L
Ok, förstår din synpunkt.
Finns det någon som har något råd om vad som möjligen kan vara fel på aggregatet och vad man i så fall kan göra? Köpa nytt är ju också ett råd...då tex köpa nytt element, om det ens går att få tag på, är säkerligen inte billigt heller.

Sedan, jag lurade nog både mig själv o andra...det är ju en 3-fas med jord...
 
Redigerat:
L
Kabelskon till en av faserna in till termostaten var glapp o trasig -> jfb bröt pga ojämn belastning mellan faserna.
Ny kabelsko monterad och så får vi se om aggregatet kanske håller i 30år till :)
 
En JFB bryter INTE pga ojämn belastning mellan faserna, gör den det så är den trasig. En JFB bryter när man har ett jordfel dvs det läcker ström till jord från en fas eller nollan.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
L lalabobo skrev:
Kabelskon till en av faserna in till termostaten var glapp o trasig -> jfb bröt pga ojämn belastning mellan faserna.
Ny kabelsko monterad och så får vi se om aggregatet kanske håller i 30år till :)
Att det skulle vara det direkta felet kan du som sagt stryka. Om du har Y-kopplade element i aggregatet med isolationsfel kan det däremot vara en bidragande orsak men inget grundfel.
 
L
Ok, ok, jag böjer mig för de erfarna...
Hur hittar man isolationsfel i elementen, har bara normal multimeter o den visar inte på någon kortslutning i någon del? Värmeberoende? Glapp?
 
Med en "megger" kan man lokalisera jordfel. Det är ett mätinstrument som mäter med hög spänning oftast 500 eller 1000 Volt. Har du haft glapp vid en anslutning kan det bildats sot som leder ström till jord
 
L
Ok.

Bara en lite fråga gällande 3-fas last utan nolla i Y-koppling och jfb: Om nu jfb har en summatransformator som mäter strömmen i dessa tre faser, och summan ska vara noll för att inte jfb:n ska lösa ut, borde inte summan av strömmen skilja sig från noll då, om en växelströmsfas försvinner? Dvs med tre st faser med 120 graders fasförskjutning blir summan 0, men med bara två st faser så borde ju summan ej bli noll...eller rättare sagt, pendla baserat på de två faser som finns kvar.
 
Summan blir noll i alla fall, om man tänker lite så här. Den ström som går in måste även gå ut, om det är tre faser eller två spelar ingen roll summan av ut och in måste bli det samma inget försvinner ju i tomma intet.
 
L
Ok, tack! Ser nu att du/ni har svarat på liknande frågor för +10år sedan här :)
Alltid kul att lära sig!
 
L lalabobo skrev:
Ok, ok, jag böjer mig för de erfarna...
Hur hittar man isolationsfel i elementen, har bara normal multimeter o den visar inte på någon kortslutning i någon del? Värmeberoende? Glapp?
Ett eventuellt isolationsfel brukar visa sig först när värmeslingorna är varma.
Men jag ser ingenting som tyder på isolationsfel, utan jag tror fortfarande på kontaktstudsar i termostaten.
Vad händer om du snabbt vrider ned termostaten så att den bryter mer distinkt?
 
L
Hej...ok, vem ska man lita på ;-)
Så Bo menar att kontaktstudsar kan leda till att jfb bryter i detta fall.
Om kontaktstudsar i termostaten kan leda till jfbn bryter, så borde väl kontaktstudsar pga glappande fas (in till termostaten) kunna leda till att jfbn bryter?
Jag har tagit ur aggregatet från bastun nu så jag kan inte testa.
Lutar mest åt att köpa ett nytt/begagnat aggregat från den här sidan 2000-talet istället ;-)
 
Ja jag tror det utifrån ditt symptom, att aggregatet endast löser när termostaten slår ifrån, eller?. Vilka andra förbrukare som är inkopplade samtidigt på samma JFB kan där ha bäring. Kontaktstudsar/ljusbåge kan t.ex ge högfrekventa störningar som gör att EMC-filtret i LVPn drar JFBn.
För att komma närmare sanningen behöver mätinstrument som läckströmstång, oscilloskop och/eller isolationsmätare.
 
Bäst är att du som elmont skrev mäter dina slingor med isolationsmätare "megger" så vet du bättre om du kan lita på dem och fortsätta utan byte. Och har du ingen nolla där faller de andra tidigare resonemangen där större belastningar kan ge effekter på andra ställen pga överledning jord-noll. Samma med glapp i din kabelsko det är inget vanligt fenomen att glapp av den typen löser ut JFB och kräver en del förutsättningar runt om för att den scenen ska vara riggad.

Du kan ju testa genom att koppla ur tråden som glappade och köra lite så. Om det var isolationsfel och det ligger kvar bör JFB lösa. Oavsett är det givetvis vettigt att försöka reda ut orsaken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.