Hej! Behöver lite inspiration!

Vi har köpt en sommarstuga och mitt i den öppna planlösningen mellan kök och vardagsrummen finns en lucka i golvet (60 x 60 cm). Den leder ner till ett utrymme under huset som är ungefär 1m ned till marken från luckan och 1.5x1.5 meter yta.

Huset står på plintar, men just det här utrymmet är murat i en kvadrat med lecablock (man kan se dom från sidan under huset också). Vi har ingen aning om vad det kan ha tänkts utnyttjas till, bara sten och damm där nere nu. Det är svinkallt, men det verkar inte vara nån fukt.

Kan någon inspirera med något storslaget projekt vi kan utnyttja det här utrymmet till? T.ex. en upphissbar vinkyl hade ju varit kul? Eller kanske utrymmet för 1200 nudelpåsar som nödproviant när krisen slår till? Öppen golvlucka i en sommarstuga som visar ett mörkt utrymme under golvet, upplyst av en ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen lucka i ett trägolv som visar ett utrymme under huset med lecablock, stenar och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Matkällare?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dass
 
  • Haha
Luddis_1
  • Laddar…
Tobbe.A
I vår krypgrund förvarar jag färgburkar i plåt/plast, inget organiskt så det finns risk för mögel.
 
K
Det är en mini-matkällare. En sådan byggde min morfar i sin sommarstuga på 60-talet eftersom det inte fanns någon kyl.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Du kan gömma dig där när ryssen kommer
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Maria T
Troligt att det var tänkt som en matkällare. I sommarstugor/sportstugor brukade inte köken vara så stora så oftast rymdes bara ett litet kylskåp, ev med ett frysfack, så att kunna förvara drickabacken och potatisen nära till hands var praktiskt.
En vän har ett liknande utrymme i sitt sommarhus (60-tals i skärgården) och sen de byggde ut och förbättrade köket så har det blivit en vinkällare i miniformat.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.