Hur kan man kan gå tillväga för att avsätta en hel 15-årig styrelse under extrema förhållanden?

De hotar, övervakar och bestraffar kollektivt in absurdum. Vissa saker är på gränsen till utpressning.

Ingen vågar eller har vågat föra ämnet på tal offentligt. Ingen vågar sätta upp anonyma lappar längre efter det utspel som följde den sista.

Har blivit förstummad när grannar, i alla åldrar, har berättat om saker som skett och jag har själv sett hur det går för de som på något vis retar upp styrelsen.

Hur i helvete ska man göra när man inte vågar sätta upp en lapp om förslag att avsätta tyrannerna och det sitter kameror precis överallt?!
 
  • Gilla
  • Wow
Utgård och 6 till
  • Laddar…
E
F Förvirrade Hönan skrev:
Hur kan man kan gå tillväga för att avsätta en hel 15-årig styrelse under extrema förhållanden?

De hotar, övervakar och bestraffar kollektivt in absurdum. Vissa saker är på gränsen till utpressning.

Ingen vågar eller har vågat föra ämnet på tal offentligt. Ingen vågar sätta upp anonyma lappar längre efter det utspel som följde den sista.

Har blivit förstummad när grannar, i alla åldrar, har berättat om saker som skett och jag har själv sett hur det går för de som på något vis retar upp styrelsen.

Hur i helvete ska man göra när man inte vågar sätta upp en lapp om förslag att avsätta tyrannerna och det sitter kameror precis överallt?!
Är det inte dags för årsmöte snart? Valberedning?

Majoriteten bestämmer, men tänk på att mycket kan sägas på gården eller i tvättstugan men att detta ska yppas offentligt på ett årsmöte är något heelt annat. Så jag hade nog bara flyttat om jag vore yrhönan. Annars får du ta striden.
 
  • Gilla
kjellinge och 8 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Hur kan man kan gå tillväga för att avsätta en hel 15-årig styrelse under extrema förhållanden?

De hotar, övervakar och bestraffar kollektivt in absurdum. Vissa saker är på gränsen till utpressning.

Ingen vågar eller har vågat föra ämnet på tal offentligt. Ingen vågar sätta upp anonyma lappar längre efter det utspel som följde den sista.

Har blivit förstummad när grannar, i alla åldrar, har berättat om saker som skett och jag har själv sett hur det går för de som på något vis retar upp styrelsen.

Hur i helvete ska man göra när man inte vågar sätta upp en lapp om förslag att avsätta tyrannerna och det sitter kameror precis överallt?!
Hej, För att kunna avsätta er styrelse måste ni begära en extra föreningsstämma genom att minst en tiondel av samtliga röstberättigade eller som framgår av era stadgar skriftligen begär att stämman ska sammankallas för att behandla avsättning av styrelsen. Ni bör då vara överens om vilka som skall ta över ansvaret på de olika poster som skall tillsättas. Om styrelsen har agerat utanför deras behörighet gäller inte rättshandlingen, exempelvis ett avtal, mot föreningen.

Lag (2018:672) om ek. Föreningar kap 7, 43
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
coconut
Skulle inte styrelsen självmant kalla till extrastämma enligt ovan, kan man driva ärendet vidare till länsstyrelsen som då tvingar fram en stämma.
 
Bolagsverket som första instans kan hålla stämman om styrelsen nekar
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
C
I princip avsätter man inte en styrelse, snarare ersätter genom att välja en ny.
Vart jag vill komma med detta ordmärkeri är att det är meningslöst att diskutera vem som inte skall sitta i styrelsen om det inte finns ett alternativt förslag. Så börja med att sätta ihop en alternativt förslag på styrelse och begär sedan extrastämma. Men se för guds skull till att det alternativa förslaget har en majoritet av rösterna.
 
  • Gilla
-MH- och 28 till
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
I princip avsätter man inte en styrelse, snarare ersätter genom att välja en ny.
Vart jag vill komma med detta ordmärkeri är att det är meningslöst att diskutera vem som inte skall sitta i styrelsen om det inte finns ett alternativt förslag. Så börja med att sätta ihop en alternativt förslag på styrelse och begär sedan extrastämma. Men se för guds skull till att det alternativa förslaget har en majoritet av rösterna.
Helt rätt, det finns stor risk att allt faller pladask den dagen du står där själv och alla bakom dig plötsligt behövde gå på WC.

