Hej! Jag har hittat några trådar kring infästning av öppna hyllplan utan konsoler där man har fästpunkter mot tre av fyra sidor, men jag undrar nu vad ni tror om bärighet om man bara har möjlighet att fästa hyllplanen mot två sidor? Jag tror de tre bifogade bilderna beskriver min plan tydligt, men fråga om något verkar oklart! Hyllplanen blir ca 60 cm långa och 24 cm djupa.

Jag är ingen fysiker, men har en viss oro för att det inte skulle hålla. Eller oroar jag mig i onödan? Om ja, vad tror ni är lagom dimensioner på de bärande reglarna och lämpligast material för hyllplanen?

Tack på förhand!
Kökshörna med laptop som visar design av hyllor, vit brödrost och noter på kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av kök med flytande hyllplan mellan betongvägg och överskåp vid kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av två öppna hyllplan monterade i ett hörn utan synliga konsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte en stång/stöd i det yttre, fria hörnet?
Beträffande dimensioner så tar du vanliga hyllplan, limträ ca 20 mm.
Och stöden mot vägg och skåp ca 20x20 mm.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det blir minsta problem. Jag har hört liknande i en garderob för att utnyttja djupet men samtidigt ha full-häng.

Sätt ditt hyllbäraren noga först, sen skruvar, eller till och med att skruvlimmar, du hyllan uppifrån. Spackla över skruven om du behöver, måla ihop alltsammans.

Ett tips är att det ger ett nättare intryck ju mindre kantig hyllbäraren är. Du kan gärna fasa framkanten. Eller, om möjligt, gå hela vägen och gör en hyllbärare som är triangulär i genomskärning. Kräver mer av upphängningen, men exempelvis No more nails från Pattex är sjukt starkt. Alternativt kan man ju skruva den bakifrån täcksidan, om man orkar dra ut kylen.

Lycka till och posta bilder på resultatet!
 
  • Gilla
Polgarsson och 1 till
  • Laddar…
Man skulle ju kunna tillverka en konsoll som ser ut som ett E fast med fyra pinnar och att bakstycket sedan skruvades fast inifrån skåpet..
 
  • Gilla
Polgarsson
  • Laddar…
Gör man den dessutom i stål så kan den göras nästintill osynlig
 
Tror inte att det är några som helst problem att göra som du ritat.
Men jag hade skruvat fast hyllbärarna i täckskivan från kylskåpsidan och använt montageskruv som har "stora" platta huvuden.
Sen så är det viktigt att hyllplanen sitter fast ordentligt i hyllbärarna.
 
  • Gilla
Polgarsson
  • Laddar…
P Polgarsson skrev:
Hej! Jag har hittat några trådar kring infästning av öppna hyllplan utan konsoler där man har fästpunkter mot tre av fyra sidor, men jag undrar nu vad ni tror om bärighet om man bara har möjlighet att fästa hyllplanen mot två sidor? Jag tror de tre bifogade bilderna beskriver min plan tydligt, men fråga om något verkar oklart! Hyllplanen blir ca 60 cm långa och 24 cm djupa.

Jag är ingen fysiker, men har en viss oro för att det inte skulle hålla. Eller oroar jag mig i onödan? Om ja, vad tror ni är lagom dimensioner på de bärande reglarna och lämpligast material för hyllplanen?

Tack på förhand!
Det är säkert inga problem. Du ska väl bara ha smågrejor på hyllorna, det blir ingen särskild belastning?

Tänk på att det inre hörnet kan få både tryck- och dragbelastning. Hyllan måste alltså fästas även uppifrån.

Du kan göra hyllbärarna lite kortare än hyllorna,så man inte ser ändarna på dem. Du kan slopa hyllbäraren på långsidan helt och skruva fast hyllorna rakt igenom täcksidan. Det går säkert att göra något fiffigt även på kortsidan, kanske skruvstift i betongväggen som passar mot hål i hyllplanet. Så kan du få en helt osynlig infästning.

Förmodligen kommer du att ha något elektriskt på de där hyllorna (som radio eller telefonladdare). Planera redan från början så du kan dra kablar snyggt, så de inte blir hängande utanpå hyllorna. Det ser alltid rörigt ut.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi har hörnhyllor till både bokhyllor och kök hemma.
Tom vit hörnhylla som står på ett kaklat golv bredvid en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade gjort någon sådan lösning, eventuellt låtit täcksidan vara ena sidan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack för oerhört mycket bra och snabb input! Särskilt kring dimensioner och kabelplaneringen. Känns som att jag tänkt hyfsat mycket rätt och vågar mig nog på att dra igång projektet snart. Kanske postar någon bild på resultatet om jag inte glömmer.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.