richardtenggren
V vaktis100 skrev:
Du måste ändå använda den ena kabeln till jord
Nej.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
10av 10, när det var såpass lätt så skulle det varit skämmigt annat.

Fråga 8 var väl egentligen ganska fel, åtminstone slamkrypare så det heter duga.
Jag skulle ordnat andra svarsalternativ. Men nu ska jag inte vara så kritisk, jag vet att det är jättesvårt att göra 10 st frågor av detta slag utan att det blir några fel eller slamkrypare.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu är jag inte elektriker utan svagströmmare, men hur ofta används en polygrip?
Jag har alltid en liten med mig, används inte varje dag, men tillräckligt ofta för att få samsas med några andra verktyg som också används endast någon gång i veckan.
Klämma till klammer, skruva förskruvningar, vicka loss plåt med stansade försvagningar, dra loss nåt som sitter hårt, och så allmänt verktyg till alla möjliga slags skruvar och muttrar med 6-kants-skalle, t.ex. när jag bygger stativ, eller river sådana, osv.
Ja den används till lite mer också, men jag stoppar här.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Elektrikerhammare
Lät verkligen påhittat!
9/10
 
7/10, känns helt okej med det. Underbart att läsa alla bortförklaringar.
 
8/10
När jag gick i skolan flamsade vi inte med speciella hammare eller vattenpass.
Penhammare och ögonmått funkade minst lika bra ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
9/10

Det var en överraskning för mig att det finns en speciell elektrikerhammare. Vad är vitsen med den?
 
MultiMan
@tommib Huvudet är u-format för att man ska kunna slå i klammer lättare nära väggar t ex. Klykan ska vara perfekt till att dra ut klammer. Det jag minns från någon Wiha-reklam.

Edit:
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@tommib Huvudet är u-format för att man ska kunna slå i klammer lättare nära väggar t ex. Klykan ska vara perfekt till att dra ut klammer. Det jag minns från någon Wiha-reklam.

Edit: [media]
Hade det varit inbyggd multimeter hade jag slagit till direkt, nu tänker jag kolla efter bästa pris. :p
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag fick alla rätt, undra varför :thinking:?
Däremot kände jag inte helt igen alla namn....
 
tommib tommib skrev:
9/10

Det var en överraskning för mig att det finns en speciell elektrikerhammare. Vad är vitsen med den?
Precis som multiman skrev så är den till för att klamra. Den marknadsförs som Elektrikerhammare. Den väger inte så mycket heller så man får ha en riktig hammare i bilen om man ska lite vikt bakom :) (y)
 
Mikael_L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Den marknadsförs som Elektrikerhammare. Den väger inte så mycket heller så man får ha en riktig hammare i bilen om man ska lite vikt bakom :) (y)
Ja den är rätt kass för att dra i 4"-spik. särskilt i äldre hus med den fantastiska virkeskvalitén som ofta finns där. Och det är ju tyvärr 4" ibland, för att fästa dosor. Jag kär inte speciellt ofta med olika slags vinkelfästen som finns, av lite olika orsaker.

tommib tommib skrev:
Det var en överraskning för mig att det finns en speciell elektrikerhammare. Vad är vitsen med den?
Det som jag speciellt fastnat för är:
* Rak klys, gör att man kan få bort klammer som sitter ganska nära vägg eller takvinkel.
* Lagom vikt för att klamra samt bara att hålla på och bära omkring med.
* Det U-formade spikhuvudet som gör det lite lättare att spika jättenära tak eller annan yta.

Jag har två st faktiskt, ty jag kunde inte låta bli att köpa en till (reserv...) när Solar hade jättebra pris på Wihas, så nu har jag en Hultafors och en Wiha, som är i princip identiska.

Otrevligt att dessa hammare är dyra som knark, det är ju trots allt bara en hammare.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den är rätt kass för att dra i 4"-spik. särskilt i äldre hus med den fantastiska virkeskvalitén som ofta finns där. Och det är ju tyvärr 4" ibland, för att fästa dosor. Jag kär inte speciellt ofta med olika slags vinkelfästen som finns, av lite olika orsaker.


Det som jag speciellt fastnat för är:
* Rak klys, gör att man kan få bort klammer som sitter ganska nära vägg eller takvinkel.
* Lagom vikt för att klamra samt bara att hålla på och bära omkring med.
* Det U-formade spikhuvudet som gör det lite lättare att spika jättenära tak eller annan yta.

Jag har två st faktiskt, ty jag kunde inte låta bli att köpa en till (reserv...) när Solar hade jättebra pris på Wihas, så nu har jag en Hultafors och en Wiha, som är i princip identiska.

Otrevligt att dessa hammare är dyra som knark, det är ju trots allt bara en hammare.
Behövs bara en hammare, universal.
Går till allt men ha gärna hjälm. Universalhammare med trähandtag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den är rätt kass för att dra i 4"-spik. särskilt i äldre hus med den fantastiska virkeskvalitén som ofta finns där. Och det är ju tyvärr 4" ibland, för att fästa dosor. Jag kär inte speciellt ofta med olika slags vinkelfästen som finns, av lite olika orsaker.


Det som jag speciellt fastnat för är:
* Rak klys, gör att man kan få bort klammer som sitter ganska nära vägg eller takvinkel.
* Lagom vikt för att klamra samt bara att hålla på och bära omkring med.
* Det U-formade spikhuvudet som gör det lite lättare att spika jättenära tak eller annan yta.

Jag har två st faktiskt, ty jag kunde inte låta bli att köpa en till (reserv...) när Solar hade jättebra pris på Wihas, så nu har jag en Hultafors och en Wiha, som är i princip identiska.

Otrevligt att dessa hammare är dyra som knark, det är ju trots allt bara en hammare.
Jag är nog bortskämd på stort företag. Jag köper verktyg när jag behöver dem, oavsett vad de kostar :crysmile:
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
Mjahapp.... Undrar om jag behöver en ny hammare då?

Nä, jag håller mig nog till min nuvarande, så ofta klamrar jag inte.
Däremot ska jag plocka upp en CC 22 när jag drar förbi Hornbach nästa gång. Det är dags att lära sig att använda den nu.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Mjahapp.... Undrar om jag behöver en ny hammare då?

Nä, jag håller mig nog till min nuvarande, så ofta klamrar jag inte.
Däremot ska jag plocka upp en CC 22 när jag drar förbi Hornbach nästa gång. Det är dags att lära sig att använda den nu.
CC 22 är värd varje krona. (y)
Haft min i 20år, hemma, men visar inga tecken på åldrande!
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.