Tack för alla detaljerade svar!
Kommer kontakta plåtslagare för att se vad de säger innan vi går vidare med en sån här lösning.

Alternativt får vi ändra placeringen av kaminen.

Kanske kan vi få ihop det så att skorstensmontörerna gör sin bit och så får plåtslagaren avsluta.
 
Uppdatering: Skorsten och kamin nu installerad!

Hade kontakt med två plåtslagare (den ena ville ha 25 000 vilket kändes lite för dyrt) men kollade också med en annan granne som har skorstenen där vi nu har våran. De hade inte haft några problem med läckage. Jag kollade vilken firma de haft och anlitade samma som har väldigt gott renommé. Nu är installationen klar och de har varit riktigt proffsiga hittills är mitt intryck.

Men idag var jag uppe själv på taket inför att sotaren kommer imorgon. Och då såg jag en detalj som jag själv tyckte var lite konstig. Det är som ett mellanrum, eller "hål", mellan en takpanna som ligger över beslaget på skorstenen och själva beslaget.

Jag kontaktade firman nu ikväll för att höra vad de har att säga om saken.

Vad tycker ni? Sådär borde det väl inte vara? Då rinner väl vatten och snö in genom "hålet"? Eller ska man lita på att pappen "tar hand om så lite"?

Bifogar bild med "hålet" på ena sidan samt den andra sidan som jag tycker verkar se bra ut.
 
  • Nyinstallerad skorsten med kamin, uppvisar ett mellanrum mellan takpanna och skorstensbeslag markerat med blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takdetalj med gap mellan takpanna och skorstensbeslag, möjligt vatteninträngningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser man fel eller är kupans tak plåt? ser väldigt konstigt ut iallafall.
 
I johan ivarsson skrev:
Ser man fel eller är kupans tak plåt? ser väldigt konstigt ut iallafall.
Tror det är vingen från kupan som man ser,
Men ja pannan behöver åtgärdas
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Tomture61
Problemet med hantverkare som gör det lite billigare är att det måste kapas i ngt , kvalité !

Högersidan om skorsten ser ut som många pannor måste bytas , måste antagligen in under plåten till skorstenen .
 
Fick idag svar från firman och han som gjort arbetet (som jag förstår det). Han menade att "hålet" jag pekat ut fanns där redan sen tidigare. Detta eftersom det är mellan den kapade takpannan och den befintliga takkupan. Alltså har kamininstallatören inte rört den delen alls. Och det låter faktiskt trovärdigt i mina öron.

Men borde man helt enkelt byta ut tegelpannan själv då?

Har några extra faktiskt och har inte sett spår efter nån läcka hittills. Pappen håller väl tätt. Problemet där är att lutningen ändras något och jag antar det är därför de kapade pannan när taket byttes för drygt 10 år sen av tidigare ägare.
 
Tomture61
Den nedersta / till höger svarta plåten ser ut att vara till takkupan .
Om pannorna ej går in en bra bit under denna plåt så kommer nederbörd att landa på läkt och takpapp , rinna längst hela taket osv .

Men jag kan ha fel , kan sitta mer plåt under pannor :thinking:
Den inringade pannan ser trasig ut , ej kapad .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den nedersta / till höger svarta plåten ser ut att vara till takkupan .
Om pannorna ej går in en bra bit under denna plåt så kommer nederbörd att landa på läkt och takpapp , rinna längst hela taket osv .

Men jag kan ha fel , kan sitta mer plåt under pannor :thinking:
Den inringade pannan ser trasig ut , ej kapad .
Menar du då att även de två övre radernas pannor borde ligga under takkupans plåt?
Borde det inte räcka att byta ut den trasiga pannan mot en ny som kommer in under skorstensbeslaget?

Hur såg du att pannan var trasig? Är det vanligt att de går sönder på det sättet?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Problemet med hantverkare som gör det lite billigare är att det måste kapas i ngt , kvalité !

Högersidan om skorsten ser ut som många pannor måste bytas , måste antagligen in under plåten till skorstenen .
Räcker det inte om de översta tre raderna går in under skorstensbeslaget?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tror det är vingen från kupan som man ser,
Men ja pannan behöver åtgärdas
Ja, det är vingen.
Tror du det räcker att byta den trasiga pannan?
 
Tomture61
Två övre i bild ser rätt ut .
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Tomture61
P PierrePierre skrev:
Hur såg du att pannan var trasig? Är det vanligt att de går sönder på det sättet?
Betongpannor kapas med maskin , kanterna på den inringade pannan ser kanterna ej raka ut + fnasigt/ojämt .

Svårt att se om en "hel panna" kan monteras där .
 
Tycker det ser ut som att plåten från takkupan inte går tillräckligt långt ut på takpannorna från första början för det ser ju ut som att den slutar i den första dalen på pannan..
 
Vore bra med en bild med lite mer avstånd
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vore bra med en bild med lite mer avstånd
Kan försöka fixa det imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.