Z
Lägenhet, 3rum o kök, tror den är 71kvm. Bytte central, ett par extra uttag med utpl kabel. Tidigare 1fas. Kök o toa nyrenoverade. Fick dra om lite kabel till toan o köket ändå, dra om spisen och koppla om den. Dra ut belysning på balkongen. Jorda allt, byte alla apparater.

Kostnad. 26.000 med rot. Då bytte vi stigare till 3fas också i det priset.
 
Mikael_L
Z Zharz skrev:
Lägenhet, 3rum o kök, tror den är 71kvm. Bytte central, ett par extra uttag med utpl kabel. Tidigare 1fas. Kök o toa nyrenoverade. Fick dra om lite kabel till toan o köket ändå, dra om spisen och koppla om den. Dra ut belysning på balkongen. Jorda allt, byte alla apparater.

Kostnad. 26.000 med rot. Då bytte vi stigare till 3fas också i det priset.
Låter som ett bra pris.
När var det, länge sedan?
 
Z
Två veckor sen 33h + material.
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, med bra flyt, infälld installation, inget extra ska till så kan det gå, men jag vet inte om jag skulle vågat ge ett fast pris på 24 timmar + material - nej troligen inte, det skiter sig snabbt om det krånglar nåt.

Men jag kan berätta om en lägenhet jag gjorde i höstas, det kan väl peka lite åt vartåt det kan barka hän.
Den var från 60-talet, nog ca 100kvm (2 sov, 1v-rum, 1 matrum, 1 ganska litet badrum, 1 liten toa, litet kök och sen sedvanliga hallar och gångar.)
All original el infälld. Lägenheten var ordentlig sliten, så den skulle totalt ytskiktsrenoveras, golv slipas, lackas, samtliga väggar och tak skulle målas eller tapetseras, och målaren fick fria händer att hellre göra det bra än billigt, så det fanns inte på kartan att behålla gamla slitna vägguttag (dock behölls de fina tidstypiska strömbrytarna med tryckknapp som fanns kvar, så det blev bara 2 st nya Renova strömbrytare + 2 dimmers)
Och då bestämdes det (ganska naturligt) att det även skulle dras fram jord och få jordat överallt.
Köket byttes också ut, och fick helt ny el, kompletterat upp till nära modern nybyggnadsstandard. Häll+ ugn och allt sånt, en kyl/fr byttes till 2 separata etc.
Endast badrummet i lägenheten lämnades orört, elen där också.

Jag använde de gamla ledningarna i rören för att dra in nya, även om jag tekniskt sett inte behövt (men de hade använt en ovanlig färg (för tiden och Uppsala) till neutralledare, grön. Så den kändes skönt att få bort) och att använda de gamla ledningarna som dragtråd och sen hiva sparar en hel del tid.
Så jag slet ut ca 350 meter elledning och in med 500 meter ny.

Min tid stannade på 47 timmar (jag kollar precis min tiddagbok), då har jag inte räknat med (eller tagit betalt för) någon restid. Arbetet skedde mitt i smeten i Uppsala, jag nyttjade kundens parkringsplats etc.
För dessa timmar så bytte jag all FK i rör i hela lägenheten (utom badrummet), bytte alla befintliga uttag/strömbrytare (även tak), satt upp 4 nya utvändiga uttag, inkl kabelklamring.
Ny elcentral.
All el ny i kök (det tog nog ca 12-15 timmar).
Bytte ut en tidigare fult klamrad kabel (som gick till TM) som var dragen fult och ologiskt, mot ny kabel, bättre klamrad, några meter klamring och sen genom befintligt rör sista biten i badrumsväggen.
Jag fick också reparera ett galet hål i puts runt en gammal dosa i väggen där de gamla skruvhålen i gjutjärnsdosan var trasiga, och det var alltför mycket putslager sen, så jag halverade en ny dosa, borrpluggskruvade den i vägg ovan den gamla, sen fick målaren spackla in allt, detta tog nog en timme ...

