Skit i konsekvenserna.
Var skitöppen och tydlig med vad du inte gillar med hur styrelsen agerar!
På rätt sätt.

Visa ingen rädsla, svara bara korrekt, agera lugnt, var tydlig med att du kommer att dokumentera och anmäla alla former av trakasserier.

Ta dig tiden att knacka dörr och prata om "problemen". Med ALLA.

Typ så beskrev en kollega för många år sedan att hon lyckades "byta ut" stora delar av en styrelse och själv ingå i den nya.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Är det så illa att styrelsen agerar brottsligt? Bryter man mot föreningens stadgar? Finns grund att neka dem ansvarsfrihet på årsmötet?
Det som krävs är att en majoritet på årsmötet röstar för alternativa kandidater till styrelseposterna. Beroende på ledamöternas mandattid kanske det bara går att byta ut halva styrelsen nu, men det är ju alltid något! Resterande får bytas ut nästa år.
Men som sagt, det kräver majoritet på årsmötet och att det finns medlemmar som ställer upp som motkanditater till den sittande styrelsen. Detta kan vara olika svårt att åstadkomma beroende på hur många som brukar komma på årsmötet. I dessa tider kan det bli specialfall, men det kanske rent av är lättare att protestera på ett digitalt möte än ett fysiskt.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Om vi antar att det TS säger stämmer och man vill ta över styret av föreningen så låter det nog som att man skall ta över föreningen oannonserat. På en stämma när man väljer mötesordförande så föreslår man och väljer en egen kandidat. Nu kan man själv sätta takten på stämman och tillse att punkten val av styrelse genomförs enligt stämmans önskan och inte avbryts av någon anledning. Så fort som möjligt efter stämman bör den nya styrelsen genomföra ett styrelsemöte för att ta de beslut som behövs för att ta kontroll över de administrativa rutinerna.

Så kan man försöka göra, men detta innebär ju att man måste vara beredd att själv sätta sig i styrelsen och där brukar det ofta ta stopp. Det är svårt att få fram tid och motivation. Jag skulle nog titta på om nuvarande styrelse riskerar föreningens framtida ekonomi. Om det bara är "grannsämjan" så kanske man skulle kunna låta sig trakassera men om det är ekonomiska oegentligheter då riskeras ju något som ofta är en persons största investering i livet. Det tycker jag iaf är värt att kämpa för.
 
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Gnos det nog. på dom flesta årsmöten i föreningar, så är det styrelsen och närmast sörjande som är närvarande som det sägs. Då kan det vara problem att få till något beslut som kan ändra något. har själv varit en sådan förening med styrelse som egenmäktigt på ett ofördelaktigt sätt skött föreningen. Nu är det så att en styrelse är vald vid något möte och styrelsen har oinskränkt makt att i princip gör som dom vill. Styrelseprotokoll är inte offentliga för övriga medlemmar och behöver inte på begäran utlämnas. detta är den krassa verkligheten med ekonomiska föreningar. För att då till en förändring så måste det till en lobbyverksamhet där ndra ställer upp till 100 % och inte backar ur när det börjar osa katt på ett möte. En styrelse kan inte neka någon att bli invald om en majoritet står bakom. Men då måste det finnas någon som ställer upp på att bli vald. Blir det en förändring så var beredd på att det kommer skit från gamla styrelsen, som säger att det går vi inte med på. Bara att inte bry sig, det blir liksom med svar med samma mynt, troligtvis bor dom i huset/en med och bara det är aber i det hela.
 
F Förvirrade Hönan skrev:
Om Ni visste vad de gör och vilka konsekvenser saker kan få då skulle Ni förstå varför ingen vågar göra det minsta.
Jag misstänker att det är tvärtom vad du målar upp, att de gör många små saker dåligt, men inget så illa att någon gitter engagera sig mot det.

Varför jag tror det? För att du själv säger att det är stora värden i lägenheterna och jag helt enkelt inte tror att det finns så många brf:er där medlemmarna över tid låter sig hunsas av småpåvar i en styrelse.

