M mogge_73 skrev:
Oj, oj, oj!
Det är så lockande just nu att bara fylla igen hålet och börja använda den grävda brunnen igen!
 
En killgissning: hur ser det ut i hydrofor/hydropress? Mycket skit där? Har ni rensat och vad fick ni ut då?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En killgissning: hur ser det ut i hydrofor/hydropress? Mycket skit där? Har ni rensat och vad fick ni ut då?
Tänkte samma sak som dig i början. Men utgången på hydropressen är underst. Hörde med tillverkarna och de sa att all smuts bör följa med när man tömmer den. Verkade inte gå att tömma eller rengöra på något annat sätt.
 
Hur ser det ut där ni bor?
Kan det finnas någon förklaring till detta, jag tänker högt nu. Sopptipp, bilskrot, sjö, stillastående vatten, blötområde, gamla gruvor etc.
 
Herregud :worried::worried::worried:
 
M mogge_73 skrev:
Hur ser det ut där ni bor?
Kan det finnas någon förklaring till detta, jag tänker högt nu. Sopptipp, bilskrot, sjö, stillastående vatten, blötområde, gamla gruvor etc.
Vi bor med kalhyggen runt hela tomten. 300m till ett träsk, 200m till rv30, 900m till två sjöar. Borrhålet är beläget på den högsta punkten i trädgården i närheten av den grävda brunnen. Oss veterligen har det inte varit något konstigt här. Förra ägarna hade huset som sommarstuga i 40 år. Gamla flygbilder vittnar om att det var skog här innan dess.
 
Violina Violina skrev:
Herregud :worried::worried::worried:
Ser det inte gott ut? :seenoevil::crysmile:
 
N NRW skrev:
Ser det inte gott ut? :seenoevil::crysmile:
Ser ut som vattnet jag doppar trasan i när jag gasriktar balkstommar :poop::coffee:
 
Hur ser vattnet ut i den grävda brunnen?
Kallhyggen kan ställa till det ordentligt då helt plötsligt flera kvm skog slutar suga upp vatten. Detta tillsammans med att rötterna börjar brytas ned, gör att den naturliga sedimenteringen slås ut. Det blir helt enkelt racerbana för vattnet.
27 i turbiditet är ingen lek, är nog rädd för att det kan bli svårt att få ordning på den brunnen.
Kanske satsa på den grävda istället.
 
Violina Violina skrev:
Ser ut som vattnet jag doppar trasan i när jag gasriktar balkstommar :poop::coffee:
Kanske inte något man vill dricka då :crysmile:
 
N NRW skrev:
Kanske inte något man vill dricka då :crysmile:
Nej, knappt man vill få det på händerna :thinking:
 
M mogge_73 skrev:
Hur ser vattnet ut i den grävda brunnen?
Kallhyggen kan ställa till det ordentligt då helt plötsligt flera kvm skog slutar suga upp vatten. Detta tillsammans med att rötterna börjar brytas ned, gör att den naturliga sedimenteringen slås ut. Det blir helt enkelt racerbana för vattnet.
27 i turbiditet är ingen lek, är nog rädd för att det kan bli svårt att få ordning på den brunnen.
Kanske satsa på den grävda istället.
Vattnet i den grävda brunnen var av bra kvalité, utan anmärkningar. Men inte så fräsch botten och den sinade jättemånga gånger.

Ajdå! Det var ett ärligt men smärtande svar. Vi känner oss inte så sugna på att betala en renovering av den grävda brunnen när vi spenderat mycket pengar för den borrade. Men å andra sidan är ju rent vatten livsviktigt. Det är nyplanterat men endast 30 cm höga plantor. Så jag antar att det tar ett bra tag innan det stabiliserar sig och börjar ta upp vattnet. Vilken djungel.
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Släng ner en pump och omsätt den grävda brunnen, då ser du om vattnet håller sig bra.
Det är aldrig roligt att lägga pengar på sånt här, men som du säger bra vatten är viktigt.

Den borrade brunnen har dock potential att bli ännu dyrare på sikt. Enklast är att helt enkelt bara gräva om brunnen, i med nya ringar och en bra krage som leder bort vattnet från ringarna.
 
Det var ett tag sen nu! I våras borrade vi en ny brunn på 120m så långt ifrån den gamla som möjligt. Det var även järn i detta hålet, men betydligt bättre än den gamla. Den nya var inte heller lika grumlig som den gamla. Ett filter sattes in tillsammans med luftningsutrustning och sen dess har vattnet varit kanon! Det nya och typ tioende vattentestet var även bra och godkänt! Inget mer oboy-vatten :D:D
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Va härligt!
Dina bilder höll mig sömnlös i våras när vår brunn skulle borras i samband med husbygge. Men det gick bra.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.