Hejsan!
Detta är mitt första inlägg här och jag hoppas jag är tillräckligt tydlig och kommer med rätt information för att kunna få hjälp.

Jag och min sambo har köpt en lägnhet och vill renovera. Vi önskar riva en vägg och har fått otydliga besked om huruvida en del av den är bärnande eller inte.

Min första fråga blir om någon med hjälp av planlösningen och originalritningarna kan tolka om väggen markerat med blått är bärande eller ej, vi har fått uppgifter om att den är det. Lägenheten ligger på bottenvåning/våning 1.

Fråga nr 2. Om den är bärande. Hur stor påverkan har det på övrig konstruktion om den tas bort?

Planritning av lägenhet med en vägg markerad i blått som möjligtvis är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalritning av en lägenhet med en vägg markerad i blått för diskussion om dess bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en lägenhet med en specifik vägg markerad med blått för att diskutera dess bärande egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalritning av en lägenhetsplan med en vägg markerad i blått för bedömning av bärförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning av lägenhet med en vägg markerad i blått för att diskutera om den är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på föhand!
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Av balkplanen framgår att det inte finns några bärande mellanväggar i er lägenhet förutom murstocken. Alla bjälklagslaster tas upp av stålbalkar.
 
Stort tack för snabbt svar Justus!

Man kan också se på ritningarna att någon har minskat murstocken för att kombinera toaletten och garderob för att få ett större badrum. Kan lastfördelningen på något sätt påverkas negativt av att vi tar ner väggen i mittten? Våran Brf verkar extra uppmärksamma på detta.

Ritningar som visar planlösning med markerad väggändring för att utöka badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man måste ha ersatt delar av väggen med en pelare i samband med moderniseringen, Det framgår inte av dina ritningar, men annars skulle det hänt saker eftersom det är två balkar som vilar på samma punkt. Det finns säkert en konstruktionsritning från ombyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.