Hej

Vi bor i ett hus som är en plans med källare 123kvm +123kvm. På plan ett har vi ingen tilllufts ventiler på hela våningen. På plan ett har vi från luft i det stora badrum med pax fläkt inkopplad. Lilla toan från luft och sen finns det köksfläkten.

Ner i källaren har vi till luft och från luft i de flesta rum. De till luft ventiler i källaren är vägg ventiler. Håll rakt genom betong fasaden med galler på utsidan och ventil på insidan.

De ventilations rör som man ser upp i vinden är kvadratisk. Jag vet att de som används idag är runda. Huset byggdes 1970.

Till min fråga vad behöver man gör för att får bra luftflöde/cirkulation. Har funderat på att anlita ventilation firma för att installera tilllufts don i 3 sovrum och vardagsrum. Alltså dra nya tilllufts ventilation upp i vinden till 4 rum. Vad är rimligt pris på det? Vad tjänar man på det? Finns det fördelar och nackdelar med det?

Fönster ventiler är jag inte intresserad av.
 
Vad är det för uppvärmningssystem idag?
Vad var det för uppvärmningssystem från början?

Troligen oljepannan från början.
Huset är byggt med självdragsventilation där varma skorstenen värmer upp frånluftskanalerna så att det blir självdrag.
Hus byggda på bl.a. 70-talet var/är så otäta i ytterväggarna så att tilluften kommer in genom springor runt bl.a. fönster/dörrar.

Frånluftskanalerna ni har är troligen eternitkanaler (asbest).


Vi har liknande hus, vi installerade FTX-system.
 
Hej,

Huset har direktverkande el samt luft luft värmepump på varsin våning och öppenspis ner i källaren och kamin på plan 1. Vi har planer att byta alla fönster. Taket ska bytas samt tillläggs isolera nästa månad
 
Väggventiler är enklast att sätta in.
 
Risken med att bara sätta in ventiler i sovrummen är att dessa blir frånluftsdon istället pga värmedynamiken, varm luft stiger, risken blir att ventilerna i källaren blir tilluft och ventilerna uppe frånluft.
Man vill undvika att få upp källarluft, man vill hellre ha ner ”bra” luft till källaren och ut med ”dålig” källarluft.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väggventiler är enklast att sätta in.
Huset är tegel. Kanske går att sätta vägg ventil iaf men tänkte att det kan inte vara så mycket jobba att dra det uppe i vinden?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Risken med att bara sätta in ventiler i sovrummen är att dessa blir frånluftsdon istället pga värmedynamiken, varm luft stiger, risken blir att ventilerna i källaren blir tilluft och ventilerna uppe frånluft.
Man vill undvika att få upp källarluft, man vill hellre ha ner ”bra” luft till källaren och ut med ”dålig” källarluft.
Vad föreslår du är bästa lösningen. Är helt okunnig när det gäller ventilation
 
Csm84 Csm84 skrev:
Huset är tegel. Kanske går att sätta vägg ventil iaf men tänkte att det kan inte vara så mycket jobba att dra det uppe i vinden?
Tänker du ta upp hål genom inner och yttertaket istället? Inga problem att borra genom tegel för en duktig hantverkare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänker du ta upp hål genom inner och yttertaket istället? Inga problem att borra genom tegel för en duktig hantverkare.
Precis. Tänkte passa på när man ändå ska byta tak nästa månad. Vet dock inte om det är bäst lösningen. Har ingen koll. Bara vet att det var en punkt på besiknings protokollet när vi köpte huset. Besiktningsmannen föreslog vägg ventiler eller fönster ventiler. Fönster ska bytas så småningom och känns mrningslös att ha fönster ventiler på nya fönster. Kanske bäst att ta in en firma för kolla över ventilation system. Bara undrade om någon visste vad som var bäst med den beskrivningen som jag skrev. Har inte tänkt att satsa massor på någon dyr ftx system eller liknande. Bara kompletterar det befintliga på bästa sätt som möjligt.
 
Att ta tilluften från vindsgavel via kanal(er) till tilluftsventiler i innertaket kommer oftast högst troligt agera frånluft, typ enda gångerna de kommer agera tilluft är när ni eldar.
Edit: med friskluft genom yttertaket så kommer det aldrig att fungera.

Det finns fönster med spaltventiler, går oftast även att montera i efterhand.

En nackdel med friskluftsventiler är att det blir kallras vid dessa och att det drar in kall luft.
Bästa placeringen av friskluftsventiler är precis under elementen så att den kalla luften värms upp,
https://www.leifarvidsson.se/easy-vent-flexi-mk-inomhusdel-inkl-grundfilter
Men det förutsätter att man använder elementen.

Har ni tänkt bo länge i huset och vill satsa på bra inomhusklimat så skulle jag satsa på FTX-system i hela huset inklusive källaren.
Tippar på att det kostar ca 150-200kkr att låta en firma göra jobbet.

FTX är alltså fläktstyrd till & frånluft med värmeåtervinning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att ta tilluften från vindsgavel via kanal(er) till tilluftsventiler i innertaket kommer oftast högst troligt agera frånluft, typ enda gångerna de kommer agera tilluft är när ni eldar.
Edit: med friskluft genom yttertaket så kommer det aldrig att fungera.

Det finns fönster med spaltventiler, går oftast även att montera i efterhand.

En nackdel med friskluftsventiler är att det blir kallras vid dessa och att det drar in kall luft.
Bästa placeringen av friskluftsventiler är precis under elementen så att den kalla luften värms upp,
[länk]
Men det förutsätter att man använder elementen.

Har ni tänkt bo länge i huset och vill satsa på bra inomhusklimat så skulle jag satsa på FTX-system i hela huset inklusive källaren.
Tippar på att det kostar ca 150-200kkr att låta en firma göra jobbet.

FTX är alltså fläktstyrd till & frånluft med värmeåtervinning.
Då vi har direktverkande el vill vi använda element så lite som möjligt. Tänken är att låta luftluft göra det mesta av jobbet och använda element på Bara de ställen som luft luft har svårt att når. 150 - 200 för ventilation är inte aktuellt för mig och om man nu skulle satsar såna pengar hade spenderat de på vatten buren element samt luft vatten värmepump alternativ bergvärme.
 
Enda sättet att ”övervinna” termodynamiken och hur luft vill förflytta sig är med fläktar.

Istället för FTX så kan man välja F-system, nackdelen med F-system är att det kostar en massa värmeenergi i längden.

Med central fläkt på vinden/taket och sedan frånluftskanaler/frånluftsdon från bad, toa, tvättstuga, ’andra ”dåliga” rum’ samt friskluftsventiler på lämpliga ställen (rätt inställda) så kan man få till hyfsat med friskluft på övervåningen/markplan.

Tyvärr är det lätt att ”kortsluta” ventilation.



Vårt hus, enplan med källare, hade oljepanna och självdrag från början, konverterad till fjärrvärme innan vi köpte huset.
Nästan med en gång så började vi diskutera att vi behövde fixa ventilationen. Lite drygt ett år efter att vi flyttade in, efter att vi hade varit iväg på sportlovet, så bestämde vi oss att vi skulle installera FTX, halvåret senare installerades det, tog med in en firma eftersom jag inte hade tid själv (två treåringar tar mycket tid när frun jobbar mycket kväll/helg).
Senare så har jag själv byggt om ventilationen alt eftersom vi byggt om huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.