Bor i lägenhet med nygjord el fram till lägenheten. I lägenheten (100 kvm Stockholm) dock är det gamla kontakter som delvis sitter lösa (hus från 50-talet) utan petskydd och ojordat. Vi har småbarn och vill ha säker el. Fick offert från en elektriker att det skulle kosta ca 70000 exkl material och att det skulle ta 2-3 veckor. Låter det verkligen rimligt? Vi är alltså nöjda med placeringen av uttagen osv sen innan.

Mvh
 
Det låter lite dyrt (utan att veta förutsättningarna) så fråga flera och be om en offert på hela arbetet. Arbetstiden borde vara under en vecka och totalen inkl standardmatr. kanske 70 000:-
 
Ring till några mindre elfirmor några mil utanför storstaden så minskar priset med 50`000kr.
Ett problem kan vara att dosor i väggar är i bleckplåt med tjärpapper som isolering dessa bör bytas mot rotdosor.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
tommib
Är det en utanpåliggande installation eller infälld? En utanpåliggande installation skulle kunna driva upp priset.

70 kkr exkl material låter dyrt för en 100 kvm lägenhet om ni inte ska utöka anläggningen något. Tänk också på att fråga om materielpriser, i detalj. Det är vanligt med höga påslag i elbranschen tyvärr.

Om ni bara är ute efter att ordna så att uttagen inte sitter löst och får petskydd så går det bra att göra det själv. Det är tillåtet att byta ett uttag mot ett nytt av samma typ. Däremot får du inte själv jorda installationen eller utöka den. Jord tillför inte särskilt mycket säkerhet idag när de allra flesta apparaterna är dubbelisolerade och inte använder jordning som skyddsmetod. I princip är det olika köksapparater och eventuella stationära datorer som behöver det. Mycket bättre är att installera en JFB, som fungerar utmärkt även utan skyddsjordade uttag.
 
  • Gilla
Kattastrof och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Är det en utanpåliggande installation eller infälld? En utanpåliggande installation skulle kunna driva upp priset.

70 kkr exkl material låter dyrt för en 100 kvm lägenhet om ni inte ska utöka anläggningen något. Tänk också på att fråga om materielpriser, i detalj. Det är vanligt med höga påslag i elbranschen tyvärr.

Om ni bara är ute efter att ordna så att uttagen inte sitter löst och får petskydd så går det bra att göra det själv. Det är tillåtet att byta ett uttag mot ett nytt av samma typ. Däremot får du inte själv jorda installationen eller utöka den. Jord tillför inte särskilt mycket säkerhet idag när de allra flesta apparaterna är dubbelisolerade och inte använder jordning som skyddsmetod. I princip är det olika köksapparater och eventuella stationära datorer som behöver det. Mycket bättre är att installera en JFB, som fungerar utmärkt även utan skyddsjordade uttag.
Bor inte du nära Selgeltorpet?
Vore intressant om ni kunde dokumenterat hur en installation ska gå till här på forumet, vilka svårigheter en ställs inför och så vidare.
 
tommib
Jo, men jag har fullt upp på mitt ordinarie jobb ;)

Dessutom gör jag av princip inte eljobb åt andra (utöver enstaka smågrejer för äldre släktningar).
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
K Kattastrof skrev:
Bor i lägenhet med nygjord el fram till lägenheten
Är det bara fram till en central då och kopplat in en nya elen som du kallar det eller har dom satt upp en ny EL-central. Kostnad beror helt på vad som finns i rören i väggarna om det är så det är gjort. 50 tal säkert plastisolering på ledningarna och då går det byta uttag/strömbrytare, men ska det jordas överallt så blir det omdragning av alla ledningar. Troligtvis fel färger nu.
 
