Vi har köpt ett hus där vi ska byta varmvattenberedare.
Nu undrar vi vad vi ska välja för någon..
Funderar mycket på en Metro therm modul 300L i rostfritt.
Någon som har erfarenhet av denna?
 
ingen som har lite koll på varmvattenberedare?
 
Vi köpte ett system för varmvatten från Inka sol (www.inkaenergi.se). Då ingick en 300 liters varmvattenberedare samt solceller som sköter uppvärmningen av varmvattnet. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra även på vintern (bara det inte ligger snö på cellerna). Investeringen var inte så mycket större än att köpa en vanlig beredare heller (man får bidrag för en del av investeringen. Kanske värt att överväga?
 
Nibe är förstås ett säkert val. Ozo är den norska motsvarigheten till Nibe, dvs gigantstora på marknaden.

I valet mellan koppar och rostfritt, verifiera att vattnets surhet etc inte utesluter den ena eller den andra. Detta är iprincip bara en aktuell fråga om du har egen brunn.
 
"CO". Vad kostade paketet med solvärme och tank?
 
Håkan skrev:
"CO". Vad kostade paketet med solvärme och tank?
Har inte papperen framför mig nu men jag tror att det gick lös på lite över 25' inkl 300 liters beredare exkl montering. Sedan fick vi bidrag på runt 7' tror jag!
 
W
Installerade en 300 liters för någon månad sedan för att komplettera de 140 liter vi har inbyggda i bergvärmepumpen och valet föll då på Nibe. Tror den kostade 7500 kr för kopparvarianten. Funkar kanon. Men ärligt talat tror jag inte det kan vara så stor skillnad på olika varmvatenberedare om man håller sig till det stora tillverkarna. det viktiga e ju att den är välissolerad.
 
Totte_S
Våt val häromåret blev en 110 l.Metro therm, efter rekommendationer från en bekant som jobbar med VVS-projektering. Vi har inget att klaga på angående den, (mer än att den är lite liten ;-) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.