Har skruvat isär maskinen och kollat alla slangar, pumphus, bälgar och så. Inget som satt i vägen. Första gången den pumpar ut i programmet funkar allt och det går med bra fart. Men sen andra gången (efter skölj?) så vill den inte.

Några förslag? Kan det vara någon sensor?
 
Tar den in vatten ordentligt? Så att den fyller på i någorlunda hastighet
 
Ja, det låter som vanligt.
 
Ursäkta, läste diskmaskin först och gick efter felkoden för den ...
E18 är givetvis problem med tömning. Hur gammal är maskinen?
 
Hur kör jag testprogrammet?

E:18 har väl med utpumpningen att göra?
 
Ja, jag läste diskmaskin först vilket ju var helt fel. Tvättmaskin står det ju klart och tydligt. Vad har du för modell?
 
Vet inte hur gammal maskinen är, runt 10 år kanske. Går det att se någonstans på maskinen? Det är en iq300
 
Kolla på insidan av luckan, där sitter en etikett. FD och 4 siffror, typ 9005 eller likande. Vad står det hos dig?
 
FD9501
 
Då är den från januari 2015. E-nr: wm14.... eller liknande, vad har du där
 
WM14K2E8DN/11

Den kan inte vara från 2005 då? Känns som vi haft den längre än 5 år.

En avloppspump kostar 400:- med frakt, kan var värt att pröva?
 
OK.
Nej, den är från 2015. Man lägger på 20 år på FD för att få tillverkningsdatum. Jag har stenkoll på den biten.
Ofta är det stopp någonstans men kan vara svårt att hitta, ett mynt som ligger och blockerar likt en spjäll kan vara spöka för dig. Men visst, har du kollat överallt så, 400 kr får det väl vara värt.
 
Verkar som pumpen ibland går, ibland står och morrar, ibland inte låter alls. Blir inte klok på det. Pump beställd i alla fall.
 
Pump bytt, och en tvätt gick igenom utan felmeddelande. Vågar inte köra en tvätt till.... :p
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.