Jag har en stålramsbalkong som inte längre är i det bästa skicket. Rostskyddet på stålramen som antagligen inte bättrats sedan 1948 när huset byggdes har mer eller mindre försvunnit. betongen närmast ramen har till stora delar pulveriserats vilket gör att fukt tränger in och riskerar skynda på korrosionen. Jag är rädd att balkongen skall trilla ned. Jag har varit i kontakt med hantverkare gällandes att få balkongen renoverad. Det som de då skulle göra var att bila bort all betong, blästra ramen, eventuellt förstärka den, rostskydda och gjuta ny betong. Detta skulle kosta 100-150kKr. Jag tycker att detta låter på tok för dyrt och överväger att göra det själv. Det jag funderar på är två alternativ. Det ena är att göra precis samma som som hantverkarna skulle göra. Det andra alternativet är att jag efter rostskyddning av ramen istället för att fylla stålramen med ny betong bygger en lättare platform i trä som skruvas i stålramen. Detta skulle minska belastningen på stålramen samtidigt som det är lättare att genomföra. Vad säger den samlade expertisen om att göra på detta vis? Tänker att det vore en bra ide så borde fler ha gjort detta men hittar inget om det på nätet. Tacksam för all råd jag kan få!
 
Hej, jag sitter på samma problem här. Har också gått i dom tankarna på att byta ut till trä. Hur har det gått för dig? Fått något svar? Mvh Daniel
 
Hej,

det har väl gått sådär. Det kom en källarrenovering i mellan :(. Jag har dock beslutat mig för att återställa balkongen till originalskick. Jag har redan bilat bort betongen. Nästa steg är att det kommer en kille och blästrar ramen. Sen målar jag med tvåkomponentsfärg. Vid behov kommer jag också förstärka ramen genom att svetsa på platjärn på insidan av ramen. Nästa steg är att bygga en form som betongbilen kommer och fyller igen. Räknar med ca 7000kr för blästringen och 7000 för betongen.

Berätta gärna hur du gör när du väl bestämt dig. Speciellt om du väljer samma väg!
 
Hej,

Ville bara heja på att återställa balkongen till orginalskick. Vi gjorde denna resa i fjol med balkong som inte hade renoverats sedan huset byggdes 1943 och det blev ett lyft för huset. Vi hade duktiga hantverkare som gjorde det kostnadseffektivt om ni förstår vad jag menar. Det gick åt mycket tid men dom var väldigt noggranna och det krävdes en del lagande av väggen där fukt hade krupit in. En helvit renovering hade nog gå löst på en 70-80' i alla fall.

Jag skulle ta en titt först på hur överdimensionerad balken runt balkongen är innan jag funderar på förstärkningar. Vår balkong var löjligt överdimensionerad i Krupp stål. Det vi också gjorde för att göra betongplattan tunnare, var att sätta en fals på undersidan. Tjockleken på betongen var fortfarande typ 8-9 cm på mitten så att säga, istället för 12 cm rakt över som det var ifrån början. Falsen ser

En fråga till @HasseArc7, jag såg att du tänkte blästra ramen, vi har en till balkong på framsidan som har en sinusplåt runt sig (bild nedan), har du någon aning om det går att blästra sådan plåt på plats?

Mvh
/Daniel

Rostig metallbalk med inskriptioner, närbild som visar ålder och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av balkong med hantverkare som arbetar på stålkonstruktion och skadad väggfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Orenoverad balkong med avflagande färg och synlig Krupp stålkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att det gått bra. Låter klokt att göra ett urtag för att få en tunnare platta. Er ram ser ut att vara i betydligt bättre skick än våran så finns nog risk att vi måste förstärka iaf. Jag har fortfarande inte kommit igång med vårt arbete med att slutföra balkongen.

Du råkar inte ha lite fler bilder från arbetet i samband med gjutningen? Hur mycket fall körde ni på balkongen? Hur la ni armeringen. Hur såg gjutformen ut etc?

Tänker att sinusplåten är galvad plåt och isf så är det inget vidare att blästra. Möjligen är det aluminium vilket iofs skulle gå att blästra. Jag hade dock köpt en ny plåt. Det kostar mycket mindre samt smutsar inte ned med sand överallt.
 
Lägger till lite bilder på gjutformen. Fallet kommer jag inte ihåg riktigt men inget extremt. Hantverkarna tog och efter "spacklade" för att säkerställa att fallet blev bra. Gällande plåten så är jag lite av en orginalfanatiker så ska kolla runt lite till om det går att göra. Skulle behöva prata med någon som vet mer om blästring för att veta säkert.

Just det, notera att det först ligger en Plywood skiva i botten (bilden utan armeringsjärn), men att det sedan ligger brädor ovanpå plywoodskivan när armeringsjärnet väl ligger där. Det är därför att den som äger andra halvan av huset tycker det är mycket snyggare med brädor som avtryck i betongen istället för Plywood...

En gjutform av plywood med ett nät av rostiga armeringsjärn ovanpå, förberedd för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn bundna i ett rutnät på en plywoodskiva som underlag för gjutning av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform för betong med rostigt armeringsjärn ovanpå en plywoodskiva och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av gjutform i trä uppsatt vid husvägg med plywoodskiva i botten och förberedd för armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform med plywood skiva i botten som står på en träkonstruktion, vitmålade kanter och stödjande byggställning intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform i trä under uppbyggnad framför hus, med plywoodskiva och stödben av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plywoodskiva som grund för gjutform på en balkong, omgiven av vita räcken och ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.