Hej!

vi bygger ett hus där vi genom hustillverkaren kan välja (eller välja bort) ett ballingslöv kök. Känslan är att dessa kök är rätt dyra om jag tittar runt själv. Jag betalar gärna för bra kvalitet, men min fråga rör om det skulle kunna vara värt att välja bort detta kök och istället ta in en snickare som bygger ett som sedan målas? Jag är införstådd i att jag säkerligen inte får igen alla pengar som köket skulle kostat om jag själv köper i en köksbutik. Det är inget stort och komplicerat kök utan en vägg ca 4 m lång med kyl frys mikro ugn och diskho, sedan en lite större köksö där spis o liten diskho är placerad. Takhöjd 260. Någon som har ett platsbyggt kök ? Prisintervall? Jag funderar på samma sak avseende badrumsinredningen (som redan är bortvald o alltså måste köpas in separat). I nuvarande bostad har jag ett helt måttanpassat badrum där själva trämöblerna i massiv ek ( kommod, hylla, spegelskåp och tvättbänk) gick på ca100 000 vilket kanske blir lite saftigt. Men det jag får i kvalitet och utseende går inte att jämföra med spånskivevarianter som finns överallt. Har blivit bortskämd helt enkelt. Tacksam för input! Det finns ju mängder med ”hål” att lägga husbudgeten på ...
 
Jag kan inte bidra med vad det kostar att ta in en duktig kökssnickare som platsbygger för jag gör det själv. Men som du själv skriver kostar det mycket att låta någon bygga sådant som inte är standard, främst då det tar mycket mer tid jmf med att montera fabriksbyggda moduler. Det är nog heller inte jättelätt att hitta rätt person/företag.
Uppsidan är att du får ett unikt anpassat kök med lång livslängd som förhoppningsvis bara behöver underhållas med ny färg ibland. Om det är värt det bror väl bla. på hur länge du tänkt bo kvar, mervärdet för fastigheten stiger sannolikt inte motsvarande kostnaden men det är väl också beroende på andra faktorer som marknad och läget.
 
  • Gilla
Vitlök
  • Laddar…
Mitt ”problem” (i-landsproblem jag vet) är att det är så himla fint i vårt badrum. Jag älskar känslan av riktigt trä. Jag har varit runt och kollat på ett par olika badrumsbutiker och... nja... det är inte ens i närheten! Nuvarande kök (i nuvarande bostad) är ett enkelt ikea-kök och det har hållit i många år. Det är egentligen helt okej. Så ur den aspekten behöver jag inget Ballingslöv kök (förutom att det nu ”ingår”). Mervärdet för mig skulle vara att få ett ”riktigt” kök. Här är det ffa känslan och hantverket jag är ute efter men naturligtvis även hållbarhet (även om köket kanske inte blir bytt inom min livstid oavsett och att jag inser att det sannolikt inte ”betalar sig”). Googlade runt här på forumet och hittade Snek, någon som har erfarenhet av dem? Tror jag ska be om en offert därifrån.
 
BirgitS
Finns ju några kökstillverkare som har massivt trä i stommarna om man så vill och där hela köket måttbeställs. Det borde vara billigare än att ta in en snickare som ska göra det på egen hand.
Kolla t.ex. Kungsäter Kök.
 
  • Gilla
Vitlök
  • Laddar…
Finns många mindre snickerier som kan platsbygga kök till helt ok priser, såklart beroende vilken referensram du har. Lättaste är nog att höra runt i din närhet.
priset har väldigt många variabler. Lådor är dyrare än hyllor, material, inbyggda vitvaror m.m.
En riktlinje kan vara 10000 per skåp om du har en normal blandning av under och överskåp.

Om du accepterar att köket är tillverkat i baltländerna finns bl.a. Kulladal, skandenaviska shakerkök med flera.

Klart du ska ha ett platsbyggt om du vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.