Alla former av tillbyggnad som gör huset större är uteslutet. Väg på 2,5meters avstånd på framsidan och gräns på 1,5meter på baksidan. Gaveln du inte ser på bilden har plats för två bilar max och gavelns som syns gränsar direkt till en åker. Man kan precis gå mellan huset och stänget.
Friggebod blir därför också kört. Sånt här tänkte man inte på för 100 år sedan när det byggdes.
 
J j-o75 skrev:
Alla former av tillbyggnad som gör huset större är uteslutet. Väg på 2,5meters avstånd på framsidan och gräns på 1,5meter på baksidan. Gaveln du inte ser på bilden har plats för två bilar max och gavelns som syns gränsar direkt till en åker. Man kan precis gå mellan huset och stänget.
Friggebod blir därför också kört. Sånt här tänkte man inte på för 100 år sedan när det byggdes.
Aha, ja det komplicerar det hela...
 
Nu har jag kollat med kommunen. Inreda kall vind kräver bygglov, att bygga till gör det inte!
Så ologiskt. Bara det gör ju allt betydligt jobbigare.
 
J j-o75 skrev:
Nu har jag kollat med kommunen. Inreda kall vind kräver bygglov, att bygga till gör det inte!
Så ologiskt. Bara det gör ju allt betydligt jobbigare.
Jo det var nog det jag tänkte. Men du menar att det inte finns någon yta åt något håll att göra huset större? Jag förstår nog inte hur tomten ser ut.
 
Jiji Jiji skrev:
Jo det var nog det jag tänkte. Men du menar att det inte finns någon yta åt något håll att göra huset större? Jag förstår nog inte hur tomten ser ut.
Jag står på vägen och tar kortet. Gränsen är stänget som syns gå bakom huset. På gavelsidan som inte syns har du en billängd till grannens uppfart.
Gaveln som syns har ju åkern precis inpå dig.
 
Jag antar att du menar bilden i början av tråden? Men innebär inte det att det går att bygga ut farstun i alla fall? Framåt?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag antar att du menar bilden i början av tråden? Men innebär inte det att det går att bygga ut farstun i alla fall? Framåt?
Men där är ju bara två meter till vägen? Möjligtvis bygga åt sidan mot kamera hållet, med det känns sådär när det blir så smalt och dessutom så nära vägen.
 
Jag måste vara lite dum för då förstår jag inte alls. Det finns alltså ingen tomt till huset?
 
En liten snabbskiss förklarar läget! Absolut enda stället att bygga på i så fall är ju hörnet mellan sovrummet och toaletten typ, men då försvinner ju en bilplats och dessutom är väl frågan om man ens får bygga så nära vägen nu för tiden även om det inte krävs bygglov? Dessutom känns det som att torpkänslan skulle försvinna om man bygger till en massa. Att inreda vinden och höja en aning skulle ju ändå göra att huset behåller sin form.
 
  • Ritad planskiss av en fastighet med vardagsrum, kök, sovrum, hall, WC och markerade gränser vid väg och åker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jiji Jiji skrev:
Jag måste vara lite dum för då förstår jag inte alls. Det finns alltså ingen tomt till huset?
Man kan väl säga att det finns tomt, det går ju att gå runt huset, men det är ju inte så att man spelar fotboll i trädgården om man säger så..
 
Jiji Jiji skrev:
Så klart. Det billigaste är självklart att bara underhålla och byta precis det som behövs. Att installera en luftvärmepump är en relativt billig värmekälla i ett sådant hus. Antar att hyresgästen betalar elen? Det lät som att det var kallhyra?
På det sättet kommer huset att stå kvar om du en dag vill ha det själv, eller vill sälja.

Om du ska bygga om antar jag att hyresgästen får sägas upp eller kompenseras på ngt sätt under byggtiden?

Och frågan är om en tillbyggnad enligt ditt förslag klara de krav som ställs. Enklast om du vill ge hyresgästen egen tvättmaskin är ju en friggebod på tomten. Själva huset verkar ju inte så litet enligt ritningen du lagt upp?
Kanske går det att relativt billigt göra en större farstu och på det viset få ut lite mer utrymme för badrum, ev kanske rentav en frontespis. Men jag förstod att det är ganska lågt i tak på vinden så det ger kanske inte så mycket ändå?
Glömde förresten att svara på dom första frågorna.
Ja, hyresgästen står för elkostnaden. Annars skulle jag aldrig våga hyra ut det!
Jag tror inte att hyresgästen måste sägas upp eller något liknande under byggtiden, mer än att slippa hyran? Jag vet flera som fått sitt boende renoverat och fått fixa extraarbetet själva. Finns det krav på övrig ersättning när man hyr ut privat?
 
Ok då förstår jag. Det ser ju onekligen svårt ut. Frågan är om det går att få bygglov för att höja huset? Jag tror att det är svårt iom att det inte går att uppnå tillgänglighetskraven. Men går ju att fråga på kommunen.
 
Om du hyr ut ordentligt kan du ju inte kräva att hyresgästen bygger eller fixar till bostaden. Om inte hela bostaden kan användas under byggtiden bör hyresgästen kompenseras. Att slippa hyran är ju bra men hyresgästen behöver ju ha tillgång till alla faciliteter under tiden dvs kök och badrum tänker jag mest på. Om det går så antar jag att det funkar. Jag kände bara att det kanske är svårt om man höjer taket. Eller så har jag bara dålig fantasi.
 
Det är möjligt att jag varit otydlig, men varför skulle hyresgästen bygga?
Men jag är inte alls säker på att jag behöver erbjuda något mer än att slippa hyran under tiden. Det kanske någon vet, men jag får väl starta en tråd i juridikforumet för det.
 
J j-o75 skrev:
Det är möjligt att jag varit otydlig, men varför skulle hyresgästen bygga?
Men jag är inte alls säker på att jag behöver erbjuda något mer än att slippa hyran under tiden. Det kanske någon vet, men jag får väl starta en tråd i juridikforumet för det.
Det är säkert jag som inte förstod. Det var det där med att fixa extra arbetet som jag tolkade som att hyresgästen typ skulle sätta upp lister och sånt smått. Men jag missförstånd nog vad du menar.
Jag tror att om man slipper hyran och har tillgång till toa och kök räcker det gott och väl.

Jag har haft vänner som fick toa i en barack på gården dagtid under stambyte och det var i hos en stor fastighetsägare så det gick nog rätt till. De fick någon hyresrabatt vill jag minnas.
Kolla med kommunen om det skulle gå att få bygglov eller vad som krävs för att det ska gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.