Hej!

Vi äger ett hus byggt 1937. Herrans massa ägare före oss då den varit två-familjs bostad men numera bor endast vi här.

Nu måste vi ta tag i golv och jag tycker det bästa vore att ta hand om gamla golven. Det ligger något svart i springorna (då det glipar på sina ställen). Är detta något man bör vara försiktig med om man ”gröper ur”. Har redan skrapat bort lite massa då det hade svämmat över vid fyllning på ett ställe. Samtidigt lossnar det ibland bitar så tänker att dessa bör skrapas ur och/eller fyllas så att det slutar luckra upp sig.

Någon som vet vad man kan vara fyllt med? Är livrädd för att komma i kontakt med något som kan innehålla asbest eller något annat otrevligt.
 
  • Gamla trägolv med svart massa i springor som behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv från 1937 med synliga slitage och svarta fyllmedel i glipor som kan behöva saneras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är någon som nåtat springorna. Det var lite populärt att göra i slutet på 90-talet och börjar av 00-talet. Dvs långt efter asbest-eran.

Jag hade krafsa bort så mycket som möjligt.

Av bilderna att döma är det undergolv, dvs det har legat ett annat golv över. Nu kan man mycket väl ha ett undergolv tycker jag men det kan ju vara kul att veta att det funnits en annan slityta.
 
Jiji Jiji skrev:
Det är någon som nåtat springorna. Det var lite populärt att göra i slutet på 90-talet och börjar av 00-talet. Dvs långt efter asbest-eran.

Jag hade krafsa bort så mycket som möjligt.

Av bilderna att döma är det undergolv, dvs det har legat ett annat golv över. Nu kan man mycket väl ha ett undergolv tycker jag men det kan ju vara kul att veta att det funnits en annan slityta.
Jiji Jiji skrev:
Det är någon som nåtat springorna. Det var lite populärt att göra i slutet på 90-talet och börjar av 00-talet. Dvs långt efter asbest-eran.

Jag hade krafsa bort så mycket som möjligt.

Av bilderna att döma är det undergolv, dvs det har legat ett annat golv över. Nu kan man mycket väl ha ett undergolv tycker jag men det kan ju vara kul att veta att det funnits en annan slityta.
Tack för svar! Är ju bara delar av golvet som då evt. är nåtat. Men 70% är inte det då det inte finns stora sprickor i golvet. Då verkar det som att jag kan kraffsa i det utan att bekymra mig. Jag önskar mig golv med vitt eller grått pigment och vill då inte ha mörka springor likt dessa. Finns kanske någon ljus fog man kan fylla med? Eller det vet kanske dem som evt. kommer och slipar. Men gör gärna lite förarbete själv om det (möjligen) kan bidra till en mindre räkning från sliparna .
 
Du behöver inte fylla med något. Det kommer ändå inte att funka. Trä rör sig och det blir sprickor i ev fyllning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.