C
Det var ett fint sågverk. WoodMizer?
 
Ja woodmizer. Bandsåg med dieselmotor.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
N Niq skrev:
Om du vill såga upp till virke så finns det ju mobila sågverk som kan komma hem till dig och såga upp det till virke. Gran och tall är ju bra virke att bygga av. Du kan ju tex såga upp byggmaterial till din vedbod. Även fast du sågar upp det till virke så blir det ganska mycket över som kan användas till ved.

Att flisa allt under 40cm är slöseri med ved och man kan nog såga brädor av sådant som är mindre än det också.

Själv eldar jag ganska mycket och tar väldigt mycket smått till ved. Har både värmt kakelugn och vedspis med ganska klena kvistar.

Asp är bra ved och man brukar också göra bastulavar av det.

Asp är ganska värdelöst som ved , funkar bara som tändved ...........
 
Mycket bra tips och råd, tackar :geek:

Det har redan varit en firma och tittat idag och imorgon kommer två till så får vi se vad ekonomin tillåter :ok:

Att asp kan bli en bastu är intressant då jag tänkt bygga en sån om något år :giggle:
 
C
S stenna skrev:
Asp är ganska värdelöst som ved , funkar bara som tändved ...........
Lite självplågarvarning kanske, men jag gillar faktiskt att elda med aspved. Lätt att klyva, brinner rent och nästan askfritt. Men man får ju konstant mata på med ved.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
Update: Det har varit tre olika firmor på tomten nu och offerter kommer in i veckan :beer:

Det lutar åt att fälla -> kapa tallarna i 2,5M för att sedan ta hit sågverk och göra plankor -> göra ved av granarna -> göra lite blandat av de aspar som inte är ruttna.

Kan bli en bastu tillslut med vedeldad kamin :beer:
 
Som nämndes tidigare, se till att döda aspstubbarna med Ecoplug.
Min granne tog ner flera stora aspar och halva hennes tomt är täckt av sly nu, ett par år senare. Jag fick klippa aspskott på min tomt en gång i veckan med grästrimmer första sommaren, lite mer sällan den andra sommaren.
 
S Spoz skrev:
Som nämndes tidigare, se till att döda aspstubbarna med Ecoplug.
Min granne tog ner flera stora aspar och halva hennes tomt är täckt av sly nu, ett par år senare. Jag fick klippa aspskott på min tomt en gång i veckan med grästrimmer första sommaren, lite mer sällan den andra sommaren.
Ecoplug alltså, låter inte så giftigt hur kan det funka? Sprider det sig inte till omgivningen? :thinking:
 
Update: Fick in lite offerter nu, varierar friskt!

Vad uppskattar ni att det skulle kosta att:

- Markfälla 26 st träd
- Uppkapning och framdragning av ris
- Bortforsling av ris och asp
- Kubbning av björk och gran
- Kapning av tallarna till lagom långa längder förberett för brädor

Så kan jag komma med facit sen och så ser vi vad som är rimligt :giggle:
 
Jag gissar....
20k- Markfälla 26 st träd
7k- Uppkapning och framdragning av ris
7k- Bortforsling av ris och asp
5k- Kubbning av björk och gran
3k- Kapning av tallarna till lagom långa längder förberett för brädor
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ecoplug alltså, låter inte så giftigt hur kan det funka? Sprider det sig inte till omgivningen? :thinking:
Mja, namnet är lite vilseledande. Den innehåller glyfosat men det är troligtvis det enda som är effektivt. Giftet borde stanna i trädet.
Dom hundralapparna är iaf ett lågt pris att betala för att slippa klippa rotskott under flera år framöver.
 
Vilken kliffhanger... hur mycket kosta det
 
A Alexn72 skrev:
Vilken kliffhanger... hur mycket kosta det
Det var ganska många firmor som var på hugget, det varierade mycket i prisbild de vi kommer gå med ska få 40k för detta arbete så du var väldigt nära! :love:

Dyrast var Linds trädfällning som skulle ha 80k för samma arbete :rolleyes:

Jag kan återkomma med hur utförandet blev :geek:
 
Jag byggde ett risgärde av grenarna när vi hade beskärt ett större träd. Hade de vart en fällning så hade jag nog velat bygga ett picknick bord. Samt ha som rabatt kant av krigare stockar och större grenar
 
Av krokigare stockar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.