Detta fick jag alltså till på dessa 47 timmar, jag är absolut inte den snabbaste elektrikern, men ingen latpelle heller. Så jag anser att tiden hade kunnat variera lite uppåt eller neråt beroende på vem det som varit där. Nästan inget strulade förutom att dra nytt till spis/häll som krånglade lite, gick rejält trögt, samt det jag skrev om jobbet med dosan i putsen.
Jag var ensam hela tiden, hade vi varit två i halv till en dag, just vid omtrådningen skulle lite tid kunnat sparats, troligen en timme, möjligen två. Men det gäller att vara samspelta osv då, för man kan snabbt tappa bort den insparade tiden om det inte lirar.

Skulle jag gett ett fast pris på 47 (eller 50) timmar då?
Nej knappast. Man får nog lägga till en del för att fånga ifall det blir något strul, rörstopp, trasiga dosor osv.

Men detta kan kanske ge en bild av vad det skulle kunna gå på.
Dessa timmar för man väl multiplicera med timpengen som gäller, men det borde hamna runt 30-35tusen i arbetskostnad tycker jag.
Sen kan man lägga på 20-30% som säkerhet mot strul (någon kanske tycker det låter mycket, men ärligt talat, strular något ordentligt så kan det rinna iväg många timmar, eller kanske lite småstrul hela tiden ...)
du har rätt jag förutsatte att allt som måste bytas var infällt. Det behöver det såklart inte vara.

Men när man lämnar pris på att byta infälld installation så lämnar man ju pris på om det går bra, övertapetserade dosor och liknande kan ju ta oändligt med tid, det går inte o lämna pris på.
 
E
S SueCia skrev:
du har rätt jag förutsatte att allt som måste bytas var infällt. Det behöver det såklart inte vara.

Men när man lämnar pris på att byta infälld installation så lämnar man ju pris på om det går bra, övertapetserade dosor och liknande kan ju ta oändligt med tid, det går inte o lämna pris på.
Hmm va?
Det du lämnar pris på är ju det som kunden kommer betala ifall inte annat anges i avtalet.

Nu har du gjort ett avtal med TS, 24 h får du betalt för, om det sen krävs ett par veckor spelar inte kunden någon roll.
 
När jag/vi renoverat lägenheter (medelstora BRFer tot flera hundra lägenheter) med 1or, 2or, 3or och någon enstaka 4a har det i medeltid tagit ca 2 till 3 dagar för 2 man inne i lägenheten samt ca en halvtid för alla jobb utanför lägenheten som gemensamhetsytor inkommande/fördelning/huvudledningar mätartavlor, motorvärmare mm. Då har vi bytt allt, bytt centraler och kompletterat med apparater upp till dagen standard. Vad matr kostat mins jag inte men jag skulle gissa 10-15 000:-
 
Mikael_L
Man får skriva något om oförutsedda saker i avtalet.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man får skriva något om oförutsedda saker i avtalet.
Det kan ju vara som så att det är stopp i röret. Ska väggarna då bilas upp eller utanpåliggande kabel spikas? Allt detta gäller att ta höjd för innan allt för. Mycket utlovas.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Hmm va?
Det du lämnar pris på är ju det som kunden kommer betala ifall inte annat anges i avtalet.

Nu har du gjort ett avtal med TS, 24 h får du betalt för, om det sen krävs ett par veckor spelar inte kunden någon roll.
Det vanligaste jag har sett är att man lämnar ett fast pris på utbyte av el men lämnar en klausul för oförutsedda hinder, såsom inbyggda dosor som förändrar hela jobbet.

Jag har aldrig lämnat pris på sådana jobb men jag har utfört såna jobb och jag vet att även vi hade såna klausuler. Tror aldrig att det gick så illa att vi avvek mer än 15% från offerrerat pris, men jag vet att det utan tvekan kan göra det om någon t.ex satt panel över en vägg o gömt flertalet dosor.

Lämnar man ett fast pris på 24 timmar och det kan riskera att ta flera veckor så har man gjort ett misstag när man räknat på jobbet, nästa gång tar man nog med en klausul för oförutsedda hinder :)
 
E
S SueCia skrev:
Det vanligaste jag har sett är att man lämnar ett fast pris på utbyte av el men lämnar en klausul för oförutsedda hinder, såsom inbyggda dosor som förändrar hela jobbet.

