Hej

Min granne har ett vedeldat Euronom system med VPS 500 acctank och 500i slavtank.
Nu har han beställt en 9kw solcells anläggning vilken han har planer att PWM styra överskott till min acctank via 6kW elpatron i slavtanken.
I acctankens övre del finns redan 2x3kw elpatroner men dessa vill han låta vara orörda. Dessvärre finns inte flera 2" uttag lediga att lägga en elpaton i den tanken. Men i slavtanken finns det 3 stycken, uppe, mitten, nere.

Det är ju inte optimalt att börja värma slavtanken men jag undra nu vilket skulle vara det bästa alternativet?

Jag tänker översta, då far det värmda vattnet snabbast över till acctankens övre del där tappvattenslingan ligger.
Nedersta, då blir självcirkulationen bäst? men acctanken tar längsta tiden att bli varm.
Och mitten, något mittemellan de två första alternativen kanske.

Jag har samma PWM styrning av överskott som styrs till 1500L acctank, så den delen funkar iaf.
Är det någon som har erfarenhet av det här, eller tekniskt kunskap som skulle kunna besvara den här frågan?
Lägger med en liten paint skiss där man kanske kan förstå hur det är tänkt.

Färgglad skiss av ett värmesystem med vedpanna, slavtank och acctank, fråga om placering av elpatron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han skall inte styra till min tank som jag skrivit, det skall vara till sin egen acctank.:oops::)
 
Hej, Vintertid är det väl inget överskott så den översta läget där oftast radiator vatten tas ut verkar som en dålig idé. Sommartid kan jag tänka mig överskott så då till varmvatten mitten läget alltså.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Vintertid är det väl inget överskott så den översta läget där oftast radiator vatten tas ut verkar som en dålig idé. Sommartid kan jag tänka mig överskott så då till varmvatten mitten läget alltså.
Då det är solsken i Februari så får jag iaf överskott, höjde tempen i min 1500l med 10 grader 15 Februari i år. Dock 15kW anläggning. Gav den dagen 45kWh.

Tillbaka till tanken. I den tanken där motståndet är tänkt finns ingen slinga, det är bara en tom slavtank 500l. Så sommartid då det finns massor med överskott så skulle nog lägst ner kanske vara bäst och våren / hösten högst uppe skulle jag tycka men det beror precis på hur självcirkulationen funkar mellan tankarna. :thinking:
 
Utjämningen mellan tankarna är inget du behöver tänka på den funkar bra oavsett på vilken höjd du sätter värmaren. Det som är mer intressant är om du har nytta av högre temperaturer och i så fall vilken volym för tex VV. Energin du lagrar in är ju lika men med högre placering får du större andel vid högre temp och slipper omblandning på vägen upp i tanken från lågt placerad patron.

Fundera lite på om det är något fall du ser som mer gynnsamt. Har du inte stora VV behov är det ju ingen mening att lagra mer som överskott bara för att. Att välja övre eller mittersta skulle jag tro passar i många fall sett till när vi har solen med oss årstidsmässigt här i SE.
 
GK100 GK100 skrev:
Utjämningen mellan tankarna är inget du behöver tänka på den funkar bra oavsett på vilken höjd du sätter värmaren. Det som är mer intressant är om du har nytta av högre temperaturer och i så fall vilken volym för tex VV. Energin du lagrar in är ju lika men med högre placering får du större andel vid högre temp och slipper omblandning på vägen upp i tanken från lågt placerad patron.

Fundera lite på om det är något fall du ser som mer gynnsamt. Har du inte stora VV behov är det ju ingen mening att lagra mer som överskott bara för att. Att välja övre eller mittersta skulle jag tro passar i många fall sett till när vi har solen med oss årstidsmässigt här i SE.
Har nog börjat fundera att lägga det högst upp, kan ju förståss bli problem att termostaten ligger och slår av och på hela tiden då det lätt kan bli för hett i toppen :thinking:
 
Staffans2000
Varför inte svetsa dit en muff i tekniktanken. Så kan du placera den var du vill?

Staffan
 
R raze73 skrev:
Har nog börjat fundera att lägga det högst upp, kan ju förståss bli problem att termostaten ligger och slår av och på hela tiden då det lätt kan bli för hett i toppen :thinking:
Jo värmen stiger ju i tanken och bygger nedåt om uttaget är mindre än tillskottet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.