Skall byta ut panel på en sommarstuga. Tanken är även att tabort staketet runt altanen och låta den vara öppen. Byggd på 70-tal liggande fjällpanel och uppe på gavlar stående panelskivor.

Stugan är liten och ser rätt ihoptryckt ut tycker jag. Kan ha att göra med att omgivningen ligger högt och stugan ganska lågt. Skog bakom.

Planen är att byta ut den liggande panelen till stående lockpanel. Frågan är vilka dimensioner som är lämpligt på en mindre stuga som detta.

Samt om man ska bryta av på gavlarna eller låta hela brädor gå upp till nock?

Färgen kommer fortsatt va faluröd med vita foder och taket kommer läggas om och få nya svarta takpannor.

Konstruktion:
Det finns ingen luftspalt bakom nuvarande panel bara vindpapp sen är liggande fjällpanel spikade direkt i reglarna.

Ny konstruktion:
Häfta ny vindväv rakt utanpå befintlig vindpapp. Spika liggande spikläkt 34x70. Sedan stående lockpanel.

Jättetacksam för alla synpunkter!

Röd sommarstuga med liggande fjällpanel och vit inramad altan, belägen lågt i ett snöbedeckt landskap med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faluröd sommarstuga i snöig terräng med liggande panel och vita fönsterfoder, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faluröd sommarstuga från 70-talet med liggande panel och stående panelskivor på gavlar, samt vitfönstrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faluröd sommarstuga med liggande panel och vit sockel, snötäckt gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faluröd sommarstuga med liggande panel och delvis snötäckt gräsmatta, inkluderande vitfönstrad altan och parabolantenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rödmålat trähus med vita ribbor runt fönstren och öppen verandadörr, omgivet av gröna träd och gräsmatta med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här har jag gjort använde ribbor i stället för lock inte lika klumpigt tycker jag flytta helst ut fönstren annars får du djupa nischer inte så snyggt o mera problem med underhåll o plåtar
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
[bild] Så här har jag gjort använde ribbor i stället för lock inte lika klumpigt tycker jag flytta helst ut fönstren annars får du djupa nischer inte så snyggt o mera problem med underhåll o plåtar
För mkt jobb flytta ut fönstren men kanske kan gå ner till iaf 28mm spikläkt. Hade egentligen inte tänkt lockläkt utan lockpanel.
 
28 mm räcker gott stående panel är alltid bättre än liggande färgen står sig bättre
 
Tar gärna emot mer idéer och tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.