Det vill till att försäkra sig om att folk är seriösa och villiga att investera den tid som krävs, det blir ju dubbelt i och med att gamla styrelsen motarbetar.
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Föräldrar till en kompis hamnade i bostadsrättsförening i populär småort som var illa skött. Istället för att ha pengar till renovering av tak och dränering gick de bla till verandor till de som satt i styrelsen. Mamman till kompisen var civilekonom så hon informerade om vilka skyldigheter föreningen hade och hur årsredovisning behövde göras. Även om hon hade rätt blev de totalt utmobbade och valde till sist att flytta till en annan förening.

Tänk igenom om du har rätt, om du har möjlighet att vinna, om du har ork att "bråka". Att ha rätt innebär inte alltid att få det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lastbärarn och 14 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I princip avsätter man inte en styrelse, snarare ersätter genom att välja en ny.
Vart jag vill komma med detta ordmärkeri är att det är meningslöst att diskutera vem som inte skall sitta i styrelsen om det inte finns ett alternativt förslag. Så börja med att sätta ihop en alternativt förslag på styrelse och begär sedan extrastämma. Men se för guds skull till att det alternativa förslaget har en majoritet av rösterna.
Tack för förtydligandet.

Ärligt talat, så vet jag inte varför jag la upp den här frågan när jag vet att de kommer sitta tills de stupar. Förmodar att jag var tvungen att ventilera...

Om Ni visste vad de gör och vilka konsekvenser saker kan få då skulle Ni förstå varför ingen vågar göra det minsta.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Föräldrar till en kompis hamnade i bostadsrättsförening i populär småort som var illa skött. Istället för att ha pengar till renovering av tak och dränering gick de bla till verandor till de som satt i styrelsen. Mamman till kompisen var civilekonom så hon informerade om vilka skyldigheter föreningen hade och hur årsredovisning behövde göras. Även om hon hade rätt blev de totalt utmobbade och valde till sist att flytta till en annan förening.

Tänk igenom om du har rätt, om du har möjlighet att vinna, om du har ork att "bråka". Att ha rätt innebär inte alltid att få det.
Nej, jag tänker inte bråka för jag vill bo kvar.

Jag är frustrerad då jag och andra vill sprida våra åsikter, anonymt, för att se hur stort intresset är att gå vidare, men när ingen vågar sätta upp en lapp blir det svårare.
 
Men styrelsen har de någon koppling (ägande) till själva fastigheten ? Den skall ju bara förvalta den på uppdrag av medlemmarna
 
tommib
F Förvirrade Hönan skrev:
Om Ni visste vad de gör och vilka konsekvenser saker kan få då skulle Ni förstå varför ingen vågar göra det minsta.
Om du är i detta läge så skulle min starka rekommendation vara: Flytta. Nu. Med en gång.

Du kan inte bo kvar i en förening där det sköts så illa som du antyder. Antingen gör man något åt det eller så flyttar man.

Om du ger exempel på vad styrelsen gör så blir det lättare att komma med råd. Om det är som du antyder så låter det som att styrelsen sysslar med saker som är olagliga. Detta är ett sätt att angripa dem. Som andra har påtalat så är det dock så att du/övriga måste ha ett alternativ. En BRF måste ha en styrelse.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 7 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är det inte dags för årsmöte snart? Valberedning?

Majoriteten bestämmer, men tänk på att mycket kan sägas på gården eller i tvättstugan men att detta ska yppas offentligt på ett årsmöte är något heelt annat. Så jag hade nog bara flyttat om jag vore yrhönan. Annars får du ta striden.
Önskar att jag hade den ekonomiska möjligheten att flytta, men där jag bor är lägenheterna svindyra.

På grund av pandemin är reglerna ändrade för stämmor osv, men jag tänker aldrig ta upp något.

Vill tillägga att det krävs extremt mycket för att jag ska hålla käften när något är fel.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ge då exempel på styrelsens agerande. Annars är det meningslöst.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du är i detta läge så skulle min starka rekommendation vara: Flytta. Nu. Med en gång.

Du kan inte bo kvar i en förening där det sköts så illa som du antyder. Antingen gör man något åt det eller så flyttar man.

Om du ger exempel på vad styrelsen gör så blir det lättare att komma med råd. Om det är som du antyder så låter det som att styrelsen sysslar med saker som är olagliga. Detta är ett sätt att angripa dem. Som andra har påtalat så är det dock så att du/övriga måste ha ett alternativ. En BRF måste ha en styrelse.
Önskar att jag kunde flytta, men det är tyvärr inte så enkelt. Man måste ha ett stort kapital eller flytta till en annan ort där man får valuta för pengarna.

Önskar att jag vågade ge exempel...

Tror helt enkelt att jag får bita ihop som vanligt, följa deras absurda regler och betala alla extra och ”påhittade” avgifter.
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.