J jonaserik skrev:
Är det bara fram till en central då och kopplat in en nya elen som du kallar det eller har dom satt upp en ny EL-central. Kostnad beror helt på vad som finns i rören i väggarna om det är så det är gjort. 50 tal säkert plastisolering på ledningarna och då går det byta uttag/strömbrytare, men ska det jordas överallt så blir det omdragning av alla ledningar. Troligtvis fel färger nu.
Bra fråga, det finns ett nytt modernt "proppskåp" i lägenheten. Får kanske ta hem nån som kan ge offert. Tack ändå för goda råd!!
 
S
K Kattastrof skrev:
Bor i lägenhet med nygjord el fram till lägenheten. I lägenheten (100 kvm Stockholm) dock är det gamla kontakter som delvis sitter lösa (hus från 50-talet) utan petskydd och ojordat. Vi har småbarn och vill ha säker el. Fick offert från en elektriker att det skulle kosta ca 70000 exkl material och att det skulle ta 2-3 veckor. Låter det verkligen rimligt? Vi är alltså nöjda med placeringen av uttagen osv sen innan.

Mvh

Det låter helt absurdt. Att byta el på 100m2 i en lägenhet borde gå att göra på 2 man en dag + 1 dag för en man att montera apparater o central.
 
Okej, tack för ditt svar! Vilken diskrepans! Tack så mycket, tycker också det låter väldigt dyrt men är okunnig på området...
 
Jag är elektriker själv. Tiden 2 till 3 veckor låter konstig. Jag skulle säga att det tar 2 till 3 dagar beroende på hur krångligt det är att dra om alla trådar. Material kostnaden beror också på hur mycket kabel och fk går åt samt hur många strömbrytare, lamp uttag , och vägg uttag du har. Tim pris för elektriker ligger mellan 500 till 700 kr i timmen plus moms. Sen dra man av 30% med rot avdrag.
 
Ta några bilder på uttagen för statusbedömning.
Saknar dom petskydd bör dom bytas ut.
Som andra har sagt, jordade uttag (förutom i kök/badrum) tillför idag ingen högre elsäkerhet.

Clas Ohlsons fixartjänst gör småjobb inom el i Sthlmsområdet..
 
Mikael_L
S SueCia skrev:
Det låter helt absurdt. Att byta el på 100m2 i en lägenhet borde gå att göra på 2 man en dag + 1 dag för en man att montera apparater o central.
Tja, med bra flyt, infälld installation, inget extra ska till så kan det gå, men jag vet inte om jag skulle vågat ge ett fast pris på 24 timmar + material - nej troligen inte, det skiter sig snabbt om det krånglar nåt.

Men jag kan berätta om en lägenhet jag gjorde i höstas, det kan väl peka lite åt vartåt det kan barka hän.
Den var från 60-talet, nog ca 100kvm (2 sov, 1v-rum, 1 matrum, 1 ganska litet badrum, 1 liten toa, litet kök och sen sedvanliga hallar och gångar.)
All original el infälld. Lägenheten var ordentlig sliten, så den skulle totalt ytskiktsrenoveras, golv slipas, lackas, samtliga väggar och tak skulle målas eller tapetseras, och målaren fick fria händer att hellre göra det bra än billigt, så det fanns inte på kartan att behålla gamla slitna vägguttag (dock behölls de fina tidstypiska strömbrytarna med tryckknapp som fanns kvar, så det blev bara 2 st nya Renova strömbrytare + 2 dimmers)
Och då bestämdes det (ganska naturligt) att det även skulle dras fram jord och få jordat överallt.
Köket byttes också ut, och fick helt ny el, kompletterat upp till nära modern nybyggnadsstandard. Häll+ ugn och allt sånt, en kyl/fr byttes till 2 separata etc.
Endast badrummet i lägenheten lämnades orört, elen där också.

Jag använde de gamla ledningarna i rören för att dra in nya, även om jag tekniskt sett inte behövt (men de hade använt en ovanlig färg (för tiden och Uppsala) till neutralledare, grön. Så den kändes skönt att få bort) och att använda de gamla ledningarna som dragtråd och sen hiva sparar en hel del tid.
Så jag slet ut ca 350 meter elledning och in med 500 meter ny.

