Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp en bättre beg tex NIBE
Nibe inget bra 2 fasig eller andra som är 2 fasiga, kör dom på 400V så drar dom 7,2 amp per fas och en 3 fas tar bara 4,2 amp. Viss skillnad på totalbelastningen av huvudsäkringarna.
 
D Dadde skrev:
Det fel som jag kommit fram till med hjälp av ER, är att den lilla fyrkanten som skall slå till när beredaren skall sätta igång, det är väl ett slags relä, den slog aldrig till eller ifrån när jag satte på stängde av/höjde sänkte temperaturen. Efter lite pill med relät så började den slå till och ifrån igen, min killgissning är att den avlånga plastbåten i mitten på fyrkanten som slår till och ifrån på något sätt fastnat/hängt sig.
Då är troligen elementet helt, felet ligger i kontaktorn eller manöverkretsen: termostat, överhettningsskydd eller själva kontaktorn, glapp i någon anslutning...kikar jag närmare sr överhettningsskyddet ut att vara för trefas. Stannar den fler gånger, mät dig fram genom manöverkretsen. Är kontaktorn för 220 eller 380 manöver?;)
 
D Dadde skrev:
Min gamla varmvattenberedare NIBE ES20-400-4 från 1971 slutade plötsligt ge varmvatten.
Vad kan vara fel och är det någon idé att laga den eller är det lika bra att köpa ny?

Jag har kollat alla säkringar, alla är hela, när jag sätter på den ”startar någonting” låter som den arbetar, ström går det enda fram till elpatronen.

Är det svårt att byta elpatron och är det värt det? Om det nu det är den som är sönder.

Jag tänkte att det kanske är något fel som är lätt att fixa, så jag inte beställer en ny med installation och så visar det sig att felet var lätt fixat.


Jag har tagit lite bilder:
Vad är det på bild nr3?
Lossa ledningarna på elpatronen, märk upp dom noga, resistansmät slingorna, du skall få ett ohmvärde, instrument på Biltema troligt
Vis avbrott, i några,slingor gjorde detta på tvättmaskinselementet fick avbrott, elektroniken startade ej maskinen, nytt element 238:- kr i stället för att kasta maskinen
 
Att tänka på är att försäkringsbolag inte ersätter skador som kan orsaka av för gammal vvberedare.
Jag tror det är äldre än 30 år. Vår förening fick inte ersättning i ett samfällighetshus då vvberedaren läckte och var för gammal. Jag bytte min Nibe från 77 när jag renoverade 2013. Jag har kalkhaltigt vatten och bytte elpatron två gånger under den tiden. Samt grävde ut kalk ur beredaren samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.