Jag har kallgarage, uppskattningsvis 25 m2. Två av väggarna är mot uppvärmt hus, tot 12 meter. På vintern så ligger temp mellan ca 0 och +10 i garaget (Sthlm förort).

Det kan gå under nollan i garaget, så då är det viktigt att maskinen sköter sig själv.
(När det då är kallt ute (för att garaget ska gå under 0 så behöver det vara -10 utomhus) så är det inte speciellt fuktigt i garaget. )

I skrivande stund så är det 81% fuktighet vid 7 grader utomhus och 8 grader i garaget.

Jag har bilen i garaget, men jag kör inte så mycket. Kör in den ca 3 ggr per vecka.

Jag satte 3 ventiler (med fläkt i en av dom) för att få cirkulation, men har mätt lite och inser att det inte räcker. Jag antar att det är för kallt för att få ner den relativa fuktigheten när det är tex 80% utomhus.

Ni som har avfuktare, vad är era erfarenheter?

Tex:
Tycker ni att det hjälper?
Vilken typ har ni?
Hur ofta tömmer ni vatten (jag har inte brunn i garaget tyvärr).?
Annat att tänka på?

Isolering och uppvärmning är inte aktuellt.

Jag skulle gärna hamna under 10', helst under 5' - då blir det en no-brainer att "investera".

Två som jag har sett är:
Woods SW22 FW: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftavfuktare/woods-sw-22fw/1016478.9403/

ARIDA PRO S8 ACRTUS: https://www.byggmax.se/sorptionsavfuktare-arctus-arida-pro-s8-p6418221
 
M
Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att avfuktaren måste vara av en speciell sort, minns inte namnet tyvärr. En vanlig avfuktare jobbar enligt principen att ett "element" i avfuktaren blir kallt så fukten kondenseras där och ramlar ned i ett kar. Ungefär som när man ställer en iskall öl på bordet så blir den alldeles blöt av fukten i rummet.

Men när det blir under 17-18gr så fungerar inte denna typ av avfuktare längre, då måste man ha en variant med en trumma som snurrar tror jag. Kan det heta absorbtionsavfuktare eller nått i den stilen? Nån annan vet säkert vad jag menar och kan berätta. Men en vanlig avfuktare enligt min beskrivna princip fungerar alltså inte när det blir under 17-18gr. Jag har en Mitsubishi i torkrummet, och där måste vi samtidigt köra med ett element annars tänds det en lampa "cold" på avfuktaren och den stänger av sig.
 
R
Nja en woods funkar mellan 5-35 grader så en sån hade funkar fint.
Plus att en avfuktare avger värme så win-win
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
En Woods SW-22FW kan jobba ned till +2 gr + som ngn nämnt så avger den värme också .
En sorptionavfuktare kan avfukta från 0 gr , kan konsumera 640 W (Woods WDD80)
Woods SW-22FW kan konsumera 190 W , så låg energiförbrukning (y)

Har en lite mindre än Woods SW-22FW , den avfuktar helt ok i mitt garage på 35 kvm .
Men när det är kallt ute så funkar självdrags ventilationen ypperligt , har haft 28-30 %RH utan avfuktare .
 
M
TiborK TiborK skrev:
På vintern så ligger temp mellan ca 0 och +10 i garaget (Sthlm förort).
"Kondensationsavfuktaren används i rum med temperaturer på fem grader och uppåt. Om du i stället behöver avfukta ett garage där temperaturen kan sjunka så ska du använda varmkondensering. Men temperaturen får inte sjunka under noll grader.

Sorptionsavfuktare används för att avfukta och är en betydligt större investering än en andra avfuktare.

– Sedan har vi en kombination av kondens och sorption som kan användas i ouppvärmda utrymmen, till exempel garage. De utrymmena kan vara ouppvärmda men måste vara frostfritt, säger Helena Holm, projektledare vid Energimyndighetens testlabb.

– I ett ouppvärmt garage där temperaturen kan gå ner mot noll grader, men inte under, så har man en mixavfuktare, medan kondensavfuktare behöver plusgrader, från fem grader och uppåt.
"

Allt du behöver veta om luftavfuktare – tänk på... | Leva & bo (expressen.se)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En Woods SW-22FW kan jobba ned till +2 gr + som ngn nämnt så avger den värme också .
En sorptionavfuktare kan avfukta från 0 gr , kan konsumera 640 W (Woods WDD80)
Woods SW-22FW kan konsumera 190 W , så låg energiförbrukning (y)

Har en lite mindre än Woods SW-22FW , den avfuktar helt ok i mitt garage på 35 kvm .
Men när det är kallt ute så funkar självdrags ventilationen ypperligt , har haft 28-30 %RH utan avfuktare .
Tack för kommentarer!
Det blir nog en Woods, känns som lagom för mig.