Hårda ord, men då du själv varken verkar kunna tänka dig att vare sig flytta eller utmana styrelsen så skjuter de kanske inte helt bredvid målet.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför jag tror det? För att du själv säger att det är stora värden i lägenheterna och jag helt enkelt inte tror att det finns så många brf:er där medlemmarna över tid låter sig hunsas av småpåvar i en styrelse.
Man skall inte underskatta vad folk är beredda att stå ut med för att slippa engagera sig själv. Trots att det är miljonbelopp det handlar om.
Tror många kör inställningen att ignorera "småpåveriet". I viss mån gör jag det även själv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jonas1130 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Lösningen är väl beskriven av cpalm i inlägg #6.
Det förutsätter att folk vill och vågar. Hur man kan stå ut med alltför hemska saker år ut och år in begriper jag inte. Är det Bandidos som utgör styrelsen?
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror många kör inställningen att ignorera "småpåveriet".
Absolut, det tror jag också, men jag tror samtidigt att det har en gräns, och att mängden irriterande trams man kan tåla är beroende av hur man tror att det påverkar ens ekonomi.

Samtidigt tror jag att det sällan är hopplöst: det räcker ofta med att det väljs in en bra och driftig människa i en gammal dammig styrelse för att skaka om och få saker bättre uppstyrda.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag misstänker att det är tvärtom vad du målar upp, att de gör många små saker dåligt, men inget så illa att någon gitter engagera sig mot det.

Varför jag tror det? För att du själv säger att det är stora värden i lägenheterna och jag helt enkelt inte tror att det finns så många brf:er där medlemmarna över tid låter sig hunsas av småpåvar i en styrelse.

Hårda ord, men då du själv varken verkar kunna tänka dig att vare sig flytta eller utmana styrelsen så skjuter de kanske inte helt bredvid målet.
Tack för din insikt. Du har helt rätt!
Ibland behöver man se saker från ett annat perspektiv.

Jag kommer definitivt använda ditt argument vid diskussioner om människor som lever i diktaturer, de som lever i psykiskt och fysiskt våldsamma relationer och de som inte säger nej när de blir våldtagna.
De utmanar inte och flyttar inte...
Vilket överdrivet gnäll!

Men jag erkänner:
Jag är överkänslig, hormonell och hysterisk.
Jag är ju trots allt en kvinna och alla vet att man aldrig ska lita på något som blöder i en vecka och inte dör!

Tror Ni att jag har druckit för lite kaffe?
Ni män brukar alltid veta svaret.

Ditt inlägg är surrealistiskt roligt!
Din ”Lilla Stumpan”, ”Om du inte sa nej”- attityd fick mig att skratta mer än under den glada medeltiden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Jag har suttit i styrelse för brf, väldigt många som hade åsikter, vi hade någon som ville avsätta eller i alla fall granska oss, men ingen ställde upp för att vara med i styrelsen. Det var klagomål på arvodet, men det var aldrig i närheten av en vettig timpenning för jobbet man gjorde, inte ens jämfört med lågavlönade yrken.

Min främsta rekommendation är att ställa upp själv för styrelseval. Kontakta valberedningen. Om ni är flera som gör det kan ni "kuppa" stämman och se till att det blir en helt ny styrelse. Det rekommenderas vanligtvis inte då det blir himla svårt att få rull på grejerna om samtliga byts ut samtidigt.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Jag är ju trots allt en kvinna
Du får gärna citera och lyfta fram var jag påstått att det spelar någon roll.

Eftersom att det du skriver i svar till mig huvudsakligen är påhopp och insinuationer avstår jag från att svara mer än så.
 
  • Gilla
och en till och 32 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får gärna citera och lyfta fram var jag påstått att det spelar någon roll.

Eftersom att det du skriver i svar till mig huvudsakligen är påhopp och insinuationer avstår jag från att svara mer än så.
Då uppfattade du det helt fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det inlägget från TS stärker tyvärr inte trovärdigheten i det som skrivits tidigare eller hur man uppfattar andra personer t.ex. styrelsen för berörd Brf.:surprised:
 
  • Gilla
-MH- och 15 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Då uppfattade du det helt fel.
Gott så. Jag har inget behov att fastna i den här typen av missförstånd och hoppas att övriga också kan låta det bero och fokusera på det TS vill ha hjälp med.
 
Är inte så enkelt att negligera och ge råd efter ts svar på ditt inlägg , där ts beskrivning av styrelsen ger vissa frågetecken, om ett enkelt inlägg i ett forum ger en sådan reaktion. Råd här kan då uppfattas felaktigt hur de ska tillämpas för att ts situation inte ska förvärras inom berörd Brf.
 
  • Gilla
Mil Palmeras och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.