tommib tommib skrev:
Vad tror vi om den här från Wiha? Eller ska man ha orginalet? Eller en Tolsen/Malmbergs för 59 kr?

[bild]
[länk]
Orginalet, alla dagar i veckan :)
Jag har en svart från Ironside som är rätt identisk med originalet, det är den enda utom orginalet jag testat som är okej
 
  • Tre olika modeller av kabelsaxar med blå handtag visas i en onlinehandelssökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Vad tror vi om den här från Wiha? Eller ska man ha orginalet? Eller en Tolsen/Malmbergs för 59 kr?

[bild]
[länk]
VDE-isolering gör den otymplig! Har två från Bahco som funkat bra, ser ut som originalet ovan fast orange :)
 
E
tommib tommib skrev:
Vad tror vi om den här från Wiha? Eller ska man ha orginalet? Eller en Tolsen/Malmbergs för 59 kr?

[bild]
[länk]
Känner inte till Tolsen, men gissar du menar något likt detta: Avbitartång med svart och orange handtagsisolering av gummiaktigt material.
Den typen av skalverktyg är helt bra bra för att få ett likartat resultat utan skador i kopparn, exempelvis koppla en central.

CC-22an är dock mycket mer smidig och multi men kräver känsla, så öva med detta och granska noga kopparn i så fall. Finns även för vänsterhänta.

Jag gillar känslan i handtagsisoleringen, det är inte slät plast utan mer gummiaktigt och finräffligt, men den tången du visar är också fin men inte lika smidig som sagt.

Finns även KCC-22, någon får rätta mig om jag tar fel men lite annorlunda slipning och möjlig att vända ut och in för att avmantla kabel på norskt sätt men där tycker jag Jokari har överlägsna verktyg.

Samt givetvis röda modellen för vänsterhänta men gissar att Tommi är ambidextriös.
 
tommib
Nä, den Tolsen/Malmbergs jag tänker på är en kopia på CC22an.

Jag får väl ta och beställa orginalet då. Har redan en sån här Jokari kabelkniv för att mantla av kabel (köpte en när jag skulle skala lite N1XV 5G6) och jag har en skaltång med fasta lägen för 1,5 resp 2,5 kvmm som är suverän. Nu är det dock 6 kvmm som ska skalas och då duger inte de grejerna. Jag har för all del en sån skaltång med ställskruv också men den tycker jag inte är något bra, det är för stor risk att skada kardelerna.

Givetvis ska det övas, och kontrolleras kopparkardeler.
 
Pro's Kit avbitartång i svart och orange, köpt hos Malmbergs, använd för 1mm2 RK Fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså denna kostar 43kr på Malmbergs, vilket är helt sjukt med tanke på hur bra den är!
Kopplar mycket 1mm2 RK

Fast dom kan balla ur rätt var det är!
Har ett amerikanskt orginal som fanns på firman 93 när jag börja, den har alltid varit halvdan.
De vi köpt på Malmbergs är från Pro's Kit, bilden med Tolsen är hämtad från Malmbergs.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
D debbo skrev:
[bild]
Alltså denna kostar 43kr på Malmbergs, vilket är helt sjukt med tanke på hur bra den är!
Kopplar mycket 1mm2 RK

Fast dom kan balla ur rätt var det är!
Har ett amerikanskt orginal som fanns på firman 93 när jag börja, den har alltid varit halvdan.
De vi köpt på Malmbergs är från Pro's Kit, bilden med Tolsen är hämtad från Malmbergs.
Ja, men ska ha skaluppsamlare.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, men ska ha skaluppsamlare.
Allt sådant ger otympliga verktyg, enklare att ta borsten efteråt, men visst 100st 4mm lakrits bitar hamnar gärna överallt
 
D debbo skrev:
Allt sådant ger otympliga verktyg, enklare att ta borsten efteråt, men visst 100st 4mm lakrits bitar hamnar gärna överallt
Städar ni efter er? :surprised::surprised::oops::rolleyes:
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
10/10. Var väldigt tveksam på mätinstrumentet. Visst kan man analysera elproblem och nog är det väl ett par sladdar som syns i nederdelen av bilden?
Det där med elektrikerhammare drar upp dåliga minnen av för två år sedan när byggmax sålde Bahcos sådana för löjligt lågt pris. När de var slut kom jag på att en sådan hade gjort nytta när jag skulle banka i klammer uppe vid taklisten.
 
tommib tommib skrev:
Vad tror vi om den här från Wiha?
[bild]
[länk]
Du kan få köpa min ... ;) Den är totalt värdelös, måste ha fått ett måndagsexemplar då käftarna inte sluter tätt som gör att den inte kan klippa RK utan att kardeler fastnar. Ligger dessutom uselt i handen, för klumpig.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan få köpa min ... ;) Den är totalt värdelös, måste ha fått ett måndagsexemplar då käftarna inte sluter tätt som gör att den inte kan klippa RK utan att kardeler fastnar. Ligger dessutom uselt i handen, för klumpig.
Inget konstigt, kinesernas prisdumpade stål har sänkt kvaliteten rejält på det mesta de senaste åren. Så håll er till beprövade kvalitetsgrejer ifall detta är viktigt.
 
E
Fario Fario skrev:
10/10. Var väldigt tveksam på mätinstrumentet. Visst kan man analysera elproblem och nog är det väl ett par sladdar som syns i nederdelen av bilden?
Det där med elektrikerhammare drar upp dåliga minnen av för två år sedan när byggmax sålde Bahcos sådana för löjligt lågt pris. När de var slut kom jag på att en sådan hade gjort nytta när jag skulle banka i klammer uppe vid taklisten.
Mätinstrumentet var en slamkrypare, skrev någon. Jag tyckte det såg ut som en Fluke T-6 som är ett ganska vanligt instrument hos elektriker kåren, kanske främst den äldre modellen, den nya kan mäta både spänning och ström genom kabel isoleringen, men att det inte skulle behövas någon kabel hakade jag upp mig lite på för den kan ju inte mäta detta genom en vägg exempelvis.

Skulle nog stått mätsladd eller liknande där. Skulle inte klassa det som ett instrument för elkvalitetsmätning men jag tänkte att kanske Marlen ansåg detta så det blev mitt svar.

Fungerar bra att spänningsmäta batterier vilket är det mest grundläggande så det alternativet borde också passat in, men strömmätning DC går ej.
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det bara är elektriker som bommade fråga 8 som opponerar sig mot ordalydelsen i frågan. Det är ju rätt tydligt vad som menas, speciellt om man faktiskt vet att det där instrumentet även kan mäta spänning via tången.

:)
 
E El-Löken66 skrev:
Inget konstigt, kinesernas prisdumpade stål har sänkt kvaliteten rejält på det mesta de senaste åren. Så håll er till beprövade kvalitetsgrejer ifall detta är viktigt.
Så du menar att Wiha inte tillverkar beprövad kvalité? Har du någon insikt i detta öht? Jag kan bara konstatera att du har fel, med denna tång som ett undantag.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.