Jag tänkte byta packboxarna till några av mina vattenburna element.

Tredelad bild visar olika vinklar av en ventilsats till ett vattenburet element med mätbara dimensioner. Vitt vattenburet element vid vägg ovanför trägolv, med synliga tilloppsrör i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag har problem med att veta vilken typ av packbox jag ska köpa. Är det någon som vet vilken typ ventilinsatsen på bilden är? Stiftlängden är 17 mm, gängans yttre diameter är 13 mm.
Jag skickar med en bild på ett av elementen också för säkerhets skull. Mycket tacksam för svar.
 
Varför vill du byta dem. Ser ut som de tillhör rätt moderna ventiler.
 
Jag ska bara byta själva packboxen eftersom den är trasig, stiftet har kärvat fast och jag får det inte att glida ordentligt. Annars är det inget fel på elementen i sig.
 
Hej!

Fick du löst detta? Sitter i exakt samma rävsax fast med en golvvärmeslinga och har letat förgäves efter en sådan..
 
Skruva ur packboxen, dela på den, var noga att du noterar hur den låsbrickan sitter. Dra av stiftet med en smärgelduk, kladda in med nytt armaturfett, återmontera.
 
  • Gilla
Treutqvist
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Hej!

Fick du löst detta? Sitter i exakt samma rävsax fast med en golvvärmeslinga och har letat förgäves efter en sådan..
Hej
Oftast är det insatsen innanför packboxen som kärvar fast så hela måste bytas.
Vad har du för ventil till din gv-slinga? Bild?
/ Björkskär
 
Skruvade av packboxen och mycket riktigt så har den kärvat fast i själva ventilen.

Tror jag bara byter ut hela ventilen, den har ändå 30år på nacken. Misstänker att följande är den närmsta ersättningen?

UPONOR SPI VARIO TILLOPPSVENTIL RWG

(Systemet är trycksatt på 1 BAR)
 
  • VVS-installation, rör med ventil och skarvar, olika material och färger, tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalltermoelement för radiator, gul och silver, ventil, termostatisk, energireglering, uppvärmningssystemkomponent.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.