Någon som nyligen byggt uterum? Hur mkt kostar det ungefär? Om man gör jobbet själv? Beställer man "färdiga" väggar då eller "lösvirke"?
Tack!
 
Jag byggde för 6 år sedan. Köpte kanaltak 16mm från Willab trädgård. Var billigast då. Likaså skjutpartier.

Den avgörande faktorn för kostnaden är om du tänker vinterbona uterummet. Då behöver du helt andra fönster och skjutpartier, helst med bruten köldbrygga.

Mitt uterum på 28 kvm kostade ca 45.000, isolerat men med vanligt glas/skjutpartier. Inget limträ användes i stomme eller takstolar, det har gått alldeles utmärkt ändå. Golvet är vanlig trall, men med 50 mm cellplastisolering samt vindpapp under (billigt och man slipper golvdrag helt och hållet).

Något att fundera över är hur mycket glas du ska ha. Det påverkar också kostnaden. Jag gillar inte uterume av akvarietyp, dvs med glas runt om. Jag har glas ner till golvnivå endast vid den tredelade skjutdörren (2,7 m bred). Resten har panel upp till fönstren. Endast två fönster är öppningsbara, de placerades för att maximera snabbventilation under varma sommardagar. De resterande fönstren (5st) är fasta fönster (billigare och tätare).

Sammanlagd material:

kanaltak, 7 st sektioner á 900x4500mm
Skjutdörr, 3-delat glas + vit alu: 2700x2000mm
2 st öppningsbara fönster, 2-delade á 1200x1200mm
5 st fasta fönster 900x1200mm
 
S
Mitt uterum kostar ungefär 65.000 kronor för 4,5 x 8 meter. Byggt allt själv, utan anlitad arbetskraft, med lösvirke. Isolerade väggar och golv, tre stora skjutpartier + fasta fönster och 16 mm kanalplast från skbv ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.