Jag har aldrig lämnat pris på sådana jobb men jag har utfört såna jobb och jag vet att även vi hade såna klausuler. Tror aldrig att det gick så illa att vi avvek mer än 15% från offerrerat pris, men jag vet att det utan tvekan kan göra det om någon t.ex satt panel över en vägg o gömt flertalet dosor.

Lämnar man ett fast pris på 24 timmar och det kan riskera att ta flera veckor så har man gjort ett misstag när man räknat på jobbet, nästa gång tar man nog med en klausul för oförutsedda hinder :)
Så vad gillar kunden detta ifall hindret är större än ursprungsjobbet? Detta borde ni vetat med er erfarenhet..
 
E El-Löken66 skrev:
Så vad gillar kunden detta ifall hindret är större än ursprungsjobbet? Detta borde ni vetat med er erfarenhet..
Vart vill du komma? Det är ju just därför det antingen tas i ordentligt med timmar eller skrivs klausuler.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Så vad gillar kunden detta ifall hindret är större än ursprungsjobbet? Detta borde ni vetat med er erfarenhet..
Eh va? Så det du menar är att alla priser ska lämnas under förutsättning att det är stopp i samtliga rör och att alla dosor är överbyggda? :O

Kunden är med på noterna och blir oftast arg på sig själv då det ofta är kunden själv som byggt över dosorna som skapar merarbetet.
 
E El-Löken66 skrev:
Så vad gillar kunden detta ifall hindret är större än ursprungsjobbet? Detta borde ni vetat med er erfarenhet..
Normalt är det inga större problem utan nästan alltid handlar det om enstaka timmar. Men naturligtvis tar man med någon enstaka timme per lägenhet och skulle det vara katastrof har man alltid en möjlighet att förhandla med beställaren. Skulle det i värsta fall bli ett förlustjobb så är det nått man får ta för hör och häpna, alla jobb går inte med vinst bara dom flesta. Och kanske lika förvånande för många är det en av orsakerna till att täckningsbidraget måste täcka mer än bara den anställdes timlön och nettokostnaden för matr. mm mm
 
S
E elmont skrev:
Normalt är det inga större problem utan nästan alltid handlar det om enstaka timmar. Men naturligtvis tar man med någon enstaka timme per lägenhet och skulle det vara katastrof har man alltid en möjlighet att förhandla med beställaren. Skulle det i värsta fall bli ett förlustjobb så är det nått man får ta för hör och häpna, alla jobb går inte med vinst bara dom flesta. Och kanske lika förvånande för många är det en av orsakerna till att täckningsbidraget måste täcka mer än bara den anställdes timlön och nettokostnaden för matr. mm mm
jag håller med till viss del, men om det blir orimligt mycket merjobb pga. Krångel skulle jag aldrig gått med på att det som en förlust, det är ändå beställarens elanläggning som är dåligt utförd för framtida underhåll isåfall.
Därav alltid en klausul om oförutsedda problem :)
 
S SueCia skrev:
jag håller med till viss del, men om det blir orimligt mycket merjobb pga. Krångel skulle jag aldrig gått med på att det som en förlust, det är ändå beställarens elanläggning som är dåligt utförd för framtida underhåll isåfall.
Därav alltid en klausul om oförutsedda problem :)
Jag skulle inte gå med på en klausul om ”oförutsedda” problem. Det skulle ju kunna bli precis vad som helst. Däremot en lista med förutsedda tänkbara problem, tex övertapetserade dosor, felaktigt utförande i anläggningen som den ser ut idag, ...
Då är det endast dessa punkter som kan leda till högre kostnad för mig. Odefinierade oförutsedda problem kan du ju påstå vara diverse saker som jag tycker du borde förutsett, som att det är trögt att dra i eller ur några trådar,

Jag brukar hävda att det aldrig finns några oförutsedda händelser. Ge mig några exempel! Sedär, nu när du uttalat dem är de inte oförutsedda längre ;)

Annars är väl rörligt pris bättre om det skulle vara stora osäkerheter hur mycket arbete det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.