Praxis är att man får kontaktera en dubbelisolerad apparat med en jordad schukohane, detta eftersom den normala tvåpoliga eurokontakten passar i ett jordat uttag. detta är aldrig prövat av rättsvårdande myndigheter men sakkunnig expertis anser att det är detta som gäller.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Riktigt rätt vore dock en CEE 7/17-stickpropp. Lite svåra att komma över bara.

Svart CEE 7/17-typ stickpropp med dubbla metallpinnar och märkning WT-2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt rätt vore dock en CEE 7/17-stickpropp. Lite svåra att komma över bara.

[bild]
Finns olika lösningar.
Skarvkit:
Vit ojordad stickpropp med sladd, lösning för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byta hela sladden:
Ojordad stickpropp med avskalad sladd som visar de tre blottade trådarna, föreslagen lösning för elinstallation.

Men vanligast borde vara som någon föreslog, med en vanlig jordad kontakt, så har jag även sett att proffsen löst det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt rätt vore dock en CEE 7/17-stickpropp. Lite svåra att komma över bara.

[bild]
Jag håller egentligen med dig men, vad är den verkliga skillnaden mot att sätta dit en vanlig svensk jordad schuko utan att ansluta någonting mot jordblecken? (om apparaten är dubbelisolerad)

Detta gäller om apparaten verkligen är klassad för 230Volt och inte någon skum kinaimport. jag litar lika mycket på kinesisk elsäkerhet som Ce-märkningar. fast apparaten verkar brittisk och trots alla deras brister inom bilbyggande och imperiebevarande ligger de 10 gånger bättre till än kineserna i min värld.
 
E
G guld-ivar skrev:
Jag håller egentligen med dig men, vad är den verkliga skillnaden mot att sätta dit en vanlig svensk jordad schuko utan att ansluta någonting mot jordblecken? (om apparaten är dubbelisolerad)

Detta gäller om apparaten verkligen är klassad för 230Volt och inte någon skum kinaimport. jag litar lika mycket på kinesisk elsäkerhet som Ce-märkningar. fast apparaten verkar brittisk och trots alla deras brister inom bilbyggande och imperiebevarande ligger de 10 gånger bättre till än kineserna i min värld.
Just i detta fall ser jag inte att det händer något men generellt är det en god idé att avråda från att använda elmateriel i kontrast till hur det är tänkt.

Sen ser någon annan detta inlägget och tolkar det som att det är korrekt i ett annat sammanhang och så vidare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt rätt vore dock en CEE 7/17-stickpropp. Lite svåra att komma över bara.

[bild]
Problemet med den, och euro-stickproppen, är att dom måste vara gjutna eller på annat sätt permanent fastsatta på kabeln så enda godkända lösningen är ett komplett sladdställ.
 
...i Sverige ja, det är därför jag länkade till en utländsk webbsida.
Tanken är god. I Sverige ska man inte kunna göra misstaget att montera en farligt felaktig typ av stickpropp då endast skyddsjordad schuko finns att tillgå. Det är inte farligt, bara fel, att montera en sådan stickpropp på en dubbelisolerad apparat. Det är däremot farligt att montera en Eurostickpropp på en apparat som drar mer än 2.5 A eller inte är dubbelisolerad. Likaså med CEE 7/17.
 
På första bilden ser det ut som att det sitter en säkring i kontakten. Funderar bara på om säkerheten för apparaten ändras om kontakten byts ut till en utan säkring? Någon som vet?
 
Centano Centano skrev:
På första bilden ser det ut som att det sitter en säkring i kontakten. Funderar bara på om säkerheten för apparaten ändras om kontakten byts ut till en utan säkring? Någon som vet?
Nej. I UK så är det standard med säkring i stickproppen, då uttagen där är högre avsäkrade. I Sverige (och övriga världen) behövs inte det då våra uttag är lägre avsäkrade.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Papperskatt Papperskatt skrev:
Nej. I UK så är det standard med säkring i stickproppen, då uttagen där är högre avsäkrade. I Sverige (och övriga världen) behövs inte det då våra uttag är lägre avsäkrade.
Okay, på så vis. Tack för svar!
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt rätt vore dock en CEE 7/17-stickpropp. Lite svåra att komma över bara.

[bild]
Har du personlig erfarenhet av den där stickproppen, håller den hög kvalité?

Jag har varit lite smått på jakt efter sådana stickproppar ett tag, men hade gett upp då jag inte lyckades hitta några. Så tack för tipset!
 
Nej jag har inte känt och klämt just denna modell. Det är ingenting man handlar om man inte behöver en massa andra elektronikkomponenter från TME, och jag kommer att göra nästa beställning vad det lider...
Så en skyddsjordad stickpropp är näst bäst, om det inte är enkelt att byta hela sladdstället.
 
Var köper man då vettiga jordade stickproppar? Jag blir förbannad varenda gång jag försöker montera dem, alla jag köper är totalt skräp.
Råkade nypa sönder sladden på borrhammaren i helgen så fick kapa några decimeter. Blir ungefär samma läge som för TS, antingen får jag hitta ett nytt sladdställ (vilket kommer ställa till det med dragavlastningar osv) eller så monterar jag en ny propp.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...i Sverige ja, det är därför jag länkade till en utländsk webbsida.
Fast just det att kablarna ska vara 'permanent' fastsatta är en del av standarden (iallafall för europluggen), så om den ska uppfylla kraven spelar det ingen roll vilket land man köper den i.
 
Ja jag säger ju att Sverige förbjuder omkopplingsbara stickproppar för dubbelisolerade apparater. Vart vill du komma? Var ser du att risken ligger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.