Tomture61, ett par frågor, om de ser detta:
Ungefär hur ofta tömmer du den? (Eller kanske du har slang till brunn?)
Vet du vilken du har? 22 kan vara onödigt stort. Jag ser att det i SW serien finns en 20, men den verkas inte säljas i Sverige. Och de andra serierna verkar inte gå så lågt i temp...
 
Tomture61
Har Woods MD12
Vet ej hur stort garage du har .
Men den du kollade på verkar klara mer än min .

Parkerar ej bil i mitt garage men torkar blöt/ isig ved.
Fick tömma tanken 1 ggr / dag i höstas , har nu en slang som fixar kondensvattnet , via garageporten :rolleyes:
 
  • Gilla
TiborK
  • Laddar…
Jag köpte Woods WDD80 för två veckor sedan , har ett garage på ca 20 kvm. Fyller en 12 liters hink på 3 dagar så och klimatet i garaget har blivit mycket bättre.
 
Det blev en SW22:a för mig. En sorptionsavfuktare kanske hade varit bättre "tryck i", men jag tyckte att en sån drar lite för mycket ström. Jag har kört min i 4 dagar nu, och det blir ca 2-3 liter per dag. Helt OK. Sen får vi se hur det går i långa loppet.
 
Tomture61
TiborK TiborK skrev:
Det blev en SW22:a för mig. En sorptionsavfuktare kanske hade varit bättre "tryck i", men jag tyckte att en sån drar lite för mycket ström. Jag har kört min i 4 dagar nu, och det blir ca 2-3 liter per dag. Helt OK. Sen får vi se hur det går i långa loppet.
Har du fått det lite varmare i garaget nu , med en avfuktare ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du fått det lite varmare i garaget nu , med en avfuktare ?
Lite svårt att säga, med två väggar mot uppvärmt hus så var garaget redan innan varmare än utomhus. Kanske nån grad, men som sagt - svårt att säga. :) Märkte du nån skillnad?
 
Tomture61
TiborK TiborK skrev:
Lite svårt att säga, med två väggar mot uppvärmt hus så var garaget redan innan varmare än utomhus. Kanske nån grad, men som sagt - svårt att säga. :) Märkte du nån skillnad?
Har både en luftvärmepump och avfuktaren igång samtidigt , ibland , tycker jag får 1- 2 gr varmare med luftavfuktaren igång .
Torkar blöt / isig ved ibland .
Luftvärmepump ställd på 17 gr men när jag torkar ved kör jag igång luftavfuktaren , blir då varmare I garaget .

190 w lär ju ta vägen ngn stans ;)
 
  • Gilla
TiborK
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
190 w lär ju ta vägen ngn stans ;)
Haha, ja precis. Nettoeffekten av dom där 190W lär ju inte bli kyla. Det brukar liksom inte funka så... :)

Som kuriosa så kopplade jag energimätare och den pendlade kring 100W, här i veckan som varit. Jag gissar att exakt hur mycket den drar beror på temperaturen. Eller så ska jag inte lita på min billiga energimätare.
 
Kör du både avfuktare och forcerad ventilation?
Det kan lätt bli lite kontraproduktivt. Avfuktaren jobbar på men det kommer hela tiden in ny fuktig luft via ventilationen. Avfuktaren kämpar med att avfukta hela planeten så att säga.
Har du provat att stänga ventilationen?
 
Tomture61
S Stuff skrev:
Kör du både avfuktare och forcerad ventilation?
Det kan lätt bli lite kontraproduktivt. Avfuktaren jobbar på men det kommer hela tiden in ny fuktig luft via ventilationen. Avfuktaren kämpar med att avfukta hela planeten så att säga.
Har du provat att stänga ventilationen?
Svarar i denna fråga , ang avfukta hela planeten .
Det finns en gräns för när det är vettigare att ha forcerad ventilation och avfuktaren avstängd , vid minusgrader utanför .
Hur många minus :thinking:
Kräver vidare experiment :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.