Hejsan,

Är det någon som vet hur många m3 betong det går åt per m2 yta?

/jimnor
 
Eh.. Det beror på hur tjock man gjuter. Men normalt 100 millimeter, då går det åt 1 m3 per 10 m2. Alltså 0,1 m3 per m2. Sen tillkommer den betong som går åt för att fylla formen även i kanterna. Där varierar bredden och djupet från konstruktion till konstruktion, så det kan jag inte svara på. Men det är ganska enkel matematik.. Bredd x längd x höjd i meter så får du svaret i m3.
 
Det var tjockleken jag tänkte på ;-)

Är det inte mer än 100mm? det låter lite men du vet nog 1000ggr bättre än mig...
Då blir det ju inte så mycket pengar betongen, nästan billigt. Det blir väl dyrare för isolleringen då!
 
Vad är det du ska bygga? Villa, garage, verkstad? Tjockleken på plattan är normalt mellan 70-150mm, beroende på belastning, betongkvalite och armering. Man eftersträvar en så tunn platta som möjligt, pga torktiden.
 
Det är dels 1-plans villa men även garage

Trivselhus specade 120mm såg jag när jag tittade på något papper som specade väggtjocklek mm

Det är många detaljer som man vill ha koll på ;-)
 
Du har väl voterna det blir en hel del
betong där kan tänkas ;).

Mvh Putte
 
Själva betongen är inte så dyr, men sedan ska du få dit den på något vis också och det brukar inte vara alldeles gratis. Vi har gjutit två gånger och då har det behövts en pumpbil och en betongbil vid varje tillfälle.

Ska du gjuta en hel platta behöver du förmodligen mer än en billast med betong. Har för mig att de rymmer typ knappt 10 m3. Vi använde ca 7 m3 vid varje tillfälle. Först en platta till en utbyggnad på 4 x 7,5 m och nästa gång nytt golv i källaren i resten av huset.

/pinebar
 
Betong färdigpumpat och klart ligger i storleksordningen 1400 SEK per kubik. Har man 100mm tjocklek blir det med andra ord 0.1 kubikmeter betong per kvadratmeter byggyta, dvs 140 SEK/m2, plus en del extra i voterna. Själv anser jag att betong är dyrt, innan jag kollade upp kostnader hade jag av någon anledning för mig att det var armeringen som var dyr, men den är i sammanhanget nästan gratis jämfört med betong och isolering.
 
Jag tänkte mest om man gämför med att en entreprenör vill ha 1200/m2 + moms för plattan

Om vi räknar med 150/m2 för betong och 70/m2 för gjutningen så är det 980/m2 kvar till isolering och golvvärme och voter.Det blir mycket pengar kvar i detta exempel :)

Nedan allt inkl moms
Jag kollade på en garagesats från supergrund och den är på 31900:- (inkl: form, isolering o armering)
Betong 72x0,12 + 1,2 (kanterna 9x0,17x0,2x2 + 8-0,17-0,17x0,2x0,17x2) ~ 10m3 á 1800 = 18000 SEK
Arbete för betongarna 88SEKx72m2 = 6336 SEK
Summa: 56236 ink moms

Ganska ok, då tillkommer underarbete samt formsättning. Gämfört med 1500x72 för färdigt exkl markarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.