Min tid stannade på 47 timmar (jag kollar precis min tiddagbok), då har jag inte räknat med (eller tagit betalt för) någon restid. Arbetet skedde mitt i smeten i Uppsala, jag nyttjade kundens parkringsplats etc.
För dessa timmar så bytte jag all FK i rör i hela lägenheten (utom badrummet), bytte alla befintliga uttag/strömbrytare (även tak), satt upp 4 nya utvändiga uttag, inkl kabelklamring.
Ny elcentral.
All el ny i kök (det tog nog ca 12-15 timmar).
Bytte ut en tidigare fult klamrad kabel (som gick till TM) som var dragen fult och ologiskt, mot ny kabel, bättre klamrad, några meter klamring och sen genom befintligt rör sista biten i badrumsväggen.
Jag fick också reparera ett galet hål i puts runt en gammal dosa i väggen där de gamla skruvhålen i gjutjärnsdosan var trasiga, och det var alltför mycket putslager sen, så jag halverade en ny dosa, borrpluggskruvade den i vägg ovan den gamla, sen fick målaren spackla in allt, detta tog nog en timme ...

Detta fick jag alltså till på dessa 47 timmar, jag är absolut inte den snabbaste elektrikern, men ingen latpelle heller. Så jag anser att tiden hade kunnat variera lite uppåt eller neråt beroende på vem det som varit där. Nästan inget strulade förutom att dra nytt till spis/häll som krånglade lite, gick rejält trögt, samt det jag skrev om jobbet med dosan i putsen.
Jag var ensam hela tiden, hade vi varit två i halv till en dag, just vid omtrådningen skulle lite tid kunnat sparats, troligen en timme, möjligen två. Men det gäller att vara samspelta osv då, för man kan snabbt tappa bort den insparade tiden om det inte lirar.

Skulle jag gett ett fast pris på 47 (eller 50) timmar då?
Nej knappast. Man får nog lägga till en del för att fånga ifall det blir något strul, rörstopp, trasiga dosor osv.

Men detta kan kanske ge en bild av vad det skulle kunna gå på.
Dessa timmar för man väl multiplicera med timpengen som gäller, men det borde hamna runt 30-35tusen i arbetskostnad tycker jag.
Sen kan man lägga på 20-30% som säkerhet mot strul (någon kanske tycker det låter mycket, men ärligt talat, strular något ordentligt så kan det rinna iväg många timmar, eller kanske lite småstrul hela tiden ...)
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men lite kortfattat..
Skulle jag blivit tillfrågad fast pris för det jag gjorde där, skulle jag troligen klämt till med 60-70.000:- inkl moms, inkl material, men exkl ROT, som jag skulle lite mellan tummen och pekfingret tänka gälla 60% av den totala kostnaden.
Lägenhetsägaren hade fått en indikation om att det skulle kunna dra upp emot 100.000 av en annan firma, så när jag började med att säga att det inte är någon risk att det blir över 80, så tyckte ägaren att det var bara att köra, och ta det på löpande.
Bra beslut för lägenhetsinnehavaren visade det sig sen. :)
 
Som Mikael_L är inne på så är det vanskligt med fastpris på sådana här jobb. Ett enda klämt rör kan lätt lägga till en halvdag i arbetstid, om inte mer. Så den som sätter priset behöver ta höjd för ordentligt med strul för att inte riskera att jobba gratis.

Det bästa skulle vara om du hittade en firma du litar på som gör det på timma. Förslagsvis inte firman du har varit i kontakt med, de verkar vara sugna på att dra till ordentligt med timmar. Fördelen med att köra på timma är att du kan vara med och diskutera under arbetets gång: Är det värt att stånka igenom i det där trånga röret, eller kan vi dra utanpåliggande? Ska vi passa på att lägga till ett uttag här? Kan vi sätta en extra brytare här, eller blir det för krångligt?

EDIT: Nu lyckades ju Mikael skriva ett inlägg till under tiden jag skrev. Men vi säger åtminstone inte emot varandra, tror jag. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.