På min hälsingegård från första halvan av 1800-talet som är två våningar har jag en oinredd vind. På "golvet" på vinden, alltså isoleringen ovanför takbrädorna på våningen under är det först sågspån, barr m.m. som legat där i alla tider. Ovanpå det har tidigare ägare på delar av golvet lagt skivor med gullfiber och ovanpå dessa genomskinlig plast, som känns som ett mellanting mellan byggplast och skyddsplast man har vid ommålning.

Nu till problemet, när jag var uppe och tittade till vinden så upptäcker jag att det är kondens under plasten. Den är alltså inte blöt på ovansidan utan på undersidan. Gullfibern är bitvis lite fuktig närmast plasten. Har plasten någon funktion, eller riskerar den bara att samla på sig fukt som vandrar igenom taket från rummet under? Bör jag ta bort plasten?

Jag kan nämna att det finns inget som tyder på att det regnar in genom taket.

Tacksam för tips och synpunkter. Jag bifogar en bild på vinden.
 
  • Oinredd vind med synliga takbjälkar, isolering av gullfiber och genomskinlig plast med kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort med plasten fort. Idioti av tidigare ägaren! Om det ska finnas plast är det under isoleringen i taket och enbart om det är ett åretruntboende som alltid värms upp. I gamla hus användes aldrig plast. Kämpa på!
 
  • Gilla
Hälsingegården och 2 till
  • Laddar…
Vilket vackert tak på den vinden!! :love::love::love:
 
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bort med plasten fort. Idioti av tidigare ägaren! Om det ska finnas plast är det under isoleringen i taket och enbart om det är ett åretruntboende som alltid värms upp. I gamla hus användes aldrig plast. Kämpa på!
Tack! Jag tog bort plasten igår och idag var gullfibern som igår var lätt fuktig torr.
 
  • Gilla
Centano och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
alltså vad har plåtslagaren gjort , har han gjort hela huven . eller kom den färdig så han har gjort plåten runt omkring .
Svarade du i fel ämne nu? ;)
 
  • Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.