Vårt Vardagsrum är ganska liten mot den kamin med dess effekt som står där, det kommer med andra ord bli ganska varmt när man eldar, så tanken är att sprida värmen till övriga våningen.

Då det ändock skall monteras FTX till sommaren så, är min tanke att man tar ett utsug ovanför kaminen som då hjälper till att värma till luften...

Min andra tanke var att montera en värme flyttare.....

Skulle vara arbets/kostnads besparande att bara använda FTX, ställde frågan till ett ventilationsbolag,
som menade på att det inte skulle fungera utan att jag var tvungen att hålla isär systemen.

Någon som kan vill argumentera för eller emot.
 
  • Gilla
Köttisar
  • Laddar…
Vadå hålla isär systemen? Klart att värmen från kaminen återvinns mellan 70-85%, konstigt svar.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Generellt behöver det flyttas mycket stora luftmängder om man skall flytta några nämnvärda mängder värme. Alternativt stora temperaturskillnader. Det finns eldstäder som är anslutna till fläkt och rörsystem som kan leda varm luft till andra rum. Ett separat fläktsystem eller FTX gör inte så stor effekt.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Normalt sett så tar du ju frånluft i våtrum och kök. Ska du ta frånluft i vardagsrum också så blir totalflödet mycket större + värmeförlusten i växlaren. Därför har du fått det korrekta rådet att det är dumt att göra så och att du i så fall bör ha ett separat system för att cirkulera varmluften istället.

I mitt hus så satt tidigare ett luftvärmesystem. Där satt ett rejält frånluftsdon uppe vid taket ovan braskaminen med tanken att flytta värme till andra rum. Fungerade det bra? Nej, inte alls trots att flödet var ganska stort och det var rejält varmt uppe vid taket om man eldat på en stund.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
I mitt hus så satt tidigare ett luftvärmesystem. Där satt ett rejält frånluftsdon uppe vid taket ovan braskaminen med tanken att flytta värme till andra rum. Fungerade det bra? Nej, inte alls trots att flödet var ganska stort och det var rejält varmt uppe vid taket om man eldat på en stund.
Valde du någon annan väg för att vardagsrumet inte skulle bli för varmt när du eldade.
 
I vårt, nu tyvärr sålda och från-flyttade, hus som byggdes 2010 installerade vi en rätt stor kamin:
Två katter sitter framför en tänd kamin i ett hus som varmes upp med flera metoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom denna kamin, som inte eldades särskilt ofta, hade vi en Luft-luft-värmepump, som värmde upp i entréhallen.
Och ett FTX-aggregat som fördelade värmen till de tre sovrummen, två duschrum, kök, tvättstuga, vardagsrum och matrum.
Och allt fungerade utmärkt utan någon separat uppvärmning i alla "smårummen"!
 
  • Gilla
111111 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och allt fungerade utmärkt utan någon separat uppvärmning i alla "smårummen"!
Intressant, och det vart inte extremt varmt i vardagsrummet de ggr ni eldade?
Att det blev varmare är jag med på men är lite rädd att det skall bli tokvarmt, typ 30° ,
därutav mina funderingar
 
Min pappa har kamin på nedervåningen och FTX i huset.
Vi är båda förvånade av hur bra värmen sprids på vintern fast att man bara eldar i kaminen.
Med ett utsug nära kaminen och en modernare FTX kan det ju bara bli ännu bättre.
 
F
1 Skalman65 skrev:
Intressant, och det vart inte extremt varmt i vardagsrummet de ggr ni eldade?
Att det blev varmare är jag med på men är lite rädd att det skall bli tokvarmt, typ 30° ,
därutav mina funderingar
Vi har ca 60kvm vardagsrum med kamin. Termostaten på golvvärmen står på 24 grader (balanserat system så det är bara en bryttemperatur) och normal rumstemperatur ligger på 22,5-23 grader. När vi eldar så får vi lätt 26-27 grader i vardagsrummet. Jag har FTX och jag har också en separat luftflyttare. Den gör inte underverk i vardagsrummet, sänker temperaturen kanske drygt en grad. Däremot så märker man av en högre temperatur i hallen utanför sovrummen när man kör den. Rätt störig jävel, det är mycket luft som skall flyttas och det blir mycket ljud i både till- och frånstosen. Har ljuddämpare på båda sidor om fläkten men det låter en hel del ändå.

Skall du ha en flyttare så tänk på att du skall inte suga bort varm luft från vardagsrummet, du skall pumpa dit kallare luft. Flödet skall alltså vara till vardagsrummet.
 
  • Gilla
Valmqvist
  • Laddar…
1 Skalman65 skrev:
Intressant, och det vart inte extremt varmt i vardagsrummet de ggr ni eldade?
Att det blev varmare är jag med på men är lite rädd att det skall bli tokvarmt, typ 30° ,
därutav mina funderingar
Nej, för varm tycker jag inte att det blev.
Och kaminen var en med mycket täljsten, som lagrade värmen och inte strålade ut den direkt i rummet.
Den vägde 550 kg.

Men en skillnad hos dig och mig: Vårt hus låg i södra Halland, med utsikt mot Hallandsåsen,
och ditt ligger i Norrbotten förstår jag.
 
Hej

Är det inte lite omväg att suga ut värmen till en ftx för att sedan fördela ut den med vissa förluster - och jag tror förlusten kommer att stiga betydligt om skillnaden i temp mellan varm och kall sida är stor, du kommer att behöva ha mycket höga flöden för att "hinna" ta hand om värmen i växlaren.

Sätt istället ett FTX-tilluftsdon ovanför kaminen, gärna med ett spjäll så du kan öka flödet just där när du eldar. Då blåser varmluften iväg mot de andra rummen utan att passera växlaren och du får en viss värmespridning. Effekten är nog marginell eftersom det inte går att blåsa på hur mycket som helst här heller, men bättre än att försöka dra det genom växlaren.

En bra temostat på elementen ikring ger nog visst skydd mot övervärme och viss ekonomi.

Är det inte så med alla kaminer, det blir varmast just där, men efter några timmar har den värmen spridit sig, och när det börjar kännas kallt lägger man in ett lass till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.