Jag sitter fortsatt och velar om hur jag ska bygga upp golvet till vårt nya badrum på ~10 m2.

Vad jag har att bygga upp golvet på är en "klenare" variant av 80 mm höga H formade järnbalkar med en spännvidd på ca 3100 mm och cc940 mm (bild illustrerar dess placering).

Bygghöjden jag önskar hålla mig inom är ca 150-170 mm från ovankant av järnbalkarna, då hamnar vi i någorlunda jämn höjd med intilliggande rum.

Målet är att få till ett golv med en konstruktion som har en bärighet som håller för klinkers.

Sektionsdiagram av ett golvunderlag med H-formade järnbalkar och måttangivelser för en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obearbetade träreglar på ett grovt betonggolv med synliga järnbalkar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du vänliga som sitter på lösningen som gör att jag kan släppa denna fråga ska belönas ;)
 
Ingen här på forumet som sitter på något förslag till lösning?
 
P
Detta liknar mitt problem men min platta har inga stålbalkar utan är ca 16-17cm tjock och jag har 11-12 cm för att lägga värmegolv för ett kök.

Jag har funderat på att lägga cellplast, vämeslingor och sen flytspackla men det blir rätt mycket flytspackel och det är inte gratis.
Men gissar att du ska ha fall så det är väl ett måste som översta lager i allafall
 
Tolkar din situation som att du har platta på mark. I så fall skulle väl EPS betong och flyta in värmeslinga/-rör vara vettigt för dig?

För egen del så har jag källare under så jag velar om jag får mitt tillräckligt stumt för att våga lägga klinkers, och om bef konstruktion håller för att ev gjuta på. Vill ju inte få problem med sprickbildning. Som det är nu så är det svikt i balkarna.

1. Väga in golvreglar 120x45 cc 30 på befintliga stålbalkar + spånskiva + flytspackel (känns klent)

2. Gjuta EPS med armering på befintliga balkar och valv mot källare + flytspackel (orkar befintlig valv och balkar detta utifrån bilden)
 
P
Nej.. Jag har källare under jag med. Gissar att det är betongplattor som ligger på väggarna och sen har man reglat upp med golv på toppen. Jag har provborrat.

Men frågan är hur man gör nu?
Kan man lägga klinker ovanpå spånplattor med spår eller ska man pinna fast slang och flytspackel? Fast det går åt mycket flyt
 
P
Vad har du för något upplag för reglarna?
 
O
snipstah1 snipstah1 skrev:
Tolkar din situation som att du har platta på mark. I så fall skulle väl EPS betong och flyta in värmeslinga/-rör vara vettigt för dig?

För egen del så har jag källare under så jag velar om jag får mitt tillräckligt stumt för att våga lägga klinkers, och om bef konstruktion håller för att ev gjuta på. Vill ju inte få problem med sprickbildning. Som det är nu så är det svikt i balkarna.

1. Väga in golvreglar 120x45 cc 30 på befintliga stålbalkar + spånskiva + flytspackel (känns klent)

2. Gjuta EPS med armering på befintliga balkar och valv mot källare + flytspackel (orkar befintlig valv och balkar detta utifrån bilden)
Kör nivellgolv. och sedan eps skiva på en.
LK Spårskiva EPS 16 - LK Systems

eller Eps
https://www.lksystems.se/sv/produkt...de-golv/lk-vandskiva-eps-305070_77746458.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.