriver, nu är de inte oförutsedda längre, utan jag har kommit på möjligheten av dessa. Så då ska vi se, hur ska jag nu räkna på en offert och ta med alla förutsedda möjliga problem problem.
Japp, du vill alltså ha en halv lägenhet fixad, ja då offererar jag dig det facila priset av 270.000 kr, varav 29.000 för material...

Eller så är det möjligen lite mer lämpligt att inte förutsätta att allt oförutsett inträffar, men vad ska jag välja bort?
Så det ramlar egentligen ner till det vi redan sagt, det vettiga anbudet är att förutsätta att inga speciella problem, mer än det som vanligtvis blir, kommer att hända, och att man sen gör någon skrivning om att ifall det uppstår problem så blir det extra för det.
Jag menade Integrated höjd för att allt ”oförutsett ” som du nu förutsett en del av, ska inträffa och ta höjd för worst case scenario. Jag menar att du ska friskriva dig för sådant du kan förutse kan inträffa, och som du inte rök ar in i offerten. Då en offert baserad på tex 40 timmars jobb plus material blir bra tack (y):D
 
S
E El-Löken66 skrev:
Kanske är beställaren seriemördare.

Men rör som inte fungerar är ju ingen höjdare och kräver en backupplan innan arbetet påbörjas. Kanske till och med ligger lösa kablar i väggen numera men det blir nog snarare nästa generations problem.

Annars är väl det mesta ganska förutsägbart, tilläggsarveten hamnar utanför.
Att det är stopp i ett rör är inte ett förutsett problem då vi inte vet om det är stopp i röret förrän efter vi börjat jobba.

Stoppet i röret kan utan problem multiplicera åtgången tid för den gruppen med 20x.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men trollar du eller?

Kan inte du bara säga hur man ska offerera om man ska ta hänsyn till alla problem som kan uppstå?
Du är krångligare än precis alla kunder man någonsin har haft, jag har aldrig sett en kund säga emot en klausul om oförutsedda problem. Det är inte rimligt att lämna offert inklusive varenda tänkbart problem inräknat. Det skulle isåfall kunna ge elektriker en timdebitering på kanske 5 000:- i timmen. Jag kan utan problem tänka mig att räkna på jobb åt dig för 5000:- timmen och då lovar jag att eventuella problem ingår i den offerten :).
Jag förstår hur du resonerar, men vi kan vända på resonemanget och då kan du säga att en massa saker är oförutsedda som egentligen skulle ha ingått. Kunden är lekman och har svårt att veta vad som är ”normalt”.

Är det svårt att lägga in några standardpubkter på sådant som kan tänkas skapa en massa merarbete och skriva att det ingår inte och debiteras x kr per timme efter att kunden gett ok till extraarbetet.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
S SueCia skrev:
Att det är stopp i ett rör är inte ett förutsett problem då vi inte vet om det är stopp i röret förrän efter vi börjat jobba.

Stoppet i röret kan utan problem multiplicera åtgången tid för den gruppen med 20x.
Fast vi kan förutse att ett rörstopp kommer innebära stora problem bortom kundens förståelseförmåga och adressera problemet redan innan det uppstår och förklara möjliga och lämpliga åtgärder, skulle detta ske.

Kanske är stopp i alla rör, elektrikern hade bara superlim som glidmedel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
P Pin skrev:
Jag förstår hur du resonerar, men vi kan vända på resonemanget och då kan du säga att en massa saker är oförutsedda som egentligen skulle ha ingått. Kunden är lekman och har svårt att veta vad som är ”normalt”.

Är det svårt att lägga in några standardpubkter på sådant som kan tänkas skapa en massa merarbete och skriva att det ingår inte och debiteras x kr per timme efter att kunden gett ok till extraarbetet.
Jag förstår hu du menar, men jag har svårt att omsätta det till praktiskt handling/avtalsskrivning gentemot kunden.

Man kan ju skriva i avtalet typ:
Offert avs nnn och nnn, till priset sss.ss
Förutsättningar:
Alla befintliga rör och dosor är hela och medger omdragning av FK utan problem.
Dosor är synliga och lätt att hitta och öppna.
Inga installationer finns i vägen på de ställen håltagning ska ske


osv osv.
Man behöver ju alltså inte rada upp felen som man vill ta höjd för, utan kan istället skriva om vilka "perfekta" förutsättningar som ska gälla för anbudets giltighet.
(Obs att jag satt 'perfekta' inom dubbelfnuttar, jag menar alltså egentligen normala förhållanden)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Fast vi kan förutse att ett rörstopp kommer innebära stora problem bortom kundens förståelseförmåga och adressera problemet redan innan det uppstår och förklara möjliga och lämpliga åtgärder, skulle detta ske.

Kanske är stopp i alla rör, elektrikern hade bara superlim som glidmedel.
Det är precis det jag säger hela tiden, man lämnar pris exklusive oförutsedda problem som t.ex rörstopp. Sen om problemet uppstår så tar man en dialog med kunden om vad hen vill göra. Det är inte så jäkla svårt som du vill få det att verka.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Har du inte varit tydlig med kund att dylika problem kan uppstå och denna information kommer mitt i pågående arbete kan kunden hamna i en obekväm situation. Hen ville ju bara ha jordat, inte utanpåliggande eller fräsa vägget men nu behövs ett snabbt beslut fattas och jobbet är irreversibelt.

Nu förstår ju de flesta människor att dylika bekymmer kan uppstå men skadar aldrig med tydlighet.

Övertapetserade lock ser jag som standard, är de inbyggda i väggen, exempelvis övergipsade - inte.
Det spelar ingen roll om du ser övertapetserade dosor som standard eller ej, de kan bidra med 10 minuter merjobb och de kan bidra med 4 timmar merjobb. Man tar inte till 4 extra timmar på ett 8 timmarsjobb för säkerhets skull då.

Du kräver dock en nivå av övertydlighet som är helt absurd att uppnå, att lista 4st fyllda A4 med alla tänkbara situationer som kan uppstå i alla offerter är inte rimligt. Det är precis lika fel att göra så som att bara skriva en klausul om oförutsedda problem. Därför att genomsnitts konsumenten kommer inte att läsa dina A4:an med risker.

Kunder har ju uppenbarligen inga problem att acceptera att man lämnar pris under förutsättning att deras hus inte innehåller oväntade problem. DVS. att jobbet löper på utan nämnvärda hinder. Det verkar som om det bara är du som har problem med en offert av den typen.

Om du får pris på byte av bromsskivor och bromsbelägg så kräver du knappast att dom ska ta höjd för byte av bromsrör och slangar samt bromsok. Du kan likförbannat bli uppringd av verkstaden där dom säger att bromsoken är helt slut och måste bytas ut.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.